آخرین اخبار

تلاش استارت‌آپ ترکیه‌ای برای تجاری‌سازی پلتفرم نانویی داروی ضد سرطان

تلاش استارت‌آپ ترکیه‌ای برای تجاری‌سازی پلتفرم نانویی داروی ضد سرطان

یک استارت‌آپ ترکیه‌ای که در حال توسعه و تولید یک داروی هوشمند ضد سرطان است، در تلاش برای جذب سرمایه بیشتر به منظور انجام تست‌های بالینی و عرضه محصول خود تا سال ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد. «RS Research» که فناوری خود را در بازاری گسترده متشکل از ۵۸ کشور جهان به ثبت رسانیده، در صدد تجاری‌سازی این داروها در همکاری تنگاتنگ با شرکت‌های بزرگ می‌باشد.

طبق آمار سازمان‌های بهداشتی، سالیانه نزدیک به 10 میلیون نفر به دلیل ابتلا به سرطان، جان خود را از دست می‌دهند. یک راهکار درمانی تهاجمی و شناخته شده برای مقابله با این بیماری، شیمی‌درمانی بوده که با عوارض جانبی فراوانی همراه است. در واکنش به این موضوع، بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، توسعه و تجاری‌سازی پلتفرم‌های هوشمند دارورسانی جهت کاهش عوارض جانبی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. «RS Research» نیز، در زمره همین استارت‌آپ‌ها قرار داشته که با استفاده از پتانسیل‌های فناوری نانو، به دنبال توسعه راهکاری مؤثر برای مقابله با این بیماری خطرناک است.

این استارت‌آپ که در سال 2015 میلادی و توسط سنا نوماک (Sena Nomak) و رانا سانیال (Rana Sanyal) راه‌اندازی شده، در حال توسعه و عرضه نخستین داروی مبارزه با سرطان و مبتنی بر نانوفناوری در ترکیه است. تمرکز اصلی این استارت‌آپ، تولید داروهایی مبتنی بر پلتفرم‌های نوین دارورسانی است که می‌تواند با افزایش اثرگذاری داروها، عوارض جانبی شیمی‌درمانی را بکاهد. نوماک در ارتباط با فناوری ابداعی خود می‌گوید: «فناوری ما به گونه‌ای توسعه یافته که عامل شیمی‌درمانی را تا رسیدن به هدف (تومور)، بسته‌بندی و ایمن است. به لطف ماژول هدف‌گیری که گیرنده‌های سطح تومور را تشخیص می‌دهد، داروی نانویی به سلول رسیده و ماده فعال موجود در آن آزاد می‌شود. از آنجا که دارو تا قبل از ورود به تومور، به صورت بسته‌ای حرکت می‌کند، بقیه اعضای بدن در معرض عوارض جانبی قرار نمی‌گیرند».

«RS Research»، مانند بسیاری از استارت‌آپ‌ها، با محدودیت‌های مالی برای توسعه فناوری خود مواجه می‌باشد. این استارت‌آپ که در سال 2017 میلادی، موفق به جذب سرمایه 2 میلیون یورویی از صندوق سرمایه‌گذاری «ACT» شده است. پس از موفقیت‌های اولیه در توسعه فناوری و در حالی که انتظار می‌رود محصول نهایی خود را در سال 2024 میلادی وارد بازار نماید، تصمیم به برگزاری یک تور سرمایه‌گذاری سری «A» گرفته که می‌تواند منابع مالی جدیدی برای ادامه کار آن تأمین نماید. نوماک، مؤسس و مدیر عملیات این شرکت می‌گوید: «به کمک پلتفرم‌های حمل دارویی پیشرفته ما، پنج کاندید دارویی در مراحل مختلف مطالعات بالینی قرار دارند. دارایی‌های فکری مرتبط با این داروها، در 58 کشور تحت حفاظت قرار دارند. ما در حال آماده‌سازی برای مطالعه فاز یک هستیم و این کار، به زودی با اولین کاندیدای دارویی کشورمان که برای آزمایشات بالینی تأیید شده است، آغاز می‌شود. ما همچنین فرآیندهای لازم برای تولید دارو را با موفقیت به پایان رسانده‌ایم».

چشم‌انداز ذهنی بنیان‌گذاران «RS Research» بسیار بزرگ است. آن‌ها به تازگی تنها مرکز تولید دارو در مقیاس بالینی را در ترکیه تأسیس نموده‌اند تا محققین و نوآوران فعال در حوزه مشابه آن‌ها، بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. علاوه بر این، مقدمات تأسیس شرکت در پارک علم و فناوری «Biopole» در لوزان سوئیس انجام گرفته تا مسیر توسعه و تجاری‌سازی فناوری با قدرت و سرعت بیشتری طی شود.

گفتنی است، از آنجا که فاز 3، یک فرآیند پیچیده و نیازمند به فرصت‌های گسترده‌تر است، با آشکار شدن پتانسیل‌های دارویی در این مرحله، شرکت‌های بزرگ وارد عمل شده و اقدامات لازم برای تجاری‌سازی را با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند. نوماک در این خصوص می‌گوید: «ما با همکاری BioNTech و Pfizer، به دنبال ادامه یافتن پیشرفت‌های مطالعات بالینی محصولات خود بوده و در تلاشیم تا توانمندی پژوهشی خود را با قابلیت‌های شرکت‌های بزرگ دارویی در بازارهای دیگر جهان ترکیب کنیم».

 

مرجع: «Daily Sabah»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.