آخرین اخبار

استفاده از نانوذرات یک ویروس گیاهی برای مبارزه با سرطان

استفاده از نانوذرات یک ویروس گیاهی برای مبارزه با سرطان

یک ویروس گیاهی که منجر به آلوده شدن حبوبات می‌شود، می‌تواند برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گیرد. محققان با تزریق ویروس موزاییک لوبیا چشم بلبلی به یک تومور سرطانی، دریافته‌اند که این ویروس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای درمان سرطان تحریک نموده و از عود کردن آن جلوگیری نماید.

طی سال‌های اخیر، محققان دانشگاه کالیفرنیا و کالج دارتموث، در حال مطالعه و آزمایش این ویروس به شکل نانوذرات و به عنوان یک سیستم ایمونوتراپی سرطان بوده‌اند. حالا پس از گذشت هفت سال، نتایج امیدوارکننده‌ای در موش‌های آزمایشگاهی و سگ‌های بیمار گزارش شده که گواهی بر بی‌نظیر بودن عملکرد آن در مقایسه با سایر استراتژی‌های مبارزه با سرطان می‌باشد.

نیکول استینمتز (Nicole Steinmetz)، استاد مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا و استیون فیرینگ (Steven Fiering)، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دارتموث، در یکی از مقالات اخیر خود از دلیل این عملکرد فوق‌العاده ویروس در برابر سرطان پرده برداشته‌اند. گفتنی است، استینمتز و فیرینگ بنیان‌گذاران یک استا‌رت‌آپ فعال در حوزه زیست‌فناوری به نام موسایک (Mosaic ImmunoEngineering) هستند که مجوز فناوری نانویی ویروس موزاییک لوبیا چشم بلبلی را در اختیار داشته و در تلاش است تا آن را به عنوان یک روش معتبر برای ایمونوتراپی سرطان به کلینیک‌ها معرفی و عرضه نماید. استینمتز در خصوص دستاورد جدید می‌گوید: «این مطالعه، به اعتبار نانوذرات ویروس گیاه موزاییک لوبیا چشم بلبلی به عنوان کاندیدای برتر برای ایمونوتراپی سرطان کمک می‌کند. اکنون ما داده‌هایی در اختیار داریم که ریسک‌های استفاده از این روش برای استفاده در کاربردهای بالینی را حذف می‌کند.»

گفتنی است، نانوذرات این ویروس که در گیاهان عفونی هستند، در پستانداران عفونی نمی‌باشند. این نانوذرات را مستقیماً به داخل تومور تزریق نموده تا به عنوان طعمه‌ای برای سیستم ایمنی عمل کنند. سلول‌های ایمنی بدن، نانوذرات ویروس را به‌عنوان عوامل خارجی شناخته و برای حمله به آن‌ها فعال می‌شوند. در نتیجه هنگامی که سلول‌های ایمنی مشاهده می‌کنند که نانوذرات ویروس در داخل یک تومور قرار دارند، به دنبال سلول‌های سرطانی می‌روند.

خوبی این رویکرد این است که نه تنها از آن یک تومور که نانوذرات به آن تزریق شده‌اند مراقبت می‌کند، بلکه یک پاسخ ایمنی سیستمی در برابر هرگونه تومور متاستاتیک و یا تومورهای آتی ایجاد می‌کند. محققان این روش را برای سرطان پوست، تخمدان، سینه، روده بزرگ و مغز در موش‌ها مورد آزمایش قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین در استفاده از آن برای درمان سگ‌های مبتلا به ملانوم، سرطان سینه و سارکوم موفق بوده‌اند.

نکته جالب دیگر این است که ویروس موزاییک لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر ویروس‌های گیاهی یا ذرات ویروس مانندی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بهترین عملکرد را در ایجاد یک پاسخ ایمنی ضد سرطانی داشته است. موش‌های مبتلا به تومورهای ملانوم که نانوذرات ویروس موزاییک لوبیا چشم بلبلی دریافت کردند، بالاترین میزان بقا و کوچکترین تومورها را داشتند و رشد تومور آن‌ها اساساً چهار روز پس از دوز دوم متوقف شد. لازم به ذکر است که این مطالعات، تحت حمایت مؤسسه ملی بهداشت، وزارت دفاع و برنامه تحقیقات پزشکی تحت هدایت کنگره قرار دارد.

 

مرجع: «University of California»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.