آخرین اخبار

ارزش ۳۶1 میلیارد دلاری بازار نانو پزشکی در سال ۲۰۲۵

ارزش ۳۶1 میلیارد دلاری بازار نانو پزشکی در سال ۲۰۲۵

آخرین برآوردها از بازار جهانی نانو پزشکی حکایت از این واقعیت دارد که این صنعت با تثبیت نسبی وضعیت ناشی از اپیدمی کرونا در سال ۲۰۲۱، با جهشی قابل توجه روبرو شده و به ارزش ۲۲۱.۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی‌ها برای سال‌های پیش روی این بازار نیز بسیار مثبت بوده و برآورد شده که با رشد سالیانه تقریباً ۱۳.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۵ ارزشی بالغ بر ۳۶۱.۴۴ میلیارد دلار خواهد داشت.

نانو پزشکی، شاخه‌ای از علم پزشکی است که دانش و ابزارهای مبتنی بر فناوری نانو را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها به کار می‌گیرد. با توجه به پتانسیل‌های بی‌نظیر مواد و فناوری‌های نانویی، امروزه از آن‌ها به شکل گسترده‌ای برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها، از سرطان و بیماری‌های عفونی گرفته تا قلب و عروق، ارتوپدی و ... استفاده می‌شود. نانوپزشکی ابزار مهمی است که با ارائه داروها، درمان‌ها و تجهیزات قابل کاشت جدید و بهبود یافته، به پزشکان و بیماران برای شخصی‌سازی، هدفمندنمودن و احیای فرایندهای درمانی کمک می‌کند. همین کاربردها و مزایای قابل توجه، منجر به ایجاد یک بازار وسیع برای این شاخه از فناوری شده و روند رو به رشدی را نوید می‌دهد. این بازار بزرگ و در حال انبساط، فرصت بی‌بدیلی برای فناوران و استارت‌آپ‌هایی به وجود آورده که با ایده‌های نوآورانه خود در حوزه فناوری نانو، به دنبال توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای جدید می‌باشند.

یک نکته جالب پیرامون ارزش بازار نانو پزشکی، اثرات کووید-19 بر آن است. با توجه به ارزش تقریباً 190 میلیارد دلاری این بازار در سال 2020 و بازار 221.12 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده برای سال جاری میلادی، می‌توان گفت که در سال جاری ارزش این بازار با رشدی 15.9 درصدی روبرو شده است. این در حالی است که برای سال‌های بعدی، تنها رشد سالیانه 13.1 درصدی در نظر گرفته شده و در نگاه اول، این آمارها حکایت از نوعی کاهش رشد دارد. اما واقعیت از این قرار است که با شروع کووید-19، میزان سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی این صنعت نیز در سال 2020 کاهش یافت. این در حالی است که با واکسیناسیون گسترده و رفع نسبی محدودیت‌های مرتبط با کووید-19، این فنر فشرده هم به یکباره آزاد شده و صنعت با یک پرش و اوج گرفتن مجدد فعالیت‌ها در سال 2021 روبرو شده و شرکت‌ها موفق به تثبیت نسبی وضعیت محصولات قبلی خود شدند و به همین دلیل، رشد سالیانه بازار در این سال، کمی بیشتر از میانگین سال‌های بعدی خواهد بود. 

افزایش نسبی بیماری‌های پیچیده و مزمن در سراسر جهان، به عنوان یکی از عوامل اثرگذار برای رشد بازار نانو پزشکی مطرح می‌باشد. افزایش دو برابری مبتلایان به آلزایمر و سرطان طی دو دهه آینده، یکی از مصادیق همین موضوع است. در این میان، نانو پزشکی چهار بعدی، یک روند کلیدی و محبوب در این بازار بوده که با استفاده از نانو آلیاژهای زیست تخریب‌پذیر و زیست سازگار، ایمنی درمان را تضمین نموده و عوارض جانبی را به شدت محدود می‌کند. امروزه نانو پزشکی چهار بعدی، به‌عنوان یک پیشرفت اساسی در درمان و تشخیص سرطان پذیرفته شده است.

گفتنی است که آمریکای شمالی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار منطقه‌ای نانو پزشکی در سال 2020 محسوب شده و در عین حال، انتظار می‌رود که منطقه آسیا و اقیانوسیه، سریع‌ترین رشد را طی سال‌های آتی تجربه نمایند. از بازیگران اصلی این صنعت نیز، می‌توان به شرکت‌های فایزر (Pfizer)، نانوتراپتیک (Nanotherapeutics)، نانوویریسایدز (NanoViricides)، آروهد (Arrowhead Research)، سلژن (Celgene Corporation)، بیوگیت (Bio-Gate AG)، مرک (Merck)، آبلینکس (Ablynx NV)، هافن لاروش (F. Hoffmann-La Roche AG)، نانواسپکترا (Nanospectra Biosciences)، جی‌ای هلسکر (GE Healthcare)، گیلیاد (Gilead Sciences)، نوارتیس (Novartis AG)، آمژن (Amgen) و سانوفی (Sanofi) اشاره نمود.

 

مرجع: «Research and Markets»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.