آخرین اخبار

الهام از نانو فناوری برای تولید گوشت‌های گیاهی

الهام از نانو فناوری برای تولید گوشت‌های گیاهی

یک استارت‌آپ سنگاپوری، در تلاش است تا گوشت‌ بیکن و فیله مرغ گیاهی را به بازار این کشور عرضه نماید. «آئودرا لبز» (Audra Labs) که شاخه‌ای از آژانس علم، فناوری و تحقیقات (A*Star) به حساب می‌آید، به لطف تجارب پیشین بنیان‌گذار خود در حوزه مهندسی بافت و توسعه الیاف‌های نانویی، از تکنیک‌های مشابهی برای تولید گوشت‌های گیاهی استفاده می‌کند.

دکتر اندرو وان (Andrew Wan)، پیش از این در حوزه مهندسی زیستی و نانو فناوری فعالیت داشته و تجربه تولید الیاف برای مهندسی بافت، الهام‌بخش وی برای استفاده از تکنیک‌های مشابه برای ساخت گوشت‌های گیاهی شده است. این ایده، در سال 2020 میلادی و در دوران قرنطینه ناشی از اپیدمی کووید-19 به سرعت اجرایی شد و عملاً دکتر وان تصمیم گرفت تا فرآیند بافت را به جای پروتئین انسانی، با مولکول‌های گیاهی تکرار کند. وی در این باره می‌گوید: «زمانی که الیاف‌ها را با هم ترکیب نموده یا آن‌ها را مونتاژ نماییم، از نظر بصری و فیزیکی به نظر  می‌رسد که با یک گوشت کاملاً طبیعی سر و کار داریم. با این حال، برای  آغشته کردن طعم‌دهنده به محصول، باید آن را به تکه‌های کوچک‌تری آسیاب نموده و مجدداً سر هم کرد. این محدودیت، توضیح می‌دهد که چرا گوشت‌های گیاهی اغلب به شکل ناگت فروخته می‌شوند».

استفاده از تکنیک‌های مهندسی برای ترکیب پروتئین‌های گیاهی و طعم‌دهنده‌های طبیعی، به «آئودرا لبز» اجازه می‌دهد تا روی برش‌های کامل، از جمله بیکن و فیله تمرکز داشته باشد. تکنیک فیبر اختصاصی این استارت‌آپ، رشته‌های ماهیچه‌ای و چربی را بدون آن‌که به فناوری گران‌قیمت نیازی باشد، به‌طور کاملاً مشابه با نمونه‌های طبیعی ایجاد می‌کند. قابلیت کاهش هزینه گوشت‌های گیاهی، در عین ایجاد سبک‌های مناسب منطقه‌ای، چیزی است که دکتر وان و همکارانش بر آن تأکید دارند. وی می‌افزاید: «به‌عنوان یک استارت‌آپ محلی، ما می‌دانیم که سنگاپوری‌ها در مورد غذایشان چقدر پرشور هستند. با بازتولید بافت و طعم گوشت‌های گیاهی در غذاهایی که مردم محلی به آن علاقه دارند، شاید بتوانیم تفاوتی در ارتقاء پذیرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات گوشتی جایگزین ایجاد کنیم».

گفتنی است، عرضه اولیه محصول برای اوایل یا اواسط سال 2023 میلادی برنامه‌ریزی شده است. البته در حال حاضر برنامه‌هایی برای ارائه این فناوری بر مبنای مدل کسب‌وکار «B2B» وجود داشته و مذاکرات با چند شرکت بین‌المللی در مورد ترکیب فناوری در محصولات گیاهی آن‌ها آغاز شده است. با توجه به بازار بسیار جذاب گوشت‌های کامل و تقاضای فزاینده برای این محصول در بین گیاهخواران، شرکت‌های زیادی به این حوزه ورود کرده‌اند که از آن جمله، می‌توان به «Redefine Meat» اشاره نمود. این شرکت، به تازگی موفق به یک جذب سرمایه 135 میلیون دلاری شده و گوشت‌های گیاهی چاپ سه‌بعدی خود را در بیش از 200 رستوران در بریتانیا، هلند و آلمان عرضه می‌کند.

 

مرجع: «Green Queen»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.