آخرین اخبار

فناوری نانویی نظامی در خدمت کاربردهای غیرنظامی

فناوری نانویی نظامی در خدمت کاربردهای غیرنظامی

یک استارت‌آپ نانویی که در زمینه تولید انواع محصولات و تجهیزات نوری نظامی فعالیت دارد، با توجه به پتانسیل‌های قابل توجه فناوری خود، در صدد ورود به بازارهای غیرنظامی و ارائه نسل جدید و منحصربه‌فردی از لنزها می‌باشد. فناوری پیک نانو اپتیک (Peak Nano Optics)، امکان تولید تجهیزات نوری و لنزهای کاملاً سفارشی بسیار سبک، با کنتراست و میدان دید بیشتر را فراهم می‌آورد.

پیک نانو اپتیک که یک استارت‌آپ زایشی از دانشگاه «Case Western Reserve» است و فعالیت خود را در شهر مقدونیه، واقع در ایالت اوهایو دنبال می‌کند، با توجه به قابلیت‌های چشمگیر خود، موفق به جذب حمایت‌های دولتی خوبی شده و پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی خط تولید این لنزهای جدید، در 5 سال آتی چیزی حدود 200 شغل جدید در منطقه ایجاد نماید. این شرکت که فناوری خود را بر پایه پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه توسعه داده، کارش را رسماً در سال 2015 میلادی و با طراحی مواد نوری برای کاربردهای نظامی آغاز کرد. برخلاف عدسی‌های معمول که تنها دو بار قابلیت خم نمودن نور را دارند، با عدسی نانویی تولید شده توسط پیک نانو اپتیک، تا 300 بار می‌توان نور را خم نموده و زاویه حرکت آن را تغییر داد. این کار، با ورقه‌هایی از مواد شفاف و سبک شروع می‌شود که شبیه به بسته‌بندی پلاستیکی مواد غذایی است. ربات‌ها 350 ورق را روی هم چیده، سپس آن‌ها را فشرده و حرارت می‌دهند تا یک تکه جامد 6 اینچ مربعی با ضخامت 0.5 اینچ ایجاد شود. از آنجا که هر یک از ورق‌های اولیه از بیش از 4000 نانو لایه ساخته شده، محصول جامد نهایی حاوی بیش از 1.2 میلیون لایه مجزا از مواد مختلف خواهد بود.

شاید بزرگ‌ترین نوآوری پیک نانو، تلاش برای توسعه کاربردهای این فناوری و استفاده از آن برای کاربردهای غیرنظامی همچون دوربین‌های چشمی، تلسکوپ و سایر موارد اپتیکی باشد. در همین راستا، این شرکت که هم‌اکنون خدمات طراحی خود را همراه با نمونه‌سازی اولیه و تولید نهایی برای تولیدکنندگان لنز ارائه می‌دهد، تصمیم به راه‌اندازی یک مرکز تولید لنز گرفته است. تلاش مقامات شهر مقدونیه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه و ارائه مشوق‌های مالیاتی به پیک نانو، می‌تواند مسیر توسعه و تجاری‌سازی فناوری را به شدت تسهیل نماید.

گفتنی است، پیک نانو در همین مدت کوتاه فعالیت خود، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت را جلب نموده است. آخرین تأمین مالی این شرکت، در اکتبر سال جاری میلادی و با مبلغ 25 میلیون دلار انجام گرفت که مجموع سرمایه جذب شده را به 55.8 میلیون دلار رسانید. در کنار تجهیزات نوری پیش گفته، پیک نانو همچنین مترصد توسعه سبد محصولاتش بوده که از آن جمله، می‌توان به نوعی نانو فیلم با خواص دی‌الکتریک برای تولید خازن‌های پرقدرت و نسل جدید مواد بسته‌بندی برای جایگزینی پلاستیک مورد استفاده در سوپرمارکت‌ها اشاره نمود.

 

مرجع: «Beacon Journal»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.