آخرین اخبار

استفاده از پوشش‌های مبتنی بر نانولوله کربنی در صنعت نفت و گاز

استفاده از پوشش‌های مبتنی بر نانولوله کربنی در صنعت نفت و گاز

شرکت تسلا نانوکوتینگ (Tesla Nanocoatings)، موفق به اخذ سومین گواهی ثبت اختراع خود در سال 2021 میلادی شده که مربوط به فناوری پیشرفته پوشش‌دهی این شرکت می‌باشد. این سیستم منحصربه‌فرد که مبتنی بر لایه‌های پلیمری حاوی نانولوله‌های کربنی است، آینده واقعی پوشش‌های ضدخوردگی بوده و می‌تواند رهبری بلامنازع این شرکت در خصوص پوشش‌های کربنی محافظ در برابر خوردگی را به دنبال داشته باشند.

یکی از کاربردهای بالقوه نانوفناوری که با استقبال مورد توجه بازار روبرو شده، ایجاد پوشش‌های محافظ در برابر خوردگی است. بدیهی است که بهره‌برداری بهینه از این فرصت ارزشمند بازار، با توجه به شدت رقابت‌ها و پیشرفت مداوم فناوری، در گرو نوآوری مستمر و در عین حال حفاظت هوشمندانه از ابداعات صورت گرفته است. تسلا نانوکوتینگ، از شرکت‌هایی است که هر دوی این جنبه‌ها را در اولویت‌ استراتژی‌های خود قرار داده و به همین واسطه، خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان این صنعت مطرح نموده است. این شرکت موفق که در سال 2006 میلادی تأسیس شده، در ادامه نوآوری‌های خود برای توسعه و بهبود نانوپوشش‌های کربنی، نوعی پوشش تک‌لایه مبتنی بر نانولوله‌های کربنی ابداع نموده که علاوه بر ارتقاء چشمگیر عملکرد و حفاظت بهتر در برابر  خوردگی، هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

این پوشش منحصربه‌فرد، مزایای چندین لایه نانوپوشش‌های کربنی را تنها در یک لایه از خود نشان داده و به شکل قابل توجهی، بهبود مقاومت در برابر خوردگی را به دنبال خواهد داشت. همچنین، این سیستم منجر به کاهش هزینه‌ها شده و قابلیت سرویس سریع و بازگشت قطعه برای استفاده مجدد را فراهم می‌کند. مهمترین مزایای این پوشش که «Super CNT» نام دارد، عبارت است از: افزایش طول عمر، مقاومت سایش بسیار خوب، درجه بالای آب‌گریزی و سرعت اعمال بالا.

گفتنی است که این نانوپوشش‌ها، برای صنایع مختلفی که با معضل خوردگی سطوح روبرو هستند و به‌طور خاص برای صنعت نفت و گاز توسعه یافته است. در واقع، عملیات نفتی و گازی در سطح و زیر دریا و همچنین پالایشگاه‌ها و کارخانجات پتروشیمی، اصلی‌ترین حوزه‌های کاربردی «Super CNT» خواهند بود. تاد هاوکینز (Todd Hawkins)، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا نانوکوتینگ، در خصوص محصول منحصر‌به‌فرد این شرکت اظهار داشته: «یک تلاش تحقیقاتی بزرگ برای توسعه Super CNT در حال انجام است. دانش قابل‌توجه از فناوری‌های نانوکربنی، ما را قادر می‌سازد تا استفاده از نانولوله‌های کربنی را در مقیاسی که هیچ شرکت دیگری حتی فکرش را هم نمی‌کند، گسترش دهیم».

لازم به تأکید است، تسلا نانوکوتینگ قصد دارد تا در سال 2022 میلادی، آزمایشات میدانی را با مشتریان خود ادامه دهد. با توجه به پتانسیل تجاری این فناوری و اعتقاد مدیران تسلا نانوکوتینگ به این امر که این سیستم آینده محتوم پوشش‌های ضد خوردگی است، حفاظت حداکثری از فناوری در دستور کار قرار گرفته است. پتنت جدید، می‌تواند موقعیت جهانی تسلا نانوکوتینگ را در صنعت نانوپوشش‌های کربنی به شدت ارتقاء داده و مسیر تجاری‌سازی و عرضه محصول به بازار را هموار نماید.

 

مرجع: «EIN News»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.