آخرین اخبار

حفاظت گسترده از تراشه‌های مورد استفاده در محاسبات کوانتومی

حفاظت گسترده از تراشه‌های مورد استفاده در محاسبات کوانتومی

شرکت استرالیایی آرچر متریال (Archer Materials Ltd)، با هدف تقویت سبد دارایی‌های فکری خود و تجاری‌سازی آن‌ها از طریق واگذاری مجوز بهره‌برداری، اقدام به ثبت گسترده پتنت جدیدی در رابطه با تراشه‌های گرافنی نموده است. این درخواست که ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده بود، با توجه به اهمیت ویژه برای آرچر متریال، هم‌اکنون در حال بررسی در استرالیا، آمریکا، اروپا و کره جنوبی می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین الزامات موفقیت کسب‌وکارها، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته، توجه به نحوه حفاظت از نوآوری‌ها و استفاده بهینه از سیستم‌های مالکیت فکری است. این سیاست که عمدتاً با ثبت پتنت در بازارهای هدف انجام می‌گیرد، منحصر به گروه خاصی از شرکت‌ها نبوده و برخلاف تصور بسیاری از کارآفرینان استارت‌آپی، حتی برای کسب‌وکارهای نوپا هم با مزایای فراوانی همراه است. کمک به شهرت و اعتبار استارت‌آپ و تسهیل فرآیند جذب سرمایه، از جمله همین مزایای جانبی هستند. مثال بارز این استراتژی هوشمندانه، شرکت آرچر متریال است که در تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی دستگاه‌های نیمه‌هادی پیشرفته، از جمله تراشه‌های مربوط به محاسبات کوانتومی و تشخیص پزشکی است.

بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که بازار آمریکا، یکی از اولویت‌های آرچر متریال برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری بوده و طبیعتاً حفاظت از اختراعات در این کشور، در اولویت این استارت‌آپ قرار می‌گیرد. آخرین پتنت این شرکت، نوعی فناوری مبتنی بر گرافن برای تراشه‌های زیستی به نام «12CQ» را توصیف می‌کند. «12CQ» یک تراشه محاسبات کوانتومی است که به‌عنوان نخستین فناوری با قابلیت انجام محاسبات کوانتومی در دمای اتاق و ادغام بر روی دستگاه‌های الکترونیکی مدرن، پتانسیل تجاری قابل‌توجهی دارد. جالب اینجا است که این فناوری از آن‌چنان ارزش قابل‌توجهی برای آرچر متریال برخوردار است که اقدام به ثبت هم‌زمان آن در کره جنوبی به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت نیمه‌هادی در جهان هم نموده است. به نظر می‌رسد که هدف این شرکت کوچک از این استراتژی تجاری‌سازی و رشد کسب‌وکار، دستیابی به درآمدهای صدور مجوز باشد. بدین معنا که با ثبت پتنت‌های متعدد، یک چتر حفاظتی مستحکم برای فناوری خود پدید آورده و در ادامه، اقدام به صدور مجوز بهره‌برداری از فناوری برای علاقه‌مندان صاحب صلاحیت می‌کند. تجربه نشان داده که این ورود غیرمستقیم به بحث بهره‌برداری از فناوری، یکی از استراتژی‌های کارآمد برای استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های کوچک و دانشگاه‌ها است.

گفتنی است، آرچر متریال یکی از زیرمجموعه‌های بورس اوراق بهادار استرالیا بوده که در حوزه توسعه مواد مورد استفاده برای محاسبات کوانتومی، سلامت انسان و انرژی پایدار فعالیت دارد. این شرکت، بر نوآوری و توسعه مواد پیشرفته‌ای شامل کیوبیت‌های پایه کربنی برای محاسبات کوانتومی، بیوسنسورهای گرافنی، آندهای گرافیتی باتری و موارد دیگر فعالیت دارد.

 

مرجع: «Proactive Investors»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.