آخرین اخبار

تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ نوری نانویی

تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ نوری نانویی

محققین دانشگاه بارسلونا، با راه‌اندازی استارت‌آپ کیوب‌دات (QubeDot GmbH)، در تلاش برای تجاری‌سازی میکروسکوپ‌های نوری جدید خود می‌باشند. این میکروسکوپ‌ها که توسط «LED»های نانویی پشتیبانی می‌شوند، دسترسی به یک وضوح فوق‌العاده را ممکن می‌سازند. طراحان این میکروسکوپ، مدعی هستند که «nanoLED»های مورد استفاده، قابلیت تعیین رزولوشن بدون نیاز به لنز را داشته و همین مسئله، دستگاه را به شدت مقرون‌به‌صرفه می‌سازد.

این فناوری که به‌عنوان بخشی از پروژه اروپایی «ChipScope» و توسط تیمی بین‌المللی به رهبری دانشگاه بارسلونا توسعه یافت، حال با تأسیس کیوب‌دات، وارد مراحل نهایی تجاری‌سازی شده است. «nanoLED»های 200 نانومتری مورد استفاده، این امکان را فراهم می‌سازند که در زمان واقعی و بدون محدودیت‌های تکنیکی مرتبط با وضوح بالای تصویر، از میکروسکوپ برای مشاهده برخی ویروس‌ها و فرآیندهای سلولی استفاده نمود. گفتنی است که تفکیک‌پذیری میکروسکوپ به اندازه‌های کوچک منبع نوری، امکان مشاهده و دنبال کردن اجزای کوچک در زمان واقعی را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، در مقایسه با وابستگی به تنها یک منبع نوری، دستگاه ابداعی از میلیون‌ها منبع نوری مینیاتوری 200 نانومتری استفاده می‌کند و بدیهی است که وضوح تصاویر، به اندازه «LED»های استفاده شده در دستگاه بستگی خواهد داشت.

لازم به تأکید است که به‌عنوان ادامه پروژه «ChipScope»، تیم تحقیقاتی دانشگاه بارسلونا، پروژه جدیدی را با نام «SMILE» آغاز نموده که هدف آن، توسعه ابزارهای نوری مبتنی بر فناوری توسعه یافته در «ChipScope» است. دانیل پرادس (Daniel Prades)، هماهنگ‌کننده این پروژه جدید، در خصوص آن اظهار داشته: «پروژه جدید، در نهایت قصد دارد تا توسعه‌دهندگان فناوری را قادر به عرضه آن به بازار گسترده‌تری نماید. این برنامه، بر روی ایجاد یک آرایه microLED با ابعاد حدود 10 نانومتری متمرکز است تا از شدت روشنایی بالاتری برخوردار شده و بتواند به سیستم‌های استاندارد ابزار دقیق الکترونیکی اضافه شود. توانایی انجام این کار، به یک سیستم روشنایی مقیاس‌پذیر و منعطف از نظر تعداد پیکسل، شدت و سرعت عملیاتی منجر خواهد شد».

گفتنی است که پروژه چهار ساله «ChipScope»، با بودجه 3.75 میلیون یورویی و با همکاری دانشگاه آلمانی «Braunschweig»، دانشگاه ایتالیایی «Rome Tor Vergata»، دانشگاه اسپانیایی «Ymaging»، انستیتوی فناوری اتریش، دانشگاه پزشکی وین و بنیاد تحقیقات میکروب‌شناسی سوئیس انجام گرفته است.

 

مرجع: «Photonics»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.