آخرین اخبار

جذب سرمایه ۱۰ میلیون دلاری برای ایجاد پوشش نانویی روی پودرها

جذب سرمایه ۱۰ میلیون دلاری برای ایجاد پوشش نانویی روی پودرها

استارت‌آپ هلندی دلفت (Delft IMP) که در حال توسعه نوعی نانوپوشش جدید برای بهبود عملکرد باتری‌ها است، موفق به جذب سرمایه 10 میلیون یورویی شده است. دلفت از این تأمین مالی برای تجاری‌سازی فناوری ابداعی خود و سرعت دادن به فرایند تولید در مقیاس صنعتی و عرضه باتری‌های ایمن‌تر و باداوام‌تر استفاده می‌کند.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بشر، تأمین منابع پاک و ایمن انرژی است. این چالش، زمانی که در کنار روند روبه‌رشد تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلفی قرار می‌گیرد که برای عملکرد خود نیازمند تأمین و ذخیره‌سازی ایمن و پایدار انرژی الکتریسیته می‌باشند، بیش از پیش مشهود می‌شود. شاید به دلیل همین روند فزونی وابستگی به انرژی است که یکی از حوزه‌های مهم و بسیار حساس دنیای فناوری، بر پایه باتری‌ها و پتانسیل و طول عمر آن‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی بنا نهاده شده و شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک را به تکاپو انداخته است. در این میان، یکی از فناوری‌هایی که با نفوذ به باتری‌ها، روندهای بهبود آن‌ها را محتمل نموده و نقطه تمرکز بسیاری از استارت‌آپ‌های دنیا شده است، فناوری نانو می‌باشد. دلفت، در زمره همین استارت‌آپ‌هایی است که با تکیه بر پتانسیل‌های فناوری نانو و دانش انحصاری خود، به دنبال بهبود و توسعه باتری‌ها بوده و با توجه به موفقیت‌های چشمگیر حاصل شده در توسعه فناوری، جذب سرمایه قابل توجهی هم داشته است.

دلفت که در سال 2014 میلادی تأسیس شده، عمدتاً بر پایه خدمات تحقیق‌وتوسعه و اعطای مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های پتنت شده خود برای تولید انبوه مواد نانوساختار با استفاده از روش لایه‌نشانی اتمی (ALD) فعالیت می‌نماید. «ALD»، یک روش ترسیب شیمیایی است که امکان ایجاد پوشش‌های منسجم و با ضخامت قابل کنترل بر روی بسیاری از بسترها را فراهم می‌کند. دارایی فکری این شرکت، در کنار دانش چرایی و چگونگی برای تولید به مقیاس مواد نانوساختار، برای آن‌ها این امکان را فراهم نموده که از این روش برای ارائه پیشران‌های کارآمد برای کاتالیست‌ها، کپسوله نمودن ذرات باتری برای افزایش دوام، آزادسازی کنترل شده داروها و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده نمایند.

این شرکت، از طریق فناوری انحصاری خود و البته در مشارکت با دیگر شرکت‌ها، اقدام به توسعه کاربردهای مختلف برای فناوری نموده و پس از آن، فروش و واگذاری خطوط تولید در مقیاس صنعتی را دنبال می‌کند. پایه و اساس این فناوری، ایجاد پوشش‌های نازک بر روی پودرها بوده که خواص قابل توجه و ویژه‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کند. برای مثال، استفاده از یک پوشش بسیار نازک نانویی در پودرهای مورد استفاده در باتری‌ها، آن‌ها را نسبت به محیط اطراف محافظت نموده و در نتیجه دوره عمر باتری افزایش می‌یابد. از آنجاکه قابلیت کنترل دقیق ضخامت پوشش در این فناوری انحصاری وجود دارد، دلفت با بهینه نمودن ضخامت فیلم، می‌تواند کاهش در مصرف مواد کمیاب مورد استفاده در باتری را امکان‌پذیر نماید. دکتر رودریک کولن (Roderik Colen)، مدیرعامل دلفت در این خصوص می‌گوید: «ما با کوچک‌تر نمودن مواد، در حال حل مشکلات بزرگ جهان هستیم. ما از پوشش‌های بسیار نازک روی مواد پودری استفاده می‌کنیم و تولیدات صنعتی خود را با استفاده از فناوری انحصاری توسعه یافته در دانشگاه صنعتی دلفت ادامه می‌دهیم».

شرکت مدعی است که مزیت فناوری آن‌ها، در روشی است که امکان تولید به مقیاس از طریق لایه‌نشانی اتمی را فراهم نموده و در نتیجه، می‌توان فرایند را تبدیل به یک کار صنعتی نمود. چنین قابلیتی، این امکان را فراهم می‌کند تا از آن به عنوان یک روش مقرون به صرفه در طیف گسترده‌ای از باتری‌‌ها استفاده نموده و انرژی لازم برای تجهیزات در حال حرکت برقی را فراهم نمود. در همین راستا، دلفت در حال همکاری با شرکت‌های باتری‌ساز بوده تا بتوانند طول عمر باتری‌ها را افزایش داده و بکارگیری مواد کمیاب مورد استفاده در آن‌ها را کاهش دهند. این قابلیت، استفاده پایدار از مواد خام را امکان‌پذیر نموده و همچنین منجر به بهبود عملکرد نسبت به سایر فناوری‌های موجود می‌گردد. جذب سرمایه 10 میلیون یورویی، کمک می‌کند تا توسعه فرآیند پوشش‌دهی نانویی دلفت در مقیاس صنعتی تسریع گردد.

گفتنی است که این تأمین مالی، در قالب جذب سرمایه سری «A» و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر «Project Sandwater» و «Invest-NL» انجام شده است.

 

مرجع: «Silicon Canals»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.