آخرین اخبار

تولید و عرضه کودهای نانویی در آرژانتین

تولید و عرضه کودهای نانویی در آرژانتین

شرکت هندی «IFFCO» که در زمینه تولید، توسعه و بازاریابی انواع کودهای کشاورزی فعالیت دارد، خبر از راه‌اندازی یک کارخانه تولید کود نانویی اوره در آرژانتین داده است. امکان‌سنجی و راه‌اندازی این کارخانه، با همکاری دو مجموعه آرژانتینی «INAES» و «Cooperar» انجام شده و می‌تواند کمک قابل توجهی برای کاهش مصرف کود، بهبود رساندن مواد مغذی به گیاهان، کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش هزینه‌های کشاورزان گردد.

فرآیند تولید و پرورش محصولات کشاورزی، نیازمند بررسی دقیق و مستمر میزان آب دریافتی، مواد مغذی خاک و مبارزه با انواع آفات است. همین موضوع، باعث شده تا استفاده از کودهای شیمیایی، یکی از اصول رایج و انکارناپذیر کشاورزان، چه در مقیاس‌های کوچک و فردی و چه در مقیاس‌های بزرگ و مکانیزه قلمداد شود. بدیهی است که با افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، نرخ مصرف کود هم افزایش یافته و این مسئله، تبعات زیست‌محیطی فراوانی به همراه خواهد داشت. یکی از راهکارهای مقابله با این چالش، استفاده از نانوفناوری برای کاهش متوسط مصرف کود و تولید کودهای با عوارض کمتر است.

«IFFCO»، در ژوئن سال جاری میلادی، نخستین کود نانو اوره جهان را به صورت مایع و با هدف مقابله با استفاده بیش از حد کود اوره معمولی معرفی نمود. این محصول نانویی ارزشمند که در مرکز تحقیقات فناوری زیستی «NBRC» هند توسعه یافته است، راندمان مصرف مواد مغذی توسط گیاه را به شدت افزایش داده و در عین حال، آلودگی خاک، آب و هوا را کاهش خواهد داد. هزینه هر بطری 500 میلی‌لیتری از این کود جدید، 240 روپیه بوده که تقریباً 10 درصد از هزینه یک کیسه اوره معمولی کمتر می‌باشد. این به معنای صرفه‌جویی بیشتر کشاورزان و مقرون‌به‌صرفه بودن محصول جدید، در کنار مزایای زیست‌محیطی و عملکردی آن است.

حال پس از تجربه موفق عرضه محصول به بازار کشاورزی هند و استقبال خوب کشاورزان، «IFFCO» در تلاش است تا تجاری‌سازی فناوری ابداعی را در مقیاس بین‌المللی هم دنبال نماید. این شرکت، با امضای یک موافقت‌نامه سه‌جانبه با «INAES» و «Cooperar»، احداث و راه‌اندازی یک کارخانه تولید کود نانویی خود در آرژانتین را دنبال می‌کند. یکی از مدیران «IFFCO» در این خصوص می‌گوید: «این امر، به تقویت رابطه بین تعاونی‌های کشاورزی در هر دو کشور کمک زیادی نموده و از نظر مالی و اجتماعی، برای جامعه کشاورزان آرژانتین هم مفید خواهد بود».

این تفاهم‌نامه، طرفین را قادر می‌سازد تا ایده‌ها و روابط تجاری خود را توسعه داده و فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی مشترکی را برای تسریع فرآیند توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید، بکار گیرند. لازم به تأکید است که این نخستین همکاری بین‌المللی «IFFCO» نبوده و پیش از این هم، پروژه‌های فناورانه دیگری در برزیل، فیلیپین، کره جنوبی و نپال صورت گرفته است.

 

مرجع: «The News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.