آخرین اخبار

باتری نانویی با قابلیت شارژ سریع و مقرون‌به‌صرفه

باتری نانویی با قابلیت شارژ سریع و مقرون‌به‌صرفه

تقریباً سه دهه است که فناوری‌های مورد استفاده در باتری‌ها، تغییر قابل توجهی را تجربه نکرده است. استارت‌آپ نانویی آدیونیکز (Addionics)، با باتری جدید خود که هم طول عمر بیشتری داشته و هم سریع‌تر شارژ می‌شود، در صدد تغییر کامل این وضعیت می‌باشد. آدیونیکز که یک شرکت فعال در حوزه خودروهای الکتریکی است، تغییر در نحوه طراحی باتری‌ها را کلید موفقیت دانسته و برخلاف بسیاری از شرکت‌های متمرکز بر بهبود شیمی باتری، فیزیک قسمتی خاصی از باتری، یعنی کالکتور (Collector) جریان الکتریکی را هدف قرار داده است.

کالکتورهای فعلی به‌عنوان بستر الکترودهای باتری عمل می‌کنند. این ورق‌های فلزی کوچک که بی‌شباهت به فویل آلومینیومی نیست، پیرامون «ماده فعال» (مثلاً یون لیتیوم)، لایه‌بندی شده‌اند. موشیل بیتون (Moshiel Biton)، مدیرعامل آدیونیکز می‌گوید: «به باتری الکتریکی مانند یک ساندویچ فکر کنید. نان، همان جمع کننده برق است و پنیر ماده فعال آن». اغلب ساندویچ‌های باتری خودروهای برقی، پنیر را فقط در قسمت بالایی خود دارند. این در حالی است که آدیونیکز لایه «پنیر» را در سرتاسر آن و همراه با لایه‌های «نان» متخلخل و اسفنجی قرار می‌دهد. بیتون معتقد است: «با استفاده از فناوری نانو می‌توانیم فضایی را پیدا کنیم که از آن استفاده نمی‌شود و آن را کارآمدتر کنیم. به این ترتیب، ما مواد فعال‌تری را در همان فضای قبلی به دست می‌آوریم که با بالا نگه داشتن تماس بین فلز و مواد فعال (در عین به حداقل رساندن مقاومت داخلی)، جریان‌های بیشتری را ممکن می‌کند».

بیتون به این واقعیت اشاره می‌کند که هرچه باتری بزرگ‌تر (یا الکترود ضخیم‌تر) باشد، برد باتری بیشتر خواهد بود. اما این به معنای زمان بیشتری برای شارژ مجدد باتری است. در مقابل، الکترود نازک سریع‌تر شارژ شده و برد آن کمتر است. از سوی دیگر، شارژ سریع و برد بالا نیازمند لایه‌های نازک زیادی است که می‌تواند قیمت را تا 50 درصد افزایش دهد. از آنجا که باتری‌ها تا 40 درصد هزینه خودروهای برقی را شامل می‌شوند، توجه به آن بسیار ضروری است. بیتون می‌افزاید: «به‌طور متوسط ​​40 لایه در یک باتری وجود دارد. اگر ضخامت هر کدام از آن‌ها 50 تا 100 میکرون باشد و بتوانیم آن را افزایش داده و 70 تا 95 درصد متخلخل کنیم، در عین دستیابی به برد و اهداف عملکردی، به لایه‌های کمتری نیاز پیدا می‌کنیم». این همان چیزی است که ایده محوری آدیونیکز را شکل داده است. این استارت‌آپ، مدعی است که با فناوری ابداعی خود، می‌تواند زمان شارژ را به نصف کاهش داده و با کنترل گرمایش داخلی، احتمال منفجر شدن وسیله نقلیه را به شدت کاهش دهد.

ویژگی دیگر فناوری آدیونیکز، ادغام آسان آن در باتری‌های فعلی است. این ویژگی، فناوری جدید را از سایر فناوری‌های نوظهور باتری متمایز می‌کند. برای مثال، «StoreDot» که از دیگر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه باتری خودروهای الکتریکی است، نیاز به کارخانه‌ها و تأسیسات خاص داشته و نمی‌تواند بلافاصله با باتری‌های تولید شده تسلا سازگار شود. این در حالی است که آدیونیکز با این مشکل مواجه نبوده و همین عامل، تجاری‌سازی فناوری را تسریع خواهد کرد.

گفتنی است، آدیونیکز در سال 2017 تأسیس شده و تاکنون موفق به جذب سرمایه 8.5 میلیون دلاری (از جمله کمک مالی 2.5 میلیون دلاری از مسابقه «Horizon 2020» اتحادیه اروپا) شده است. این شرکت استارت‌آپی، در کنار تلاش‌هایش برای توسعه فناوری باتری خودروهای الکتریکی، امیدوار است تا فناوری ابداعی را به بازار لوازم الکترونیکی مصرفی، از دستگاه‌های پوشیدنی گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های پزشکی و حتی هواپیماهای بدون سرنشین برساند. آخرین برآورد این شرکت برای تجاری‌سازی موفق فناوری، سال 2026 میلادی است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.