آخرین اخبار

تست تشخیصی برای سویه اومیکرون کرونا

تست تشخیصی برای سویه اومیکرون کرونا

شرکت نانویی سیکس ویو (Sixth Wave Innovation) که تحت عنوان «SIXW» هم شناخته می‌شود، با به روزرسانی فناوری‌های خود برای شناسایی و آزمایش ویروس کرونا، قابلیت شناسایی سویه جدید اومیکرون (Omicron) را هم فراهم نموده است. دستاورد ارزشمند این شرکت فناور، در راستای تلاش‌های جهانی برای شناسایی و مقابله با سویه جدید ویروس کرونا شکل گرفته و احتمالاً می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها از این گونه نسبتاً شناخته‌نشده را مرتفع نماید.

سیکس ویو که پیش از این پتنتی در خصوص شناسایی سریع ویروس به ثبت رسانیده بود، در تلاش است تا با به روز نمودن فناوری معرفی شده در این پتنت و اعمال تغییراتی در آن، امکان شناسایی سویه جدید را نیز فراهم اورد. گفتنی است که این روش تست ویروس که مبتنی بر پلیمر قالب مولکولی شتاب یافته (Accelerated Molecularly Imprinted Polymer) یا «AMIPs» است، تا پیش از معرفی سویه جدید، قابلیت شناسایی همه گونه‌های کروناویروس را دارا بود. تا به امروز، این روش در برابر ارائه نتایج اشتباه و تست‌های منفی نهفته که ناشی از جهش‌های ژنتیکی سویه‌های مختلف ویروس کرونا بوده، پتانسیل خوبی از خود نشان داده است. در حالی که تست‌های آنتی‌بادی از بخش‌های نسبتاً کوچکتری از پروتئین‌های اسپایک (Spike) استفاده می‌کنند، «AMIPs» به کل ویروس متصل شده و این یک نقطه تمایز مهم برای این روش محسوب می‌شود. حال در سویه جدید که با 50 جهش روبرو شده، تشخیص به کمک روش‌های متداول قبلی کمی دشوارتر بوده و این در حالی است که فناوری سیکس ویو می‌تواند عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

سویه اومیکرون، در مجموع دارای 50 جهش است که 32 مورد از آن‌ها بر روی پروتئین اسپایک و دامنه اتصال گیرنده (بخشی از پروتئین اسپایک که به گیرنده سلولی ACE2 متصل شده و جذب ویروس را به داخل سلول آغاز می‌کند) متمرکز شده است. تعدادی از جهش‌ها در انواع دیگر مانند سویه دلتا هم دیده شد که با ویژگی‌های افزایش میل پیوند به گیرنده ACE2، افزایش بار ویروسی، افزایش قابلیت انتقال، افزایش فرار ایمنی و کاهش سطح خنثی‌سازی آنتی‌بادی را به دنبال داشت. گفتنی است که ترکیبی از این جهش‌ها، پتانسیل قابل توجهی برای عفونت مجدد را نشان می‌دهد. برخی از کارشناسان معتقدند که تولیدکنندگان واکسن، ممکن است مجبور به تطبیق محصولات خود با جهش‌های جدید ویروس شوند. همچنین نگرانی مشابهی هم برای سایر فناوری‌های مبتنی بر آنتی‌بادی، مانند تست‌های آنتی‌ژن و درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال مطرح شده است. در همین راستا است که سیکس ویو هم با سرعت هرچه تمام و با توجه به نیاز بازار، برای توسعه و به روزرسانی فناوری «AMIPs» اقدام نموده و اظهار امیدواری داشته که توسعه‌های جدید این شرکت در هفته‌های پیش رو تکمیل گردد.

لازم به ذکر است، شرکت «SIXW» که در سال 2013 میلادی تأسیس شده، تا کنون در طی 5 راند جذب سرمایه، موفق به جذب سرمایه 7 میلیون دلاری شده که آخرین مورد آن، در ژانویه سال جاری میلادی رخ داده است. این شرکت نانویی، فناوری‌های پتنت‌شده‌ای در اختیار دارد که بیشتر با استفاده از فناوری پلیمر قالب مولکولی، متمرکز بر استخراج و شناسایی مواد هدف در سطح مولکولی است. این شرکت، در حال توسعه تجاری سیستم‌هایی است که در صنعت استخراج طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مرجع: «Stock house»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.