آخرین اخبار

پارچه محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش، آلودگی‌های محیطی و انواع ویروس

پارچه محافظ در برابر اشعه ماوراءبنفش، آلودگی‌های محیطی و انواع ویروس

یک بانوی کارآفرین هندی، موفق به تولید پارچه‌های نانویی جدیدی شده که علاوه بر از بین بردن ویروس‌ها و مسدود کردن اشعه ماوراءبنفش، با محیط‌زیست هم کاملاً سازگار می‌باشد. دیپتی ناتالا (Deepthi Nathala)، با راه‌اندازی یک شرکت جدید، در تلاش است تا اختراع منحصربه‌فرد خود را به بازار عرضه نموده و در این مسیر، شرایط اضطراری ناشی از شیوه ویروس کرونا هم به وی کمک نموده است.

ناتالا که در حوزه نانوفناوری تحصیل نموده، پس از یک دهه تحقیق و فعالیت در خاورمیانه، آمریکا و آمریکای جنوبی، در دسامبر 2018 به خانه خود واقع در حیدرآباد هند بازگشت. وی در بدو ورود، با سردردهای خفیف و حساسیت پوستی در هنگام رانندگی در شهر مواجه شد. به نظر می‌رسید که اشعه آفتاب، گردوغبار موجود در هوا و البته آلودگی‌ها محیطی اعم از ویروس‌ها و میکروب‌ها، مسبب این مشکل بوده‌اند. بررسی دقیق‌تر نشان داد که زنان محلی، از نوعی روسری بلند برای پوشاندن سر و دهان خود استفاده می‌کنند که البته، تنها 10 تا 15 درصد از آلودگی‌ها و اشعه ماوراءبنفش را مهار می‌کند. راهکارهای جایگزین نظیر انواع ضدعفونی‌کننده‌های دست، ماسک «N95» و کرم‌های ضد آفتاب هم یا با مشکل ایجاد ضایعات زیست پزشکی مواجه بوده و همچنین اثرگذاری محدود و چند ساعته دارند. نتیجه این خلأ و نیاز موجود، تولید نوعی پارچه خاص توسط این کارآفرین خوش‌فکر بود که علاوه بر مسدود کردن 99 درصدی اشعه ماوراءبنفش و 95 درصدی آلودگی‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های حاصل از تماس بدنی را هم از بین می‌برد. این پارچه، تحت عنوان «Hecoll» نام‌گذاری شده که مخفف عبارت «Healthy Cover For All» می‌باشد.

پارچه ابداعی ناتالا، مبتنی بر پنبه بوده که با محیط‌زیست کاملاً سازگار است. این محصول، با ایجاد حفره‌هایی در پارچه و پر کردن آن‌ها با مولکول‌هایی تحت عنوان «مولکول‌های محافظ» تولید می‌شود. مولکول‌های مذکور، به سه شکل کلی وجود دارند: 1) گیاهانی مانند زردچوبه که توانایی کشتن میکروب و جذب اشعه ماوراءبنفش را دارند، 2) اجزای فلزی مانند نانوذرات نقره و نانوذرات مس و 3) ترکیبات شیمیایی خاص نانویی که فراتر از مولکول‌های غیرقطبی گیاهی و فلزی عمل می‌کنند.

آزمایش‌های صورت گرفته نشان داد که استفاده از نانو مس و یک ترکیب شیمیایی نانویی دیگر، می‌تواند قابلیت‌های مدنظر را در پارچه پدید آورد. جالب اینجا است که این پارچه تولید شده در استارت‌آپ «Dibbu Solutions Private Ltd»، توانایی مقابله با انواع ویروس‌ها، از جمله «H1N1»، «کووید-19» و حتی باکتری‌هایی همچون «E.coli» را دارد. محافظت در برابر گازهای آلاینده همچون دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن و جذب حداکثری اشعه ماوراءبنفش، از دیگر ویژگی‌های این پارچه نانویی است.

یکی دیگر از نکات جالب پارچه «Hecoll»، سازگاری کامل با محیط‌زیست است. در حالی که استفاده بی‌رویه از ماسک در ایام شیوع کووید-19، افزایش ضایعات زیست پزشکی را به همراه داشته است، محصولات تولید شده از «Hecoll» را می‌توان به قطعات کوچک برش داده و با مواد زائد آشپزخانه مخلوط کرد تا پس از گذشت 14 روز، این پارچه کاملاً تجزیه گردد.

محصولات نهایی این استارت‌آپ، شامل ماسک‌های ضدویروس صورت، روسری برای بزرگسالان و کودکان، کیف و کلاه مخصوص بچه‌ها و نیز محصولات جلوگیری از عفونت بیمارستانی، اعم از لباس بیمار، روپوش جراحی و ملحفه‌های تخت بیمارستان است که هم‌اکنون در وب‌سایت‌هایی مانند آمازون به فروش می‌رسند.

 

مرجع: «The Better India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.