آخرین اخبار

تلاش فایزر برای توسعه بکارگیری نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها

تلاش فایزر برای توسعه بکارگیری نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها

شرکت دارویی فایزر (Pfizer)، خبر از توافق جدیدی با شرکت «Acuitas Therapeutics» داده که استفاده از سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها و داروهای مبتنی بر «mRNA» را تسهیل می‌نماید. این توافق، سطح دسترسی فایزر به فناوری نانوذرات لیپیدی (LNP) را افزایش داده و موقعیت رقابتی این شرکت در حوزه فناوری «mRNA» را استحکام می‌بخشد.

یکی از مفاهیم نوظهور در حوزه دارو و درمان، «mRNA» است که با توجه به پتانسیل‌های بالقوه برای درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌ها، توجه بسیاری از فناوران و محققین را به خود جلب نموده است. یکی از وقایعی که نام این فناوری را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته و موجب آشنایی عموم مردم با آن شد، اپیدمی کووید-19 و تلاش برای ساخت واکسن مناسب است. تولید موفق واکسن توسط شرکت‌هایی مانند فایزر و مدرنا که هر دو مبتنی بر فناوری «mRNA» توسعه یافته‌اند، کاربردهای حیرت‌انگیز این فناوری را اثبات نمود. اما «mRNA» را نمی‌توان یک فناوری ایزوله دانست، بلکه این فناوری با کمک زنجیره‌ای از فناوری‌های پیشرفته تقویت شده که شاید مهم‌ترین آن‌ها، نانوفناوری باشد. اقدام جدید فایزر برای اخذ مجوز و بهره‌برداری از فناوری نانوذرات لیپیدی، نشانه‌ای آشکار از این موضوع است.

«Acuitas Therapeutics»، یک شرکت کانادایی فعال در حوزه زیست‌فناوری است که عمده تحقیقات خود را بر توسعه و تجاری‌سازی سیستم‌های دارورسانی مبتنی بر نانوذرات لیپیدی متمرکز نموده است. دستاوردهای فناورانه این شرکت و مزایای چشمگیر استفاده از این فناوری‌ها موجب شده تا شرکت‌های دارویی زیادی علاقه‌مند به همکاری با «Acuitas Therapeutics» باشند که از آن جمله، می‌توان به تولیدکنندگان واکسن‌های بیماری کووید-19 و به‌طور خاص فایزر اشاره نمود. بنا بر توافق صورت گرفته، فایزر اجازه دارد تا به شکل غیر انحصاری، از فناوری ابداعی «LNP» استفاده نموده و علاوه بر آن، مجاز به صدور مجوز (در زمینه توسعه واکسن یا درمان) برای حداکثر 10 هدف خواهد بود.

میشائیل دولستن (Mikael Dolsten)، مدیر ارشد علمی فایزر و رئیس تحقیقات، توسعه و پزشکی این شرکت، در خصوص توافق صورت گرفته اظهار داشته: «سیستم دارورسانی جدید، اولین واکسن مبتنی بر mRNA-LNP در جهان است. ما هم‌اکنون سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای استفاده از قدرت این فناوری و توسعه واکسن‌ها و درمان‌های جدید صورت داده‌ایم که می‌تواند نیازهای برآورده نشده تعداد زیادی از بیماران را پوشش دهد. توافق جدید، قابلیت‌های ما در حوزه LNP را گسترش داده و به ما امکان می‌دهد تا پروژه‌های بیشتری در خصوص واکسن‌های موجود و حوزه‌های درمانی جدید که در آن‌ها فناوری mRNA-LNP ممکن است به موفقیت دست یابد، کاوش کنیم».

دکتر توماس مادن (Thomas Madden)، مدیرعامل «Acuitas Therapeutics» هم با ابراز خشنودی از پروژه همکاری جدید اظهار داشته: «ما بسیار مفتخریم که  فناوری LNP به موفقیت واکسن‌های تولیدی کمک می‌کند. ما از همکاری با فایزر برای پیشرفت واکسن‌ها و محصولات درمانی جدید هیجان‌زده هستیم».

 

مرجع: «Pfizer»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.