آخرین اخبار

افزایش پایداری باتری‌های لیتیوم یونی به کمک نانوفناوری

افزایش پایداری باتری‌های لیتیوم یونی به کمک نانوفناوری

به لطف فناوری نانویی توسعه یافته توسط محققین دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)، باتری‌های لیتیوم یونی جدید پایداری بیشتری خواهند داشت. این فناوری، طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی با ولتاژ بالا را که چگالی انرژی بالاتری داشته اما تنها چند صد چرخه دوام می‌آورند، به بیش از دو برابر می‌رساند.

پروفسور لیانژو وانگ (Lianzhou Wang) و تیمش در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه کوئیزلند و همینطور موسسه استرالیایی مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی (AIBN)، باتری جدیدی را به عرصه نمایش گذاشته‌اند که برای بیش از 1000 چرخه شارژ/ دشارژ، پایدار می‌ماند. وانگ در خصوص فناوری توسعه یافته می‌گوید: «فرآیند ما، طول عمر باتری‌ها را در بسیاری از تجهیزات، از تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها گرفته تا ابزارهای برقی و وسایل نقلیه الکتریکی افزایش می‌دهد. ما یک لایه نازک اتمی منحصربفرد روی سطح کاتد ولتاژ بالا قرار داده‌ایم که منبع یون‌های لیتیوم بوده و یک جنبه حیاتی است که عمر چرخه باتری را محدود می‌کند.»

با افزایش فشار صنایع برای کربن‌زدایی، توسعه باتری‌های لیتیوم یونی با هزینه کمتر، چگالی انرژی بیشتر و عمر چرخه طولانی‌تر، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. در همین راستا، تیم تحقیق با تکیه بر این موضوع که فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در باتری‌های مورد استفاده در لوازم الکترونیکی مصرفی، وسایل نقلیه الکتریکی و بخش ذخیره انرژی دارد، اقدام به توسعه فناوری جدید نموده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که رویکرد استفاده شده در این فناوری، یک پوشش حداقلی محافظ در فرآیندی مقیاس‌پذیر است که راه را برای استفاده از این مواد ولتاژ بالا برای باتری‌های پر انرژی نسل بعدی هموار می‌کند.

دکتر روزالین گامو (Rosalind Gummow) که متخصص فنی شرکت تحقیق‌و‌توسعه «VSPC Pty Ltd» است، از این پیشرفت استقبال نموده و ابراز داشته: «روش‌های جدیدی مانند اعمال لایه‌های سطحی برای بهبود راندمان چرخه و عمر چرخه کاتدهای ولتاژ بالا، برای بهبود چگالی انرژی باتری‌های لیتیوم یون بسیار مهم است. فناوری جدید، پتانسیل تثبیت سایر مواد کاتدی هم که در حین چرخه‌ها به سرعت تخریب می‌شوند را دارا می‌باشد». گفتنی است که «VSPC»، خود بر روی توسعه و تجاری‌سازی مواد کاتدی پیشرفته برای باتری‌های لیتیوم یونی متمرکز بوده و جلب توجه آن‌ها نسبت به این فناوری دانشگاهی، بیانگر پتانسیل‌های تجاری قابل توجه آن می‌باشد.

 

مرجع: «Man Monthly»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.