آخرین اخبار

تجاری‌سازی دستگاه تشخیص سریع عفونت‌های مختلف

تجاری‌سازی دستگاه تشخیص سریع عفونت‌های مختلف

محققین مؤسسه مکمستر (McMster) موفق به توسعه روش جدیدی شده‌اند که تست سریع، دقیق و قابل اعتمادی برای کووید و سایر عفونت‌ها می‌باشد. این کار تحقیقاتی که با حمایت‌‌های مالی دولتی و پشتیبانی یک شرکت فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی انجام گرفته، با توجه به موفقیت‌های قابل توجه، در مسیر ورود به بازار قرار دارد.

ینگفو لی (Yinhfu Li)، بیوشیمیست مک‌مستر و مهندس لیلا سلیمانی، با همکاری چندین محقق دانشگاهی دیگر و تعامل تنگاتنگ با همکاران بالینی دانشکده علوم بهداشتی، علوم و مهندسی در مک‌مستر، قبلاً ثابت کرده بودند که آزمایش تشخیصی آن‌ها برای شناسایی کووید-19 مؤثر بوده و می‌توان آن را به راحتی برای تشخیص سایر اشکال عفونت هم تطبیق داد. سلیمانی در خصوص پتانسیل‌های ایجاد شده در نتیجه همه‌گیری کرونا می‌گوید: «این همه‌گیری قطعاً چیز مثبتی نبود، اما افراد زیادی را گرد هم آورد و به ما فرصتی داد تا با هم برای یک هدف مشترک کار کنیم.»

آزمایش مبتنی بر آپتامر، با نمونه کوچکی از بزاق کار می‌کند که به یک معرف شیمیایی اضافه شده و در یک خواننده کوچک متصل به تلفن هوشمند قرار می‌گیرد و در عرض چند دقیقه، نتایج دقیقی ارائه می‌دهد. نکته بسیار مثبت این فناوری این است که آزمایش را می‌توان در مطب پزشک یا کلینیک‌های کوچک هم انجام داده و نیاز به تجهیزات پیچیده بیمارستانی و زمان‌های طولانی انتظار نیست. با توجه به ویژگی‌های سرعت و دقت آزمایش به صورت همزمان، تجاری‌سازی این فناوری به پزشکان کمک می‌کند تا فرایند ویزیت، آزمایش، تشخیص و نسخه‌نویسی را در یک نوبت انجام دهند. این تسریع فرایند، از هرگونه تأخیر اضافی جلوگیری نموده و در صورت نیاز به جداسازی فرد یا لزوم آغاز فرایند درمان، می‌توان بدون اتلاف وقت عمل نمود.

دکتر لی در خصوص این فناوری و برنامه‌های تیم کاری می‌گوید: «ما می‌خواهیم فرآیند انطباق فناوری با سایر عفونت‌ها را ساده‌سازی نموده تا بتوانیم به تهدیدات جدید، چه انواعی از کووید یا سایر اشکال عفونت، واکنش سریع نشان دهیم. با پیش‌بینی نیازهای آتی به تست‌های تشخیصی عفونت، می‌توانیم در هنگام ظهور تهدیدات جدید، سریع‌تر واکنش نشان دهیم.»

پتانسیل قابل توجه این روش که نیاز به کارهای آزمایشگاهی زمان‌بر را از بین می‌برد، منجر به این شده که تیم تحقیق مجوز بهره‌برداری از فناوری خود را به شرکت زنتک (Zentek) واگذار نموده که یک شرکت متخصص در توسعه فناوری نانو و راه حل‌های مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها است.

زنتک قصد دارد تا در پنج سال آینده بیش از 1 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری نموده و با محققان مک‌مستر و سایر شرکای خود همکاری‌ها لازم را انجام داده تا بتوان این سیستم‌های تشخیصی را در سطح تجاری تولید نموده و فناوری را برای سایر اشکال عفونت تطبیق داد.

گفتنی است که توسعه فناوری محققین مک‌مستر با حمایت مالی شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا انجا گرفته که نزدیک به 1.5 میلیون دلار در قالب دو کمک مالی در این پروژه سرمایه‌گذاری نموده است. زنتک نیز در این سرمایه‌گذاری شریک بوده و حمایتی 140 هزار دلاری داشته است. کمک مالی اول که در حدود 1 میلیون دلار بوده، به منظور ساده‌سازی توسعه فناوری برای استفاده در همه‌گیری‌های بعدی مورد استفاده قرار گرفته و 488,440 دلار بعدی که شامل سرمایه‌گذاری زنتک هم می‌شود، برای رسیدن هرچه سریع‌تر این دستگاه‌ها به بازار مورد استفاده قرار گرفته است.

گرگ فنتون (Greg Fenton)، مدیر عامل شرکت زنتک، در خصوص فناوری توسعه یافته توسط محققین مک‌مستر می‌گوید: «تیم تحقیقاتی در دانشگاه مک‌مستر، به نقاط عطف قابل توجهی برای پلتفرم تشخیص سریع دست یافته که از آن جمله می‌توان به ایجاد یک آپتامر جهانی جدید با میل پیوندی بالا به همه انواع شناخته شده کووید اشاره نمود. زنتک مفتخر است که با تیم تحقیقاتی پیشرو در دانشگاه مک‌مستر، همکاری‌های خود را در راستای تجاری‌سازی این فناوری ادامه می‌دهد.»

 

مرجع: «Newswise»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.