آخرین اخبار

تولید کاغذ الکترونیکی رنگی با استفاده از فناوری نانو

تولید کاغذ الکترونیکی رنگی با استفاده از فناوری نانو

یک استارت‌آپ کره‌ای، با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به تولید و معرفی نخستین فیلم کاغذ الکترونیکی رنگی جهان شده است. نانوبریک (Nanobrick)، از کریستال‌های فوتونی برای دستیابی به این شاهکار فناورانه استفاده کرده و امیدوار است که این اقدام، بتواند تجاری‌سازی سریع کاغذ الکترونیکی تمام رنگی را تسریع نماید.

کاغذ الکترونیکی، نوعی صفحه نمایش است که منابع نور دهنده آن حذف شده و مشابه با کاغذهای معمولی، تنها به نور محیط برای نمایش محتوای خود نیاز دارد. همین ویژگی و الگو قرار دادن نحوه نمایش جوهر بر روی کاغذ معمولی، کاهش قابل توجه مصرف باتری را در پی خواهد داشت. با این حال، این فناوری نسبتاً جدید، با محدودیت‌های مختلفی مواجه است که از آن جمله می‌توان به عکس‌العمل کند نسبت به دستورات کاربر و نیز عدم پشتیبانی از رنگ‌های متنوع در نمایش محتوا اشاره نمود. طی سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای تنوع بخشیدن به رنگ‌ها و خارج کردن محتوا از حالت سیاه و سفید انجام گرفته که البته باز هم محدود به چند رنگ مشخص می‌باشد. از این منظر، نوآوری جدید «نانوبریک»، می‌تواند یک انقلاب بزرگ در این حوزه ایجاد نموده و آینده تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را به کلی تغییر دهد.

این شرکت استارت‌آپی که عمدتاً بر توسعه مواد پیشرفته با استفاده از نانوذرات متمرکز است، از همین قابلیت‌های پنهان فناوری نانو برای اصلاح فرآیند و تولید فیلم‌های رنگی قابل تنظیم استفاده کرده است. یکی از مدیران ارشد «نانوبریک» در این خصوص می گوید: «طی چند دهه اخیر، شرکت‌های مختلفی برای تجاری‌سازی کاغذ الکترونیکی اقدام کرده‌اند، اما در حال حاضر تنها شرکت E Ink Holdings توانسته یک فناوری سطح بالا را با موفقیت تجاری‌سازی کند. در حالی که برای شناسایی رنگ‌ها از طریق فیلم به یک فرآیند و الگوی پیچیده و یک تابلوی محرک نیاز است، فناوری اصلی ما تنها با تنظیم فاصله بین نانوذرات، رنگ کامل را تشخیص می‌دهد. این ویژگی، امکان تغییر رنگ با خود فیلم را هم ممکن می‌سازد».

علاوه بر این، نانوبریک اعلام نموده که در حال توسعه و تجاری‌سازی مواد کاربردی جدیدی بر اساس یک پلتفرم نانویی است. جو جائه هیون (Joo Jae-hyeon)، مدیرعامل «نانوبریک» اظهار داشته: «ما می‌خواهیم با بهره‌گیری از نقاط قوت خود، یک بازار نمایشگرهای E-skin ایجاد کنیم که رنگ‌ها را بر اساس ترجیحات کاربر و یا محیط‌های خارجی تغییر می‌دهند». گفتنی است، پیش از این، «E Ink» توانسته بود با استفاده از رنگ‌دانه‌های مختلف در میکرو کپسول‌هایی که کاغذ الکترونیکی را شکل می‌دهند، امکان بازسازی رنگ‌های مشخص در تمامی پیکسل‌های نمایشگر را فراهم نموده و عملاً محدودیت استفاده از فیلترهای رنگی روی صفحات نمایش تک رنگ که به کاهش رزولوشن منجر می‌شد را از بین ببرد. به نظر می‌رسد که رقابت فناوری نانویی «نانوبریک» با «E Ink»، چشم‌انداز جذاب‌تری برای علاقه‌مندان به کاغذهای الکترونیکی ترسیم خواهد کرد.

 

مرجع: «Good Reader»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.