آخرین اخبار

افزایش زیبایی و ایمنی هواپیما در نتیجه بکارگیری نانوپوشش‌های یک استارت‌آپ کانادایی

افزایش زیبایی و ایمنی هواپیما در نتیجه بکارگیری نانوپوشش‌های یک استارت‌آپ کانادایی

شرکت استارت‌آپی آماریس (Amaris Premium Aviation) که تنها سه سال از تأسیس آن می‌گذرد، در اقدامی نوآورانه، پوشش‌های سرامیکی نانویی را از دنیای خودرو به صنعت هوایی آورده است. این نانو پوشش‌ها، سطوحی فوق‌العاده ایجاد نموده که افزایش طول عمر، عملکرد، ایمنی و ظاهر هواپیماها و هلیکوپترها را به دنبال خواهد داشت.

مالکین هواپیماهای شخصی و کسانی که از این تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کنند، اغلب می‌دانند که در کنار تعمیر و نگهداری مستمر قطعات و اجزای داخلی، حفظ نمای خارجی آن هم بسیار کلیدی است. ایده جدید شرکت خانوادگی آماریس، کمک می‌کند تا ظاهر هواپیماها به روز شده و در عین حال، ایمنی و عملکردشان هم بهبود یابد. این استارت‌آپ کانادایی که در مجاورت فرودگاه بین‌المللی واترلو مستقر است، یک فناوری منحصربه‌فرد نانویی برای پوشش‌دهی هواپیماها توسعه داده است.

 ادریک دوناند (Edrick Dunand)، مدیرعامل آماریس، در خصوص فناوری منحصربه‌فرد استارت‌آپ خود می‌گوید: «به‌طور سنتی، پوشش‌های سرامیکی برای اهداف جزئی در صنعت خودرو استفاده می‌شوند. ما این پوشش‌ها را با موفقیتی چشمگیر در هواپیماها بکار گرفته و یک فناوری انقلابی و تحول‌آفرین توسعه داده‌ایم. این فناوری، در نتیجه بخشی از تلاش‌های من و پسرم در کار با نمایندگی‌های فروش اتومبیل‌های لوکس به دست آمده است». وی خاطرنشان می‌کند که در دنیای خودرو، هدف از ساخت چیزی زیبا، جلوه‌گری بیشتر است، در حالی که در عملیات‌های پیچیده هوایی، عملکرد و ایمنی هم در کنار ظاهر، مسائل مهمی می‌باشند.

پوشش نانویی آماریس، چهار حوزه اصلی را هدف قرار می‌دهد: 1) حداکثر ایمنی پرواز، 2) حداکثر عملکرد پرواز، 3) سهولت و سرعت تعمیرات و نگهداری، 4) محافظت از سطح و طول عمر بدنه.

مقاومت در برابر حرارت شدید (بیش از 760 درجه سانتی‌گراد)، محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش (بالای 90 درصد) و آلاینده‌هایی مانند دوده خروجی توربین، باران اسیدی، هیدروکربن‌ها، مایعات و نمک‌ها و البته ضربات فیزیکی، از جمله ویژگی‌های این پوشش نانویی به شمار می‌روند. از مزایای دیگر این فناوری، می‌توان به اصلاح نوری برای بهبود دید خلبان اشاره نمود که هم حرکت با وجود تابش مستقیم خورشید را ممکن می‌سازد و هم در هنگام بارندگی، ایمنی پرواز را تضمین می‌کند. علاوه بر این، فناوری یاد شده نوعی سطح ضد آب روی هواپیما ایجاد نموده که تمیز کردن آن را بسیار آسان می‌سازد. لازم به تأکید است که قبل از نصب سطوح نانویی، آماریس از یک فرآیند پرداخت چند مرحله‌ای استفاده می‌کند که به گفته مدیرعامل این شرکت، برای اتصال کامل پوشش ضروری است.

جدا از قابلیت‌های فناوری نانو، آماریس قادر خواهد بود تا سطوح خراشیده جلوی پنجره یا رنگ‌پریدگی‌های ناشی از آلاینده‌ها را بازیابی کند. اگرچه تعویض شیشه جلو یا رنگ‌آمیزی مجدد هواپیما می‌تواند این مشکلات را برطرف کند، اما این راهکار گران بوده و استفاده از ایده نوآورانه آماریس، می‌تواند بدون افزایش قابل‌توجه هزینه، بیش از 90 درصد از آسیب‌های خارجی را برطرف سازد. از این منظر، فناوری توسعه یافته توسط این شرکت نوپا، موجب می‌شود تا هزینه‌های مالکین هواپیماها به شدت کاهش یابد.

 

مرجع: «Vertical Mag»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.