آخرین اخبار

افت و خیز جالب بازار نانولوله‌های کربنی

افت و خیز جالب بازار نانولوله‌های کربنی

برآوردها حکایت از آن دارد که حجم بازار نانولوله‌های کربنی در سال 2020 میلادی در حدود 4.94 میلیارد دلار بوده است. اپیدمی کووید-19، اثرات قابل توجهی بر بازار این ماده جذاب نانویی داشته و در حالی‌ که این بازار با رشد قابل توجهی در طی سال‌های 2017 الی 2019 همراه بود، اما در سال 2020 کاهش 2.2 درصدی را تجربه نمود.

علیرغم کاهش رخ داده در سال 2020 در بازار نانولوله‌های کربنی، اما شواهد نشان می‌دهد که آینده روشنی در انتظار این ماده نانویی پرطرفدار قرار دارد. در حالی که ارزش بازار 5.32 میلیارد دلاری برای سال 2021 پیش‌بینی شده، این انتظار نیز وجود دارد که در بازه زمانی 2021 الی 2028، این بازار با رشد مرکب سالیانه 10.2 درصدی همراه بوده و در سال 2028 به بیش از 10.52 میلیارد دلار برسد. نرخ رشد بالاتر برای بازه زمانی یاد شده نسبت به چیزی که برای سال 2021 پیش‌بینی شده، در نتیجه افزایش تقاضای بازار پس از اتمام پاندومی کرونا ویروس بوده که سطح تلاش‌ها را به قبل از این همه‌گیری بر می‌گرداند.

نانوتیوب‌های کربنی برای کاربردهای مختلفی که ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا، هدیت الکتریکی، پایداری، وزن پایین و هدایت حرارتی بهتر نسبت به سایر مواد معمول مد نظر است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش تقاضا برای این ماده، ناشی از بکارگیری آن در مدارهای یکپارچه، باتری‌های لیتیومی، پیل‌‌های سوختی، سلول‌های خورشیدی، دارورسانی، ذخیره‌سازی هیدروژن و ... می‌باشد. آن‌ها به عوان آنتن برای تجهیزات الکترومغناطیسی و رادیویی عمل می‌کنند. همچنین به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی خوب، از آن‌ها در موتورهای الکتریکی تجاری نیز استفاده می‌شود. تلاش برای بکارگیری و تجاری‌سازی این ماده برای کاربردهای مختلفی که منجر به بهبود کلی کیفیت محصولات و ارائه محصولات توسعه یافته جدید می‌شود، به‌عنوان ترندهای اصلی برای بازار آتی نانولوله‌های کربنی مطرح می‌باشند.

اپیدمی کرونا، همه مناطق، کسب‌وکارها و حتی زندگی عموم مردم را با اثرات منفی متعددی روبرو نمود. چین و آمریکا به‌عنوان دو کشوری که به شدت تحت تأثیر این پاندومی قرار گرفتند، هر دو از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی نانولوله‌های کربنی می‌باشند. با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا، کارخانجات تولیدی با ظرفیت‌های پایین‌تری به کار خود ادامه داده و حتی به صورت موقتی مجبور به توقف فعالیت‌های خود شدند و همین مسئله، زنجیره تأمین این ماده با ارزش را با مشکلاتی روبرو نمود. همچنین مشکلات حمل‌ونقل در دوران اپیدمی، خود سیستم‌های لجستیک را تحت تأثیر قرار داده و چالش دیگری در جابجایی مواد خام و انتقال محصولات نهایی به دنبال داشت. برای مثال، در حالی که ارزش بازار نانولوله‌های کربنی برای کشورهای آسیا-اقیانوسیه در سال 2019 برابر با 1.92 میلیارد دلار بود، حجم این بازار در سال 2020 به 1.88 میلیارد دلار کاهش یافت.

از منظر حوزه کاربرد، بیشترین استفاده از نانولوله‌های کربنی در پلاستیک‌ها و کامپوزیت‌ها بوده و پس از آن، حوزه الکتریک و الکترونیک و همینطور انرژی، رده‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. گفتنی است که افزایش تمایل صنعت هوا-فضا به استفاده از نانولوله‌های کربنی، به عنوان یکی از عوامل مهم برای رشد بازار این محصول شناخته می‌شود. از آنجا که در این صنعت، یکی از الزامات مهم کاهش وزن و در نتیجه کاهش هزینه‌های عملیاتی و مصرف سوخت است، در نتیجه سازندگان هواپیماها و دیگر تجهیزات هوایی ترجیح به استفاده از کامپوزیت‌هایی دارند که امکان ساخت قطعات سبک‌تر، قوی‌تر، با کارکرد درازمدت و ایمنی بالاتر را فراهم نمایند. به همین دلیل است که استفاده از نانولوله‌های کربنی در این صنعت، به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحی و تولید مطرح می‌باشد.

افزایش تولیدات الکترونیکی در چین، کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور نیز، یکی دیگر از عوامل توسعه بازار نانولوله‌های کربنی است. بازار جهانی تجهیزات الکترونیکی مصرفی در سال 2020 میلادی برابر با 426.1 میلیارد دلار بوده و همین بازار قابل توجه، با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های شایان ذکر نانولوله‌های کربنی، می‌تواند به افزایش نرخ به کارگیری آن‌ها در این صنعت منتج شود. گفتنی است که سهم استفاده از نانولوله‌های کربنی در صنعت الکتریک و الکترونیک در سال 2020 میلادی، برابر با 11.18 درصد بوده است. در کنار پتانسیل‌های قابل توجه برای گسترش بازار نانولوله‌های کربنی، باید توجه داشت که اثرات منفی زیست‌محیطی و همینطور اثرات منفی این ماده بر سلامت انسان، از جمله مواردی است که به عنوان موانع پیشرفت و رشد این بازار مطرح شده‌اند.

گفتنی است که از شرکت‌های پیشگام در بازار نانولوله‌های کربنی، می‌توان به شرکت فرانسوی «Arkema»، شرکت بلژیکی «Nanocyl»، شرکت‌های آمریکایی «Nanoshell»، «Carbon Solutions»، «Cabot» و «Hyperion Catalysis»، شرکت کانادایی «Klean Commodities»، شرکت ژاپنی «Showa Denko»، شرکت هندی «NoPo» و شرکت چینی «Jiangsu Cnano» اشاره نمود.

 

مرجع: «Fortune Business Insights»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.