آخرین اخبار

پالایشگاه‌های سبز با افزودنی سوخت نانویی

پالایشگاه‌های سبز با افزودنی سوخت نانویی

افزودنی نانویی فیول‌جمز (FuelGems)، امیدواری‌‌ها برای کاهش آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی و رفع مشکل انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش داده است. این شرکت استارت‌آپی که کمتر از یک دهه از تأسیس آن می‌گذرد، مدعی است که با نانو ذرات کربنی ابداعی خود، می‌تواند دستیابی به پالایشگاه‌های سبز را محقق نموده و از این طریق، نه تنها منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود، بلکه آلایندگی‌های ناشی از سوخت را هم کمتر می‌سازد.

امروزه بیش از 700 پالایشگاه نفتی در سرتاسر جهان به فعالیت مشغولند. در حالی که محققین، سیاستمداران و شرکت‌های فناور در تلاشند تا جهانی سبزتر ایجاد نموده که کمتر به سوخت‌های فسیلی متکی است، اما تردیدی وجود ندارد که خودروهای بنزینی همچنان در سال‌های آینده هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2050 میلادی، حداقل نیمی از وسایط نقلیه را خودروهای بنزینی تشکیل داده و این به معنای ادامه نقش کلیدی پالایشگاه‌ها در قرن بیست و یکم خواهد بود. اما آیا سوختی که از چنین پالایشگاه‌هایی بیرون می‌آید را می‌توان کارآمدتر نموده و آسیب‌های ناشی از آن‌ها به محیط‌زیست را کاهش داد؟

آمارهای جهانی حاکی از مصرف 3.5 تریلیون دلار سوخت‌های مبتنی بر نفت بوده و بنا بر گزارش‌ها، میزان مصرف سوخت در ناوگان‌های حمل‌ونقل اروپا و آمریکا، هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار به دنبال دارد. بدیهی است که این بازار جذاب، بسیاری از استارت‌آپ‌ها نظیر فیول‌جمز را ترغیب به یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت نماید. این شرکت نانویی، مدعی است که با به‌کارگیری دوزهای بسیار کمی از نانو ذرات ابداعی، می‌تواند صنعت سوخت را به کلی دگرگون نماید. افزودنی مذکور، از یک سو می‌تواند عملکرد بنزین، دیزل و سوخت‌های زیستی را به شدت بهبود بخشیده و موجب کاهش مصرف سوخت شود و از سوی دیگر، به دلیل کاهش تقریباً 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای، نگرانی‌های محیط زیستی را تا حد زیادی رفع نماید. مهم‌ترین مزیت محصول تولیدی فیول‌جمز، نرخ مصرف بسیار پایین آن بوده که امید به موفقیت تجاری محصول را به شدت افزایش داده است. افزودنی‌های فعلی سوخت، نظیر اتانول، معمولاً در غلظت‌های بسیار بالا (100 لیتر در هر تن سوخت) اضافه شده و این در حالی است که فقط به 1 تا 5 گرم از نانو افزودنی جدید برای همان 1 تن سوخت نیاز می‌باشد.

لازم به تأکید است که این استارت‌آپ، با حمایت گروهی از سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر و همچنین طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی خود، در حال انجام پروژه‌های آزمایشی با برخی از پالایشگاه‌ها بوده تا کارکرد محصول را در عمل ارزیابی نماید. بر اساس برآوردهای ارائه شده، مشارکت با هر پالایشگاه می‌تواند تا 27 میلیون دلار درآمد برای این استارت‌آپ به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، فیول‌جمز در حال برنامه‌ریزی برای همکاری با اپراتورهای پمپ‌بنزین‌ها بوده تا با عرضه افزودنی سوخت خود، ناوگان حمل‌ونقل شرکت‌ها و بازار مصرف خرد (B2C) را هم هدف قرار دهد.

 

مرجع: «Benzinga»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.