آخرین اخبار

تبدیل کولرهای گازی معمولی به تصفیه‌کننده هوا

تبدیل کولرهای گازی معمولی به تصفیه‌کننده هوا

یک استارت‌آپ هندی، با استفاده از پتانسیل‌های فناوری نانو، فیلترهای جدیدی تولید نموده که کولرهای گازی معمولی را به تصفیه‌کننده‌های هوا تبدیل می‌کند. فناوری ابداعی نانوماتریکس (Nanomatrix Materials) که مبتنی بر گرافن و نانوذرات نقره است، علاوه بر فیلتراسیون ذرات گرد و غبار و کاهش گازهای مضر، قابلیت میکروب‌زدایی 99 درصدی دارد.

از قدیم گفته شده که نیاز، مادر اختراع و نوآوری است. این موضوع، در دوران اپیدمی کووید-19 به خوبی مشاهده شد؛ جایی که با نیاز فزاینده به انواع محصولات درمانی و حفاظتی، طیف وسیعی از فناوری‌های دارویی و پزشکی توسط شرکت‌های مختلف توسعه یافت. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه تلاش نموده و توانسته محصولی کارآمد عرضه نماید، نانوماتریکس است که با فناوری تصفیه هوای خود، خیال بسیاری از مردم هند را راحت می‌کند. گفتنی است که شیوع مرگبار کرونا در هند و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در داخل و خارج خانه، موجب شده تا تقاضا برای این قبیل فناوری‌ها به شدت افزایش یابد.

فناوری ابداعی نانوماتریکس، نوعی فیلتر برای کولرهای گازی است که با استفاده از گرافن و نانوذرات نقره، هوای محیط را تصفیه و ویروس‌زدایی می‌کند. ادعا شده که این فناوری، قادر است تا 99 درصد از میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را از بین برده و علاوه بر آن، در مقابل گرد و غبار و گازهای مضر هم از کاربران محافظت نماید. فیلترهای گرافنی، جلوی رشد میکروارگانیسم‌ها، از جمله قارچ‌ها را گرفته و ترکیبات آلی فرار (VOCs) نظیر فرمالدهید (Formaldehyde) و بنزن را از بین می‌برد.

این فناوری را می‌توان در سیستم متمرکز تصفیه هوا در مراکز شلوغی همچون فرودگاه‌ها، مراکز خرید، مدارس و بیمارستان‌ها که خطر آلودگی بیشتر است، استفاده نمود. نصب این فیلترها بسیار آسان بوده و از آن مهم‌تر، تنها فیلترهای قابل شستشو و استفاده مجدد هستند که هزینه نهایی محصول را به شدت پایین می‌آورد.

ویکاس بردیا (Vikas Bardiya)، بنیان‌گذار این شرکت استارت‌آپی در خصوص محصول جدید خود می‌گوید: «پس از بررسی دقیق ویروس کرونا و سایر بیماری‌های واگیردار ناشی از میکروارگانیسم‌ها، به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت که گرافن یک سپر کارآمد در مقابل بسیاری از عوامل بیماری‌زای موجود در هوا است. در بیشتر موارد، تهویه ضعیف شاخص کیفیت هوای داخلی را پایین آورده و حتی آن را از محیط‌های خارج از خانه هم آزاردهنده‌تر می‌سازد. فیلترهای جدید، از شما در برابر محیط پیرامون محافظت می‌کند. غشای نانویی گرافن- نقره تولید شده توسط نانوماتریکس، بیماری‌های ناشی از ویروس و باکتری‌ها را حذف نموده و فیلتراسیون گازهای مضر و ترکیبات آلی فرار موجود در هوا را ممکن می‌سازد. هزینه این محصول، 10 برابر ارزان‌تر از دستگاه‌های تصفیه هوا معمول است».

 

مرجع: «Indian Web2»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.