آخرین اخبار

بازار ۱۸۲ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت دارورسانی

بازار ۱۸۲ میلیارد دلاری نانوفناوری در صنعت دارورسانی

بنا بر آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تا سال ۲۰۲۷ میلادی، ارزش بازار فناوری‌های نانویی مورد استفاده در حوزه دارورسانی، به بیش از ۱۸۲.۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. با توجه به ارزش ۴۴ میلیارد دلاری این بازار در سال ۲۰۱۹ و رشد سالیانه تقریباً ۱۹.۹ درصدی، فرصت بسیار ارزنده‌ای پیش روی استارت‌آپ‌ها و فناوران نانویی فعال در صنایع پزشکی و دارویی قرار دارد تا با نوآوری‌های خود، بتوانند سهمی از این بازار بزرگ را بدست آورند.

طی سال‌های اخیر، کاربرد نانوفناوری در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، به شدت افزایش یافته است. در این میان، یکی از کاربردهای اصلی این فناوری، بهبود سیستم‌های دارورسانی، به‌ویژه در بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاجی همچون سرطان است که با هدفمند کردن فرآیندهای دارورسانی و جلوگیری از عوارض جانبی، امکان مقابله کارآمد با بیماری را برای پزشکان فراهم می‌کند. ساختارهای نانویی که به‌عنوان سیستم‌های انتقال و ارسال دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای مزایای زیادی هستند که آن‌ها را از سیستم‌های سنتی تحویل دارو متمایز می‌سازد. این مکانیسم‌های پیشرفته نانویی، در مقایسه با داروهای عمومی، با بهبود فارماکوکینتیک (جنبه‌ای از داروشناسی که به بررسی پارامترهایی چون متابولیسم، نیمه‌عمر، حجم توزیع و اثر داروها بر بدن می‌پردازد)، زیست‌سازگاری و هدف قرار دادن تومور، در عین حال سمیت سیستمیک را کاهش داده و مقاومت دارویی را برطرف می‌کند. آمار نشان می‌دهد که بیش از 20 درصد از نانوذرات درمانی توسعه‌یافته در کلینیک‌ها، برای کاربردهای آنکولوژی ایجاد شده است. علاوه بر این، استفاده از فرمولاسیون‌های مبتنی بر نانوذرات در درمان اختلالات قلبی عروقی و حتی بیماری‌های خودایمنی هم کاربرد دارد. طبق گزارش مؤسسه ملی بهداشت (National Institutes of Health)، حدود 23.5 میلیون آمریکایی (بیش از 7 درصد جمعیت این کشور)، به یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند و این رقم در حال رشد هم می‌باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل این رشد، افزایش شیوع سرطان و سایر بیماری‌های مزمن است.

بررسی بازار نانوفناوری در پلتفرم‌های دارورسانی، حاکی از این است که در طیف وسیع کاربردها، توسعه روش‌های درمانی برای بیماری سرطان، در صدر اولویت‌ها قرار داشته و عملاً بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای در این حوزه انجام می‌گیرد. به دلیل مزایای استفاده از سیستم‌های دارویی مبتنی بر نانوذرات (NP) در درمان سرطان، بیشترین سهم درآمدی صنعت (تقریباً 36 درصد) در سال 2019 میلادی، به آنکولوژی اختصاص داشته و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آتی نیز، این جایگاه حفظ شود. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که بخش جلوگیری از التهاب و ایمونولوژی با سریع‌ترین رشد در دوره پیش‌بینی (2019 تا 2027 میلادی) همراه باشد.

از منظر انواع فناوری‌های نانویی، بازار را می‌توان به نانوذرات، لیپوزوم‌ها ، نانوکریستال‌ها، میسل‌ها (Micelles) و ... تقسیم نمود که بخش نانوذرات به دلیل سازگاری بیشتر، ایمنی، غیر سمی بودن و تجزیه‌پذیری زیستی نسبت به رویکردهای سنتی، با 27.2 درصد، دارای سهم بالاتری می‌باشند.

در بین مناطق جغرافیایی پیشرو نیز، آمریکای شمالی با 18.9 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فناوری نانو در حوزه دارورسانی محسوب می‌شود. نرخ بالای شیوع سرطان، درآمد بالاتر و بستر مناسب برای حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با فناوری نانو، این منطقه را به یک پیشگام نوآوری‌های نانویی در صنعت دارورسانی مبدل ساخته است. گفتنی است که سرطان، مهم‌ترین علت مرگ در کانادا و دومین علت اصلی در آمریکا پس از بیماری‌های قلبی قلمداد می‌شود.

 

مرجع: «Mccourier»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.