آخرین مقالات

مدیریت پرسنل

مدیریت پرسنل

مدیریت پرسنل در واقع به‌صورت استخدام، فعالیت و حفظ نیروی کار راضی تعریف می‌شود. این مدیریت بخش مهمی از مدیریت مربوط به کارمندان در محل کار و رابطه آنها درون سازمان است.

به گفته فلیپو، «مدیریت پرسنل، برنامه‌ریزی، سازماندهی، جبران، ادغام و نگهداری افراد برای کمک به اهداف سازمانی، فردی و اجتماعی است».

با توجه به نظر برچ، «مدیریت پرسنل قسمتی است که عمدتاً مربوط به منابع انسانی سازمان است».

 

ماهیت مدیریت پرسنل

1. مدیریت پرسنل شامل عملکرد اشتغال، توسعه و جبران است. این عملکرد‌ها عمدتاً توسط مدیریت پرسنل در مشورت با سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

2. مدیریت پرسنل، گسترش مدیریت عمومی است. این امر مربوط به ترویج و تحریک نیروی صالح است تا بتواند بیشترین سهم را در این امر داشته باشد.

3. مدیریت پرسنل برای مشاوره و کمک به مدیران خط در موارد پرسنلی حضور دارد. بنابراین بخش پرسنل، قسمت کارمندان سازمان است.

4. مدیریت پرسنل بیشتر بر روی عملکرد کارمندان نسبت به زمان‌بندی‌های طولانی، برنامه‌ها و روش‌های کاری تأکید دارد. مشکلات و نارضایتی افراد در محل کار می‌تواند به‌طور مؤثر از طریق سیاست‌های پرسنلی منطقی حل شود.

5. این مدیریت بر اساس جهت‌گیری انسان است. همچنین در تلاش است به کارمندان کمک کند تا پتانسیل خود را به‌طور کامل توسعه دهند.

6. همچنین نیروی محرکه کارمندان از طریق برنامه‌های انگیزشی مؤثر است، به‌طوری‌که کارمندان، کامل‌ترین همکاری را برقرار می‌کنند.

7. مدیریت پرسنل با منابع انسانی سر و کار دارد. منابع انسانی، کارمندان انفرادی و همچنین کارگران یقه آبی را مدیریت می‌کند.

 

نقش مدیر پرسنل

مدیر پرسنل، ریاست بخش کارمندان را بر عهده دارد. وی هر دو عملکرد مدیریتی و عملیاتی را دارد. نقش او را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

1. مدیر پرسنل به مدیریت ارشد کمک می‌کند. مدیران ارشد افرادی هستند که سیاست‌های اصلی را تصویب می‌کنند. هر گونه سیاست مربوط به کارمندان یا نیروی کار می‌تواند به‌طور مؤثر توسط مدیر پرسنل طراحی شود.

2. مدیر پرسنل، مدیر خط تولید را به‌عنوان یک کارمند متخصص مشاوره می‌دهد. مدیر پرسنل مانند یک مشاور عمل می‌کند و مدیران خط تولید را در برخورد با مسائل مختلف مربوط به کارمندان یاری می‌دهد.

3. مدیر پرسنل به‌عنوان یک مشاور، به مشکلات و شکایات کارمندان رسیدگی می‌کند و آن‌ها را راهنمایی می‌کند. او تلاش می‌کند تا مشکلات را در بهترین حالت خود حل کند.

4. مدیر پرسنل به‌عنوان واسطه عمل می‌کند. او یک پین اتصال بین مدیریت و کارمندان است.

5. مدیر پرسنل به‌عنوان یک سخنگو عمل می‌کند؛ از آن‌جایی‌که او در ارتباط مستقیم با کارمندان است، مجبور است به‌عنوان نماینده سازمان در کمیته‌های تعیین شده توسط دولت عمل کند. وی همچنین نماینده شرکت در برنامه‌های آموزشی است.

 

عملکرد‌های مدیریت پرسنل

چهار عملکرد مدیریت پرسنل به شرح زیر هستند:

1. برنامه‌ریزی نیروی انسانی

2. استخدام

3. انتخاب

4. آموزش و توسعه

 

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.