آخرین اخبار

افزایش ایمنی سمعک‌ها به کمک پوشش‌های نانویی

افزایش ایمنی سمعک‌ها به کمک پوشش‌های نانویی

شرکت «P2i» که یکی از پیشگامان جهانی در حوزه نانو پوشش‌های دافع مایعات است، موفق به ارائه فناوری جدیدی شده که سمعک‌ها را برابر رطوبت، عرق و روغن بدن، آب‌وهوای نامساعد و یا هر گونه پاشش و غوطه‌ور شدن تصادفی در مایعات محافظت می‌کند. این فناوری که مبتنی بر نانو پوشش‌های آب‌گریز است، الزامات قانونی مربوط به تجهیزات پزشکی را ارائه نموده و عملکرد و دوام سمعک را بهبود می‌بخشد.

سمعک‌ها در زمره تجهیزات پزشکی ضروری و بسیار ظریفی هستند که به دلیل نحوه استفاده، در معرض شرایط نامساعد مختلف، اعم از نفوذ آب، افزایش رطوبت و تجمع جرم گوش قرار دارند. علاوه بر این، تحولات بیوشیمیایی مختلف بدن انسان، خود منجر به خوردگی در اجزای مختلفی همچون باتری شده و کاهش عملکرد تجهیز می‌گردد. به منظور رفع این چالش، راه‌حل‌های سنتی وجود دارد که از آن جمله، می‌توان به استفاده از مش‌های شفاف صوتی با خاصیت دافع آب و یا فوم‌های محافظ در قسمت باتری، مبدل‌ها و درزهای قاب اشاره نمود. با این حال، اغلب این روش‌ها عمدتاً بی‌اثر یا بسیار کم اثر بوده و حتی در مواردی، خود مشکلات جانبی به دنبال خواهند داشت. به‌عنوان مثال، ممکن است به دلیل مسدود شدن دهانه مش توسط مواد خارجی، عملکرد صوتی سمعک‌ها به خطر افتاده و در نتیجه، نیاز به تعویض مکرر مش محافظ وجود داشته باشد. طراحی پیچیده سمعک و اثرات نامطلوب این راه‌حل‌های سنتی بر اندازه آن هم، بخش دیگری از عوارض و پیامدهای این روش‌ها می‌باشند.

در تلاش برای حل این مشکل، «P2i» که متخصص حوزه نانوپوشش‌ها است و در یک دهه گذشته انواع پوشش‌های سازگار با محیط‌زیست و ضد آب را برای محافظت از تجهیزات پزشکی مختلف عرضه نموده، پوشش آبگریزی معرفی نموده که حداکثر دفع مایع را امکان‌پذیر نموده و با بکارگیری در سمعک‌ها، افزایش طول عمر آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. از آنجاکه «P2i» با بسیاری از تولیدکنندگان سمعک اروپایی و ژاپنی (با سهم بازار تقریباً 67 درصدی) در ارتباط است، نوآوری جدید می‌تواند منافع قابل توجهی را برای این شرکت به ارمغان آورد.

راهکار مؤثر و جایگزین «P2i»، استفاده از پوشش‌های نازکی است که دافع آب می‌باشند. محققان دریافته‌اند که پدیده دافع آب در بسیاری از گیاهان مانند برگ نیلوفر آبی که دارای سطوح غیرمرطوب شونده (و همراه با مکانیسم خود تمیزکننده) می‌باشند، وجود دارد. این ویژگی که اثر نیلوفر آبی (Lotus Effect) نامیده می‌شود، با استفاده از نانوذرات و به شکل مصنوعی بر روی ساختارهای مختلف قابل پیاده‌سازی است و این همان کاری است که «P2i» بر آن متمرکز شده است. محصول نهایی، نوعی نانو پوشش همه‌کاره و مقاوم در برابر خیس شدن آب و روغن است که یک گزینه ایده‌آل برای جلوگیری از نفوذ آلاینده‌های مختلف به سمعک خواهد بود. نانو پوشش فوق آب‌گریز «HydraShield 2» که توسط این شرکت توسعه یافته، هم خواص آب‌گریزی دارد و هم قادر است که مواد روغنی مانند جرم گوش را دفع نماید.

گفتنی است که «P2i» در سال 2004 میلادی تأسیس شده و تا کنون در طی 5 راند سرمایه‌گذاری، موفق به جذب سرمایه 59.5 میلیون دلاری شده است.

  

مرجع: «AZO Nano»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.