آخرین اخبار

جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری برای توسعه یک سوخت هیدروژنی پیشرفته

جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری برای توسعه یک سوخت هیدروژنی پیشرفته

یک شرکت استارت‌آپی وابسته به دانشگاه دیکین (Deakin University)، موفق به جذب سرمایه دو میلیون دلاری برای توسعه یک سوخت پیشرفته هیدروژنی شده است. این بودجه که از سوی شورای تحقیقات استرالیا (ARC) تأمین گردیده، «HB11 Energy» را قادر می‌سازد تا ایده‌های خلاقانه خود برای تأمین انرژی نامحدود و ایمن مبتنی بر همجوشی «هیدروژن / بور» را با سرعت بیشتری به پیش برد.

یکی از چالش‌های اصلی پیش روی بشر، دسترسی به منابع جدید برای تأمین تقاضای فزاینده انرژی و همچنین جلوگیری از افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی است. در این میان، سوخت‌های هیدروژنی به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل در بین محققین و سیاست‌گذاران مطرح بوده و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای توسعه و تجاری‌سازی آن‌ها صورت می‌گیرد. یکی از استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه به شدت فعال است، «HB11 Energy» است که پس از یک سرمایه‌گذاری بذر 4.8 میلیون دلاری در اوایل سال جاری میلادی، هم‌اکنون از حمایت شورای تحقیقات استرالیا هم برخوردار شده است.

این استارت‌آپ زایشی که توسط دکتر وارن مک‌کنزی (Warren McKenzie) و هاینریش هورا (Heinrich Hora) تأسیس شده، دستیابی به یک منبع انرژی هسته‌ای نامحدود و ایمن را دنبال نموده و به این منظور، استفاده از بور به‌عنوان سوخت را یکی از پروژه‌های کلیدی در نقشه راه توسعه علمی و فنی خود می‌داند.

نکته جالب اینجا است که این پروژه پیچیده و بلندپروازانه، با همکاری مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی از اقصی نقاط جهان انجام می‌گیرد. دکتر مک‌کنزی در این خصوص می‌گوید: «سوخت‌هایی که ما تولید می‌کنیم، در تأسیسات مختلف لیزری در سرتاسر جهان آزمایش می‌شوند، چرا که در استرالیا چنین امکاناتی وجود ندارد. همکارانی از دانشگاه‌های روچستر، کوئینز بلفاست، تگزاس، سیدنی و مک‌کواری در این پروژه به ما کمک می‌کنند». این تیم بزرگ و بین‌المللی، توسط یکی از متخصصین حوزه نانومواد به نام پروفسور یینگ چن (Ying 'Ian' Chen) هدایت می‌شود. یینگ چن با هیجان‌انگیز خواندن مشارکت در این پروژه و همکاری فناورانه با «HB11 Energy»، در خصوص حمایت شورای تحقیقات استرالیا ابراز داشته: «تیم نانوفناوری دانشگاه دیکین، از کمک شورای تحقیقات استرالیا خوشحال است، چرا که این کمک به ما امکان می‌دهد تا مواد جدید برای ذخیره‌سازی هیدروژن و همچنین فناوری مورد نیاز برای تولید انرژی پاک را توسعه دهیم. این تیم تحقیقاتی، از تجربه 20 ساله در زمینه اکتشافات نانویی و از جمله هیدریدهای با بیشترین ذخیره‌سازی هیدروژن بهره‌مند است. ما همچنین برای چند دهه، نانومواد مختلف نیترید بور تولید کرده‌ایم و همین تخصص ترکیبی، کمک می‌کند تا توسعه مواد سوختی جدید برای واکنش‌های همجوشی هیدروژن و بور را توسعه دهیم».

گفتنی است، پدید همجوشی هسته‌ای برای نخستین بار توسط یک محقق استرالیایی به نام مارک اولیفانت (Mark Oliphant) کشف شد، فردی که در آرزوی استفاده صلح‌آمیز از این منبع انرژی برای کل جهان بود. به نظر می‌رسد که فناوری جدید «HB11 Energy»، این پتانسیل را دارد که استرالیا را به یک بازیگر پیشگام در زمینه انرژی‌های پاک مبدل سازد. حمایت سازمان‌های دولتی و مشارکت فعال دانشگاه‌های این کشور، نشانه‌هایی از یک همکاری فعال و همه‌جانبه برای توسعه و تجاری‌سازی یک فناوری ایمن و کارآمد است.

پس از پیوستن لوکساز گادوسکی (Lukasz Gadowski) که یک کارآفرین آلمانی فعال در حوزه اینترنت و سرمایه‌گذار در حوزه فناوری‌های عمیق است، حالا دکتر آدرن پترسون (Adrian Paterson)، مدیرعامل سابق سازمان علم و فناوری هسته‌ای استرالیا (ANSTO) نیز به شورای علمی فعال در این پروژه پیوسته است. وی در این خصوص می‌گوید: «این پروژه فصل جدیدی را در انرژی همجوشی و تولید نسل جدیدی از انرژی‌های پاک در مقیاس گسترده باز می‌نماید. واکنش متمایز هیدروژن- بور، نوید یک واکنش ایمن و پایدار و بدون ضایعات طولانی‌مدت را می‌دهد.»

 

مرجع: «Business News Australia»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.