آخرین اخبار

رشد ۳۵۰ درصدی بازار فناوری نانو در طی پنج سال آینده

رشد ۳۵۰ درصدی بازار فناوری نانو در طی پنج سال آینده

فناوری نانو، به واسطه پتانسیل‌های قابل توجهی که در صنایع مختلف از خود نشان داده، با بازاری بزرگ روبرو شده است. اما شواهد همچنان حکایت از آن دارد که آنچه امروز از فناوری نانو شاهد هستیم، همه پتانسیل‌های آن نبوده و بررسی گزارشات بازار، این واقعیت را به خوبی تأیید می‌کند. در حالی که برای سال 2021 میلادی، برآوردها بازار 5.2 میلیارد دلاری فناوری نانو را نشان می‌دهد، اما روند پیشرفت‌ها بیانگر یک نرخ رشد عجیب‌وغریب است.

نانوفناوری، فناوری نوظهوری است که توجهات طیف گسترده‌ای از صنایع را به خود جلب نموده است. به همین دلیل، این فناوری در طی یک بازه زمانی کوتاه، با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه تحقیق‌وتوسعه‌ای همراه شد. نانوفناوری آنقدر خوش درخشید که سرمایه‌گذاری‌ها فقط به بخش‌های دولتی محدود نشده و بخش خصوصی را نیز به شدت به خود جلب نمود. شکل‌گیری استارت‌آپ‌های نانویی جدید که نتیجه زایش از دانشگاه‌ها یا شرکت‌های بزرگ تولیدی بودند، یا استارت‌آپ‌های متعددی که توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری شدند و نرخ رشد قابل توجه آن‌ها و ورود محصولاتشان به عرصه‌های صنعتی مختلف، شواهدی از همین مسئله است. قابلیت‌های فناوری نانو در بخش‌های مختلف، از هوافضا و انرژی و سلامت گرفته تا صنایع نظامی و دفاعی، فرصت‌های چشمگیری را در بازار به وجود آورده و رقابت‌های فناورانه جدیدی را شکل داده است. شاید پتانسیل‌های نانو در دوره کرونا، در فرایندهای مختلف پیشگیری، تشخیص و درمان، بیش از پیش تأیید و به اثبات رسید. مسلم است که این حجم استقبال، منجر به یک بازار گسترده برای این فناوری شده که در سال 2021 میلادی، در حدود 5.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

بنابر گزارش بازار ارائه شده توسط «Research and Markets»، ارزش بازار فناوری نانو در طی سال‌های 2021 تا 2026 میلادی، با نرخ رشد مرکب سالیانه 35.5 درصدی همراه بوده که عددی شایان ذکری است. این روند صعودی، ارزش بازار 23.6 میلیارد دلاری را برای سال 2026 میلادی گواهی داده که به زبان ساده، بیانگر این واقعیت است که تنها در عرض 5 سال آینده، این بازار با رشدی بیش از 350 درصدی همراه خواهد بود.

در این بین، آمریکای شمالی در سال 2021 میلادی، بازار 1.6 میلیارد دلاری از فناوری نانو را در اختیار داشته و با نرخ رشد 34.5 درصدی که برای سال‌های آتی آن پیش‌بینی شده، در سال 2026 به ارزش بازار حدود 7.2 میلیارد دلاری دست می‌یابد. اما پیش‌بینی‌ها برای بازار آسیا-اقیانوسیه حتی از آمریکا نیز مثبت‌تر است. در حالی که ارزش بازار فناوری نانو در سال 2021 برای این منطقه در حدود 1.2 میلیارد دلار پیش‌بینی شده، اما با نرخ مرکب بالاتر یعنی 37.6 درصدی، ارزش این بازار در سال 2026 به 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

مرجع: «Research and Market»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.