آخرین اخبار

نانویی کردن ایده ادیسون برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی

نانویی کردن ایده ادیسون برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی

یک استارت‌آپ ایسلندی فعال در زمینه طراحی و ساخت باتری، در صدد ادغام باتری خودروهای الکتریکی در بدنه و شاسی آن‌ها است. نانوم (Nanom) در تلاش است تا با استفاده از قابلیت‌های فناوری نانو، محصولاتی با قدرت شارژ تقریباً دو برابر باتری‌های الکتریکی فعلی ارائه نماید.

باتری‌ها را می‌توان جزئی جدایی‌ناپذیر از ساختار یک وسیله نقلیه الکتریکی دانست؛ جزئی مهم که در خودروهای الکتریکی، اهمیتی چندین برابری می‌یابد. با این حال، تاکنون این ایده که بتوان باتری را جزئی از ساختار خودرو و ترکیب شده در شاسی و بدنه آن تلقی کرد، مورد استفاده قرار نگرفته است. این همان چیزی است که «نانوم» که قبلاً «Greenvolt» نام داشت، در پی توسعه و تجاری‌سازی آن می‌باشد. البته اصل ایده نوع باتری نانوم آن‌چنان جدید نبوده و آن را می‌توان تکامل باتری آهن- نیکل  توماس ادیسون دانست که در سال 1901 میلادی توسعه ‌یافت.

جالب اینجا است که این استارت‌آپ، پیش از این همین ایده را در قایق الکتریکی ابداعی خود به نام «Magnea» هم پیاده‌سازی نموده است. در این پروژه که در سال 2019 میلادی به سرانجام رسید، نوعی باتری «فیبر کربنی» در بدنه قایق ادغام شد که ظرفیت 500 کیلووات ساعتی داشت. کاری که «نانوم» انجام داد، تعویض الکترودهای بزرگ نیکل و آهن باتری، با نانوذراتی از همان دو فلز بود که با موفقیت صورت گرفت. حال این شرکت تصمیم دارد تا در گامی بلندپروازانه، باتری‌هایی با دوام شارژ 50 هزار دوره‌ای را هدف قرار دهد، بسیار بیشتر از آنچه فناوری باتری‌های لیتیوم یونی فعلی اجازه می‌دهد. با وجودی که این فناوری هنوز در حد ایده است، اما به دلیل تجربه موفق در قایق «Magnea»، بنیان‌گذاران شرکت امید فراوانی به موفقیت آن دارند. آن‌ها تصمیم دارند تا با استفاده از فناوری نانو و جایگزینی نانوذرات، باتری‌های جدید را در بدنه خودرو تعبیه نموده و علاوه بر کاهش چشمگیر وزن، بازده خودرو را به شدت افزایش دهند.

این ایده انقلابی، در صورتی که مطابق با ادعاها و انتظارات «نانوم» کار کند، جهشی بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی بوده و حتی با توجه به این‌که بحث کاهش وزن در هواپیماها، بسیار بیشتر از اتومبیل اهمیت دارد، می‌توان نیم‌نگاهی به استفاده تجاری از این باتری‌ها در صنعت هوایی داشت.

 

مرجع: «Inside EVs»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.