آخرین اخبار

بازار ۲۵۶ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت کشاورزی

بازار ۲۵۶ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت کشاورزی

بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار جهانی نانوفناوری در صنعت کشاورزی، با رشد سالیانه ۱۶.۶۵ درصدی مواجه بوده و با توجه به این نرخ رشد، ارزش بازار در سال ۲۰۳۰ میلادی، بالغ بر ۲۵۶ میلیارد دلار خواهد بود.

بی‌شک، نانو فناوری را می‌توان ابزاری کلیدی و کارآمد در بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی، از جمله صنایع پزشکی و دارویی، الکترونیک و کشاورزی دانست. کاربردهای فناوری نانو در بخش کشاورزی بسیار زیاد است. از بهبود وضعیت گیاه و تحویل مواد مغذی، تا کاهش مصرف آب و کودهای شیمیایی و حتی بسته‌بندی‌های مناسب محصولات کشاورزی که منجر به حفظ تازگی و کاهش هدررفت آن‌ها می‌شوند، از جمله کاربردهایی هستند که توسط بسیاری از شرکت‌های فناور و حتی دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی دنبال می‌شوند.

بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته، در سال 2020 میلادی، ارزش بازار جهانی نانو فناوری در بخش کشاورزی، حدود 120 میلیارد دلار برآورد شده که بیشترین سهم بازار، به آمریکای شمالی اختصاص داشته است. پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری‌های نانویی و آشنایی بیشتر کشاورزان و شرکت‌های فعال در این صنعت، موجب گردیده تا استقبال از محصولات و خدمات نانویی افزایش یافته و با یک رشد تقریباً 16.65 درصدی طی سال‌های 2020 تا 2030 میلادی، ارزش این بازار بزرگ و جذاب را به بیش از دو برابر افزایش دهد. از منظر کاربرد، حامل‌های نانویی می‌توانند از کلیدی‌ترین بخش‌های این بازار بوده که شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نانویی، برای موفقیت بیشتر، می‌بایست روی آن‌ها متمرکز شوند.

بازار جهانی نانوفناوری در صنعت کشاورزی، از منظر کاربرد به حامل‌های نانویی، نانومواد لیگنوسلولزی، نانوکلی، بیوسنسورها و ... می‌باشد. حامل‌های نانویی، قابلیت تأمین کودهای مقوی، سموم دفع آفات، علف‌كش‌ها و تنظيم‌كننده‌هاي رشد گياهان را دارا بوده که در کنار کاهش هزینه‌ها، مزایای زیست‌محیطی فراوانی در پی خواهند داشت. نانومواد لیگنوسلولزی که از گیاهان و درختان به دست می‌آیند، فرصت‌های نوینی برای ارائه مواد و محصولات نانویی نوآورانه و حاوی ارزش افزوده فراهم می‌کند.

شرکت‌های زیادی در زمینه توسعه فناوری‌های نانویی در صنعت کشاورزی فعالیت دارند که از موفق‌ترین آن‌ها، می‌توان به نانوسیس (Nanosys)، آکسفورد اینسترومنت (Oxford Instruments)، اینتگران تکنولوژی (Integran Technologies)، نانوکو گروپ (Nanoco Group)، نانو متریال (NanoMaterials) و زیوکس (Zyvex Labs) اشاره نمود.

 

مرجع: «manometcurrent»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.