آخرین اخبار

برگزاری پنجمین مجمع (فروم) اقتصاد فناوری نانو

برگزاری پنجمین مجمع (فروم) اقتصاد فناوری نانو

 مجمع اقتصاد فناوری نانو چیست؟

رویداد سالانه مجمع اقتصاد نانو برای اولین بار در سال 1391 به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید. در این رویداد جمعی از فعالان و خبرگان حوزه فناوری نانو گرد هم آمدند و با بحث و تبادل نظر پیرامون توسعه این فناوری و چالش‌های پیش روی آن، به همفکری پرداختند. پس از سه دوره برگزاری این مجمع و همزمان با رویکردهای جدید ستاد توسعه فناوری نانو برای توسعه این صنعت، سال 94 به بازطراحی ساختار و محتوای این رویداد اختصاص یافت و نهایتاً در مرداد ماه سال 95 چهارمین دوره مجمع اقتصاد نانو با رویکرد و کیفیتی متفاوت برگزار شد. در این برنامه دو روزه، حدود 250 نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع، نهادهای مالی، فعالان حوزه‌های سیاست‌گذاری، پژوهشگران و فناوران، پیرامون ابعاد مختلف موضوع "همکاری‌های فناورانه" به هم‌اندیشی و تبادل نظر پرداختند. کسب نتایج مورد انتظار دبیرخانه و دریافت بازخوردهای مثبت از سوی شرکتکنندگان این دوره مجمع، موجب برنامه‌ریزی برای تداوم رویکرد جدید در ادوار آتی مجمع اقتصاد نانو به عنوان اصلی‌ترین رویداد مدیریتی حوزه فناوری نانو گردید. 

پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو به دنبال چه خواهد بود؟

مطالعات تحلیلی دبیرخانه مجمع پیرامون زیست‌بوم نوآوری نانو نشان‌دهنده وجود دو چالش جدی در کشور میباشد. چالش اول نرخ محدود ورود استارتاپ‌های نانویی مستعد و با کیفیت به فضای کسب‌وکار و چالش دوم توسعه بازار شرکت‌های فناوری محور موجود است که هر یک از این چالش‌ها موضوع اصلی یکی از روزهای برگزاری پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو بوده و تلاش خواهد شد از طریق تولید محتوای اختصاصی و با مشارکت خبرگان و فعالان این حوزه، سرنخ‌هایی در پاسخ به این چالش‌های کلیدی ارائه گردد.

مخاطبان اصلی پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو چه کسانی هستند؟

از آنجایی که خلق و توسعه نوآوری در جوامع عملاً به همکاری و کارکرد صحیح کل زیست‌بوم نوآوری وابسته است، در طراحی و تولید محتوای دوره آتی مجمع اقتصاد نانو تلاش گردیده با دعوت از مدیران و تصمیم‌گیران استارتاپ‌ها، شرکت‌‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های صنعتی، نهادهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و دانشگاهیان، ارائه دهندگان خدمات و توسعه‌دهندگان کسب‌وکار و سیاست‌گذاران حوزه نوآوری، طیف وسیعی از بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور در حوزه فناوری نانو گرد هم آیند. اگرچه با توجه به تفاوت موضوع محوری نشست‌ها و گفتگوهای هر یک از دو روز مجمع، می‌توان انتظار داشت که تمایل هر یک از گروه‌های مخاطب به یکی از روزهای برنامه بیشتر خواهد بود، اما در طراحی‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که هر دو روز برنامه برای کلیه مخاطبان قابل استفاده و بهره‌برداری باشد. شایان ذکر است در دوره آتی مجمع نیز همچون دوره اخیر، مخاطبان کلیدی رویداد، مدیران کسب‌وکارها خواهند بود. 

محتوای هر یک از دو روز پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو شامل چه سرفصل‌هایی خواهد بود؟

در روز اول این رویداد که به بحث کارآفرینی فناورانه اختصاص دارد، تلاش خواهد شد تا پاسخ‎هایی برای سؤالات کلیدی کسب‌وکارهای جوان‌تر ارائه گردد. موضوعاتی از قبیل مبانی راه‌اندازی یک کسب‌وکار فناورانه، شاخص‌های یک کارآفرین موفق، روش‌ها و ابزارهای انتخاب و ارزیابی ایده مناسب برای کارآفرینی، مدلهای نوآورانه کسب‌وکارهای نانویی و ابعاد آنها، نقش بازیگران حوزه کارآفرینی، مرور تجربه‌های موفق و ناموفق کارآفرینی در حوزه نانو، تفاوت‌های کارآفرینی در حوزه نانو با حوزه‌های شناخته شده‌تری مانند IT، راهکارهای شناخت اصول استراتژیک، مدیریت و تغییر آن در یک شرکت نوپا و مسیر تولید تا عرضه یک محصول فناورانه متناسب با نیاز و خواست صنعت، برخی از کلیدیترین محورهای روز اول میباشند.

روز دوم مجمع اقتصاد نانو نیز که با موضوع توسعه بازار نوآوری برگزار می‌گردد، به‌ دنبال پاسخگویی به سوالات شرکتهای دانش‌بنیان برای توسعه بازار نوآوری خواهد بود. در این روز موضوعاتی چون چالش‌های انتخاب مسیر مناسب توسعه بازار شرکت، شناخت زنجیره ارزش محصول، الزامات همکاری‌ با سایر بازیگران فعال در فضای کسب‌وکار، عوامل منجر به شکست بازار، تجربیات موفق و ناموفق توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و همچنین ارائه تعدادی از فناوری‌های منتخب حوزه نانو به شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران، مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

نهایتاً شرکت‌کنندگان در پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو با چه فضایی مواجه خواهند شد؟

 

تمام تلاش طراحان و برگزارکنندگان این رویداد، خلق تجربه‌ای نوآورانه و کاربردی برای شرکت‌کنندگان (بازیگران زیست‌بوم نوآوری نانو) در راستای توسعه اقتصادی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری نانو خواهد بود. شرکت‌کنندگان امکان حضور در مجموعه‌ای از نشست‌های متنوع تخصصی و تعاملی را خواهند داشت که بخش قابل توجهی از آن‌ها مبتنی بر روایت و تحلیل تجربیات عملی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه در فضای کشور می‌باشند که به خوبی قابلیت تطبیق و نتیجه‌گیری برای سایر کسب‌وکارهای بالقوه و بالفعل را خواهند داشت. همچنین با توجه به اینکه این مجمع یکی از گردهمایی‌های اصلی فعالان حوزه نوآوری و مشخصاً فناوری نانو می‌باشد، امکان شبکه‌سازی و برقراری ارتباطات جدیدی که بتوانند شروعی برای همکاری‌های راهبردی آتی باشند فراهم بوده و فعالیت‌های مختلفی نیز در جهت تسهیل برقراری این ارتباطات انجام خواهد گرفت. کارگاه‌های جانبی کاربردی مرتبط با موضوعات محوری مجمع نیز از دیگر فرصت‌های قابل بهره‌گیری توسط علاقه‌مندان است که همچون دوره گذشته این رویداد برگزار خواهند شد. در نهایت، طراحان و برگزارکنندگان این رویداد امیدوارند تا با خلق محتوایی اختصاصی و محیطی حرفهای، بتوانند نقش خود را در جریان توسعه اقتصاد فناوری‌های نوین و علی‌الخصوص فناوری نانو ایفا نمایند.

لینک سایت مجمع: nanoecoforum.ir

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.