آخرین اخبار

ترکیب لیزر و نانوذرات برای سلول درمانی

ترکیب لیزر و نانوذرات برای سلول درمانی

ترینس (Trince) که یک استارت‌آپ زایشی از دانشگاه گنت (Ghent) بلژیک است، فناوری منحصربه‌فردی برای سلول‌درمانی توسعه داده که تلفیقی از استفاده هم‌زمان از لیزر و نانوذرات می‌باشد. فناوری جدید که بسیار ایمن‌تر، راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از فناوری‌های موجود است، کیفیت سلول‌های درمان‌شده را نیز بهبود می‌بخشد. این شرکت که به پشتوانه ده سال کار تحقیقاتی در دانشگاه گنت شکل گرفته، اخیراً موفق به جذب سرمایه‌ای 4 میلیون یورویی شده که مسیر تجاری‌سازی را برای آن مسطح می‌نماید.

امروزه سلول درمانی به بخشی ضروری از پزشکی تبدیل شده است. با این شکل از ایمونوتراپی، شما از سلول‌های بدن خود به‌عنوان دارو برای مبارزه با بیماری استفاده می‌کنید. برای این منظور، سلول‌های بدن جدا شده، در آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده و دوباره به بیمار تزریق می‌شوند. با توجه به تغییرات ژنتیکی، سلول‌های ایمنی شما یاد می‌گیرند که به بیماری‌هایی مانند سرطان واکنش بهتری نشان دهند. کوین براکمنز (Kevin Braeckmans)، استاد دانشگاه گنت که یکی از بنیانگذاران ترینس است، در این خصوص می‌گوید: «ما در ابتدای راه نسل جدیدی از داروها هستیم».

پس از بیش از ده سال تحقیق توسط تیم‌های تحت مدیریت دو استاد دانشکده علوم دارویی دانشگاه گنت، یعنی کوین براکمنز و استفان اسمت (Stefaan De Smedt)، فناوری جایگزینی برای درمان سرطان ارائه شده است. فناوری ترینس، در واقع ترکیبی از فناوری نانو و قرار گرفتن در معرض لیزر است. برای ورود مواد به یک سلول، باید سوراخ‌هایی در غشای سلولی اطراف آن ایجاد کرد و برای این منظور، باید اطمینان حاصل نمود که سلول تا حد ممکن با آسیب کمتری روبرو می‌شود. نانوذرات قادر به جذب نور لیزر و تبدیل آن به گرما و انرژی مکانیکی هستند و این امر، حفره‌های کوچکی را در سلول ایجاد نموده و آن‌ها را برای تغییرات ژنتیکی آماده می‌کند.

مزیت بزرگ این فناوری، این است که شما می‌توانید نور لیزر را به خوبی کنترل نموده و در نتیجه، شکل‌گیری سوراخ‌ها در غشای سلولی نیز به‌خوبی تحت کنترل خواهد بود. فناوری جدید، بسیار ایمن‌تر، راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از فناوری‌های موجود بوده و کیفیت سلول‌های درمان‌شده نیز بهتر از قبل خواهد بود. این فناوری ثبت اختراع شده، می‌تواند تحولی در فرایندهای درمانی ایجاد نموده و بازار قابل توجهی را در پیش روی این شرکت زایشی دانشگاهی قرار دهد.

گفتنی است که این دستاورد دانشگاهی که تلاشی ده ساله را در بر داشته، بدون حمایت‌های «ERC Consolidator Grant» که بودجه 2 میلیون یورویی را در اختیار این اساتید قرار داد، غیرممکن بود. همچنین دریافت حمایت «IOF» از سوی دولت فلاندری، امکان برداشتن اولین گام‌ها از تحقیقات به سمت تجاری‌سازی را برای آن‌ها فراهم نمود.

ترینس برای اهداف تحقیقاتی خود، دستگاهی توسعه داد که در ترکیب با نانوذرات، مولکول‌های مورد نظر را در سلول‌ها بارگذاری می‌کند. آن‌ها همچنین فناوری جدیدی ایجاد کردند که با محصور کردن نانوذرات در یک فیبر، از تماس مستقیم سلول‌ها با ‌آن‌ها جلوگیری می‌کند. این فناوری، برای افزایش ایمنی و سهولت استفاده و تولید سلول‌های درمانی اصلاح ژنتیکی شده اهمیت دارد.

در پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی، ترینس آخرین گام را برداشت تا واقعاً به عنوان یک شرکت زایشی شروع به کار نموده و بتواند گام‌های بعدی را برای افزایش مقیاس بردارد. این استارت‌آپ، اخیراً موفق به افزایش سرمایه 4 میلیون یورویی شده که راه را برای ادامه کار آن هموارتر می‌نماید. این جذب سرمایه، از طریق مجموعه‌ای از گروه‌های سرمایه‌گذاری، از جمله «Novalis II CommV» که یک صندوق نوآوری متخصص در مراحل اولیه استارت‌آپ‌های زیست‌فناوری و علوم زندگی است، «Qbic II» که یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر بین دانشگاهی است و گروهی از سرمایه‌گذاران باتجربه در بخش خصوصی صورت گرفته است.

فیلیپ ماتویس (Philip Mathuis) که یک کارآفرین سریالی بوده و بنیان‌گذار و مدیر عامل ترینس هم می‌باشد، در خصوص برنامه توسعه‌ای ترینس می‌گوید: «ما می‌خواهیم کارمندان خود را ظرف مدت پنج سال، بین 35 تا 40 نفر افزایش دهیم. اما مهم‌تر از همه، می‌خواهیم کیفیت درمان‌های سلولی را بهبود بخشیده و آن‌ها را مقرون به صرفه‌تر کنیم».

جان برگه (Jan Van den Berghe)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل «Novalis II» که سرمایه‌گذار اصلی در این دور بوده نیز در خصوص ترینس می‌گوید: «معامله ترینس، عوامل کلیدی موفقیت یک اسپین‌آف را با جاه‌طلبی‌های جهانی ترکیب می‌کند: علم عالی، تیم مدیریت با تجربه، نیازهای مهم و جهانی بازار و یک کنسرسیوم مالی قوی. ما همراه با دیگر سرمایه‌گذاران، می‌خواهیم شتاب اولیه‌ای که ترینس شایسته آن است را ایجاد کنیم و مطمئن هستیم که شبکه ترکیبی و همچنین تجربه و مهارت‌های مکمل ما، کمک می‌کند تا یک شرکت قوی به دست بیاید».

 

مرجع: «News-Medical»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.