آخرین اخبار

شارژر درختی برای شارژ خورشیدی خودروهای الکتریکی

شارژر درختی برای شارژ خورشیدی خودروهای الکتریکی

یک شرکت انگلیسی شارژرهای خورشیدی جدیدی برای خودروهای الکتریکی توسعه داده که به شکل درخت می‌باشند. سولار بوتانیک تریز (SolarBotanic Trees)، به تازگی از این شارژر جدید خود رونمایی نموده و در صدد آن است که این محصول را تا اواسط سال آتی میلادی به صورت عمده عرضه نماید.

با حرکت جهان به سمت انتشار کربن کمتر، هجوم شدیدی به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی شکل گرفته است. این فناوری‌ها نه تنها به بهبود بازده تولید برق نیاز دارند، بلکه باید از نظر زیبایی نیز دلپذیر باشند. یک مزرعه خورشیدی عظیم در وسط یک بیابان ممکن است هیچ‌کس را به دردسر نیاندازد، اما ساخت برج‌های مرتفع در مناطق شهری و نصب پنل‌های خورشیدی شیبدار بر روی آن‌ها، نمونه خوبی از معماری مدرن نیست. به همین دلیل است که شرکت‌هایی مانند تسلا، در حال نوآوری در این حوزه بوده تا پنل‌های خورشیدی را به نحوی در سقف یا بدنه ساختمان‌ها بگنجانند که به عنوان بخشی از معماری بنا بوده و زیبایی و دلپذیری را حفظ نماید. توسعه درخت خورشیدی نیز یکی از همین حرکت‌های جالب بوده که توسط سولاربوتانیک دنبال شده است.

در سال 2017، گروهی از افراد همفکر گرد هم آمدند تا به این فکر کنند که چطور می‌توان پنل‌های خورشیدی بزرگ را بدون دردسر در فضاهای عمومی استفاده نمود. این افراد، «SBT» را شکل دادند و در میان ایده‌های خود، به طرحی از درخت خورشیدی رسیدند که همانند یک قارچ غول‌پیکر بود. فناوری جالبی که امروز پس از گذشت 5 سال به نظر به نتیجه رسیده و بنیان‌گذاران این استارت‌آپ در صدد عرضه آن می‌باشند.

این شرکت ادعا می‌کند که در درخت خورشیدی خود، از اولین فناوری نانو فتوولتائیک برگ‌شکل سه بعدی جهان استفاده نموده است. پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در این درختان فوق نازک بوده و هر درخت می‌تواند تا 5 کیلو وات برق تولید کند. گفتنی است که این فقط طراحی درخت‌مانند نبوده که شرکت طی این مدت مشغول توسعه آن بوده است، بلکه بنابه ادعای ارائه شده در وب‌سایت سولاربوتانیک، سیستم مدیریت انرژی (EMS) توسعه یافته توسط آن‌ها، از هوش مصنوعی برای تنظیم جذب و انتشار انرژی خورشیدی استفاده می‌کند.

سولاربوتانیک سه نسخه از درختان خود را در مسیر تولید، توسعه و عرضه قرار داده است. پروتوتایپ اولین مورد با عنوان «V01» در حال حاضر آماده بوده و تیم شرکت بر روی مسائل مالی و لجستیک آن متمرکز شدهاند و در صدد آن هستند که این نمونه را در مرکز تحقیقات تولید پیشرفته دانشگاه شفلد نصب نموده و تستهای مدلسازی عملکرد و اعتبارسنجی را بر روی آن انجام دهند. پیشبینی میشود که پس از تکمیل این تستها، مدل «V01» تا اواسط سال آتی میلادی در دسترس قرار گیرد.

مدل «V02» برای جفت شدن با سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده که آن را قادر میسازد تا یک خانه را تغذیه نموده و یک خودروی الکتریکی را شارژ نماید. عرضه این نسخه برای اواخر سال 2023 میلادی برنامهریزی شده است. نسخه «V03» نیز که تلفیقی از ماژولهای خورشیدی و انرژی باد است، برای عرضه در سال 2025 در نظر گرفته شده است.

 

مرجع: «Interesting Engineering»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.