آخرین اخبار

تلفیق هوش مصنوعی و نانوفناوری برای کشف داروهای جدید

تلفیق هوش مصنوعی و نانوفناوری برای کشف داروهای جدید

یک استارت‌آپ کانادایی که در حوزه ابزارهای هوشمند برای کشف داروهای جدید فعالیت دارد، موفق به جذب سرمایه‌ای 20 میلیون دلاری شده است. نیکویا (Nicoya Lifesciences) که یک شرکت زایشی از دانشگاه واترلو است، با تلفیق هوش مصنوعی و نانوفناوری، به دنبال توسعه راهکاری است که امکان کشف دارو برای محققین حوزه سلامت را تسهیل می‌کند. جذب سرمایه صورت گرفته نیز، در راستای توسعه تیم کاری و تجاری‌سازی فناوری ابداعی این استارت‌آپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیکویا را می‌توان یک توسعه‌دهنده فناوری‌های اپتیکی، بیوشیمی و زیستی دانست که کار خود را از سال 2012 میلادی آغاز نموده است. این شرکت، با بکارگیری فناوری نانو، اقدام به ساخت و توسعه ابزارهای تحلیلی مقرون‌به‌صرفه نموده که به محققان، پزشکان و مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهی کمک می‌کند تا فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود را برای کشف داروهای جدید، به پیش ببرند. با توجه به جذب سرمایه 20 میلیون دلاری که مجموع تأمین مالی نیکویا را به 28.2 میلیون دلار رسانده است، این شرکت در تلاش برای افزایش کارکنان (30 تا 40 موقعیت شغلی در دوازده ماه آینده) و کمک به توسعه و تجاری‌سازی راهکار دیجیتال کشف داروی خود خواهد بود.

لازم به ذکر است که این جذب سرمایه، در قالب سری «A» و با مشارکت شرکت‌هایی همچون وایت‌کپ ونچر (Whitecap Venture)، ایجیلنت تکنولوژی (Agilent Technologies)، اکسپورت دولوپمنت کانادا (Export Development Canada) و «BDC Capital» انجام گرفته است.

گفتنی است، نیکویا در سال‌های اخیر به صورت موازی موفق به توسعه مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌های مختلف شده است. اولین محصول این شرکت که در سال 2015 میلادی عرضه شد، برای اندازه‌گیری کاندیدهای دارویی در سطح مولکولی قابل استفاده بود. محققین نیکویا اقدام به طراحی و تولید نخستین نمونه رومیزی ابزار تشدید پلاسمون سطحی «SPR» نموده‌اند که در آن از هوش مصنوعی و فناوری نانو استفاده شده و برای اندازه‌گیری برهمکنش‌های مولکولی در زیست‌فناوری، علوم زیستی و مراقبت‌های بهداشتی کاربرد دارد. «OpenSPR-XT»، یک ابزار کاملاً خودکار تجزیه و تحلیل مولکولی است که برهمکنش بین مولکول‌ها را در زمان واقعی اندازه‌گیری نموده و این قابلیت، در هنگام مبارزه با بیماری‌هایی مانند کووید-19 اهمیت بسیار زیادی دارد. همین عامل، باعث شده تا تعدادی از مشتریان این استارت‌آپ، از ابزارها و محصولات توسعه یافته توسط آن، برای مطالعه بیماری کووید-19 استفاده کنند. قابلیت‌های فناورانه نیکویا در این زمینه به حدی متمایز بوده که با حمایت دولت فدرال کانادا، پروژه‌ای برای طراحی و تولید نوعی تست تشخیص کرونا تحت عنوان «Atlas» نیز آغاز شده است.

 

مرجع: «beta kit»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.