آخرین اخبار

تولید البسه بیمارستانی مقاوم در برابر ویروس توسط یک استارت‌آپ هندی

تولید البسه بیمارستانی مقاوم در برابر ویروس توسط یک استارت‌آپ هندی

یک استارت‌آپ هندی فعال در صنعت منسوجات پزشکی، موفق به تولید پارچه‌های نانویی جدیدی شده که به صورت خودکار و مستقل، عملیات ضدعفونی و گندزدایی را انجام می‌دهند. فناوری توسعه یافته توسط «Thermaissance»، در مقابل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی به‌خوبی عمل نموده و بدین وسیله، کمک شایان ذکری در حفظ سلامت کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی خواهد داشت.

امروزه از فناوری نانو، در حوزه‌های مختلفی اعم از الکترونیک، پزشکی، نساجی و کشاورزی استفاده می‌شود. در این میان، برخی از استارت‌آپ‌های خلاق و نوآور، سعی در ترکیب حوزه‌های کاربری و تولید محصولات جدیدی دارند که درب‌های جدیدی به روی گروه نوینی از فناوری‌ها باز نموده و بدین وسیله، به مشکلات و نیاز فزاینده بازار هم پاسخ می‌دهند. ایده منحصربه‌فرد «Thermaissance» از همین گروه است. شیوع کووید-19 و لزوم حفاظت حداکثری از کارکنان حوزه سلامت به‌عنوان خط مقدم جبهه نبرد با این بیماری، فرصتی ارزشمند برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری جدید این شرکت پدید آورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که محیط‌های بیمارستانی و مراقبت بهداشتی، یکی از آلوده‌ترین فضاهای کاری از منظر انواع باکتری و ویروس بوده و طبیعی است که کارکنان فعال در این محیط‌ها، در معرض این آلودگی‌ها قرار دارند. راهکار مرسوم مقابله با این چالش، استفاده از لباس‌های استریل توسط کادر درمان و پرستاران بوده که باز هم مشکلات خاص خود را دارد. مانیش راوال (Manish Raval)، بنیان‌گذار و مدیرعامل «Thermaissance» در این خصوص می‌گوید: «در حالی که صنعت پوشاک کارکنان بهداشت و درمان، لباس‌های تقریباً استریل تولید می‌کند، اما فرایندهای پس از شستشو (به‌عنوان مثال مرتب‌سازی، تا کردن و چیدن آن‌ها) ممکن است لباس‌های تمیز را به راحتی آلوده نمایند. علاوه بر این، منسوجات پزشکی شسته شده، اگرچه ممکن است استریل باشند، طی چند ساعت اول استفاده، مجدداً به انواع باکتری آلوده می‌شوند. یک مطالعه در این زمینه نشان داده که در عرض چند ساعت پس از استفاده، تقریباً 100 درصد لباس‌های پرستاران، به عوامل بیماری‌زای مختلف آلوده می‌شوند. ایده ما، تولید لباس‌های مراقبت بهداشتی جدیدی است که به‌طور مداوم و به صورت خودکار، ضدعفونی شده و عوامل بیماری‌زای مختلف، اعم از ویروس، باکتری و قارچ را از بین می‌برند. چیزی که در محیط‌های بهداشتی بسیار مهم است».

فناوری نانویی بکار گرفته شده در البسه بیمارستانی «Thermaissance»، 99.99 درصد از ارگانیسم‌های مختلف مقاوم به داروهای چندگانه (MDRO) مانند استافیلوکوکوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)، انتروکوکی مقاوم به ونکومایسین (VRE) و انتروباکتریاسه مقاوم به کارباپنم (CRE) را از بین می‌برد. همچنین، ثابت شده است که این فناوری، بیش از 99.99 درصد ویروس کرونا را هم در کمتر از یک ساعت غیرفعال می‌نماید. هنگامی که ویروس کرونا با سطح پارچه تماس پیدا می‌کند، فناوری مذکور به غشای ویروس نفوذ نموده و آن را پاره می‌کند. این کار، مانع رشد و تکثیر ویروس خواهد شد.

گفتنی است که «Thermaissance»، با استفاده از پارچه‌های ضدعفونی‌کننده خود، انواع منسوجات پزشکی مانند اسکراب طبی، کت آزمایشگاهی، روکش سر، روپوش بیمار، ماسک و دستکش تولید می‌کند. این استارت‌آپ، موفق به دریافت گواهی «ISO 18184» برای اثر ضدویروس پارچه و «JIS L 1902: 2015» برای اثر ضد باکتری آن شده است.

 

مرجع: «Bio Spectrum India»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.