آخرین اخبار

تحویل دقیق دارو و واکسن‌ها به کمک نانوحامل‌‌های پپتید

تحویل دقیق دارو و واکسن‌ها به کمک نانوحامل‌‌های پپتید

فوریوس بایوتک (Phoreus Biotech) که یک استارت‌آپ فعال در حوزه زیست‌فناوری است، با هدف قرار دادن تحویل دقیق دارو و واکسن، یک فناوری جدید و ویژه را به کمک واکسن‌های «mRNA» آورده است.

کووید-19 به عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی و طولانی، تمرکزهای زیادی را بر روی فناوری‌های توسعه واکسن‌های مختلف متمرکز نمود. فوریوس نیز با ورود به این حوزه، خود را به عنوان یک شرکت پیشرو در فناوری‌های کاربردی دارویی و واکسن برای انسان و همتایان چهارپای آن معرفی نموده است.

فوریوس که در پردیس دانشگاه ایالتی کانزاس (Kansas State University) در اولاته مستقر است، در سال 2018 میلادی و توسط جان تومیچ (John Tomich)، رندال توش (Randall Tosh) و مایکل کو (Michael Coe) راه‌اندازی شده که همگی با این دانشگاه پیوند دارند. این استارت‌آپ، به واسطه راه حل انقلابی و تحول‌آفرین خود، تا کنون در طی دو دور جذب سرمایه، مجموعاً موفق به تأمین مالی 3 میلیون دلاری شده است.

استیو شرام (Steve Schram)، مدیر عامل فوریوس، در خصوص فناوری توسعه یافته توسط این استارت‌آپ می‌گوید: «ما برای کمک به تحویل ایمن‌تر و مؤثرتر داروها و واکسن‌ها، سیستم‌های تحویل پپتید را توسعه می‌دهیم. ما مجوز این فناوری را از دانشگاه ایالتی کانزاس اخذ نموده و همچنین چهار پتنت در مورد فناوری‌های خود در اختیار داریم. ما به خوبی با ایالت کانزاس پیوند خورده‌ایم و بسیار مفتخریم که اینجا در کریدور کانزاس سیتی به دنیا آمده و پرورش یافته‌ایم.»

فوریوس با شرکت‌های فعال در حوزه بهداشت حیوانات و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه بهداشت و سلامت انسان‌ها که در حال توسعه واکسن‌ها و داروهای جدید هستند، همکاری دارد. به گفته شرام، پلتفرم‌های تحویل هدفمند این شرکت، از نانوحامل‌هایی استفاده می‌کنند که به تثبیت داروها و واکسن‌ها کمک می‌نمایند. وی در این خصوص می‌گوید: «اگر در حال ساخت واکسنی هستید و می‌خواهید آن را به حیوان تحویل دهید، آن ساختار واکسن یا ویروس به دور یکی از حامل‌های ما پیچیده و حامل ما به تحویل آن به حیوان کمک می‌کند. ما واقعاً معتقدیم که فناوری ما برای تمام واکسن‌های mRNA جدید که هم برای حیوانات و هم برای انسان در حال توسعه می‌باشند، قابل استفاده است.»

نانوحامل‌های پپتیدی، بر خلاف نانوحامل‌های لیپیدی، پتانسیل حذف زنجیره سرد را نیز داشته و این ویژگی، به‌ ویژه برای بخش‌هایی از جهان که سیستم‌های خنک‌کننده خوبی ندارند، اهمیت زیادی دارد. شرام در این خصوص می‌گوید: به خاطر بیاورید که واکسن‌های مورد استفاده برای کووید-19، باید در شرایط دمایی بسیار پایین نگهداری و حمل می‌شدند. ما در واقع برای بخش انسانی، در حال همکاری با شرکتی هستیم که از نانوحامل‌های ما برای توسعه واکسن کووید استفاده می‌کند. ما در حال کارهایی هستیم که نشان دهیم دیگر مجبور به نگهداری واکسن در فریزر نیستیم. همچنین نانوحامل‌ها امکان تحویل دقیق به سلول‌های هدف را فراهم می‌کنند.»

شایان ذکر است که فوریوس فناوری خود را محدود به واکسن‌ها ندانسته و استفاده از نانوحامل‌ها برای دارورسانی هدفمند را نیز هدف قرار داده‌ است. برای مثال، شرکت مدعی است که: «اگر دارویی دارید که می‌خواهید از آن محافظت شود تا بتوانید آن را به ریه یا کبد یا چیزی شبیه تومور سرطانی برسانید، پپتیدهای نانوحامل ما آن را کپسوله نموده و پایدار نگه می‌دارند و در ادامه، می‌توان آن را در جایی که شما می‌خواهید، تحویل داد. از آنجا که داروهای کنونی سرطان عمدتاً از طریق خون تزریق می‌شوند، در نتیجه کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این در حالی است که اگر بتوانید داروی مد نظر را در محل خاص خود رها نموده و به تومور برسانید، اوضاع بسیار بهتر می‌شود.»

نکته جالب‌تر اینجا است که فوریوس در تلاش برای استفاده از این فناوری در مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت کشاورزی نیز می‌باشد. آن‌‌ها در حال حاضر همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه تولید آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها را آغاز نموده و در صدد آن هستند که این فناوری را به عنوان یک ابزار همه‌جانبه و گسترده معرفی نمایند.

 

مرجع: «StartLandNews»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.