آخرین مقالات

استارت‌آپی که مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از آن را متحول می‌کند!

استارت‌آپی که مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از آن را متحول می‌کند!

مقدمه

بنا بر گزارش‌های موجود، میزان مصرف سوخت در ناوگان‌های حمل‌ونقل اروپا و آمریکا، هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار به دنبال دارد. از سوی دیگر، آمار جهانی حاکی از مصرف 3.5 تریلیون دلاری سوخت‌های مبتنی بر نفت در سال‌های اخیر است. این بازار گسترده، بسیاری از استارت‌آپ‌ها و فناوران را ترغیب به یافتن راهی برای کاهش مصرف سوخت نموده و جالب‌تر این‌که بسیاری از دولت‌ها، با هدف حذف این وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی، حمایت‌های گسترده‌ای از محصولات جایگزین، نظیر خودروهای الکتریکی به عمل می‌آورند.

با وجود تمامی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، برآورد می‌شود که تا سال 2025 میلادی، تقریباً 80 درصد از اتومبیل‌های موجود در بازار، مبتنی بر بنزین و یا سوخت دیزل خواهند بود و همین مسئله، فناوری‌های کاهش‌دهنده مصرف سوخت یا بهبود دهنده عملکرد زیست‌محیطی آن‌ها را به شدت جذاب می‌سازد. یکی از استارت‌آپ‌هایی که توانسته با ایده خود در این زمینه، توجهات زیادی را جلب نماید، فیول‌جمز (FuelGems) نام دارد. این شرکت، با استفاده از افزودنی مبتنی بر نانوذرات ابداعی خود، در عین کاهش مصرف سوخت، کاهش قابل‌توجه آلایندگی را نیز محقق می‌سازد. در این مقاله، مروری اجمالی بر شکل‌گیری ایده اولیه این استارت‌آپ و مسیر توسعه و تجاری‌سازی محصول آن خواهیم داشت.

 

افزودنی‌های سوختی؛ محصولی جذاب و سودآور

در کنار هزینه سرسام‌آور و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از روند تصاعدی مصرف سوخت‌های فسیلی، فرصت‌های کسب‌وکار خوبی هم پدید آمده که می‌تواند صاحبان ایده و فناوران خلاق را به قله موفقیت برساند. یکی از این فرصت‌ها، تولید و عرضه افزودنی‌های مواد سوختی است که امروزه، از سوی شرکت‌های بسیار مشهوری انجام می‌گیرد.

در حالی که رقبای قدرتمندی همچون «Shell»، «BP»، «Chevron» و «ExxonMobil» هم از مواد افزودنی در سوخت‌های خود استفاده می‌کنند، اما مشکل در اینجا است که اولاً این افزودنی‌ها به شدت گران بوده و ثانیاً تنها اثرات تمیزکنندگی بر روی موتور خودرو داشته و کاهش مصرف سوخت را به همراه ندارند. این در حالی است که استفاده از نانوفناوری و تولید مواد افزودنی نسل جدید، هم مشکل هزینه را حل کرده و هم استفاده از آن‌ها را بسیار ساده‌تر از قبل می‌نماید. رانندگان می‌توانند به راحتی و در هنگام پر کردن باک بنزین، مواد افزودنی را به سوخت خود اضافه نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. بدیهی است که مصرف‌کنندگان عمده هم، می‌توانند ترکیبات افزودنی را در تانک‌های اصلی ذخیره‌سازی سوخت خود اضافه کرده و از مزایای قابل توجه آن استفاده کنند. ایده نوآورانه فیول‌جمز، دقیقاً تولید همین نانو افزودنی است!

 

تصاحب بازار با یک افزودنی چندمنظوره

استارت‌آپ «فیول‌جمز» که در سال 2015 میلادی تأسیس شده، یک فناوری ابداعی بر پایه نانوذرات کربنی توسعه داده و محصولی با پتانسیل تجاری‌سازی بالا تولید نموده است. این شرکت نوپا، مدعی است که دوز بسیار کمی از این نانوذره منحصربه‌فرد، تأثیری شگرف بر صنعت سوخت و آینده آن خواهد داشت، به‌طوری که به‌عنوان یک نقطه عطف فناورانه، نحوه تأمین نیرو در هر مدل حمل‌ونقل را تا سال 2050 میلادی تغییر می‌دهد.

این انقلاب بزرگ در صنعت سوخت و حمل‌ونقل، از دو جنبه قابل تأمل است:

1. افزودنی اختراع شده، می‌تواند عملکرد بنزین، دیزل و سوخت‌های زیستی را به شدت بهبود داده و موجب کاهش مصرف سوخت شود.

2. این افزودنی، به دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (تا 50 درصد)، نگرانی‌های محیط زیستی را تا حد زیادی رفع کرده و آرزوی بشر برای دستیابی به سوخت پاک را تا حد زیادی محقق می‌سازد.

در پاسخ به این پرسش که چرا این افزودنی را قوی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین افزودنی موجود در بازار می‌نامند، باید گفت که برای تصفیه 260 گالن سوخت (چیزی حدود 1000 لیتر)، تنها 1 تا 5 گرم از این ماده پیشرفته لازم است. این اعداد حیرت‌انگیز، به معنای نرخ بازگشت سرمایه تقریباً 1000 درصدی برای کاربران خواهد بود!

البته این همه ماجرا نیست؛ افزودنی یاد شده که تحت پوشش سیستم پتنت قرار دارد، در کنار کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای، روانکاری را افزایش داده و عملکرد موتور خودرو را بهبود می‌دهد. با توجه به آزمایشات صورت گرفته و توسعه فنی محصول در پنج سال گذشته، تنها گام نهایی تجاری‌سازی باقی مانده و عملاً محصول برای تولید انبوه و عرضه به بازار، آماده است.

 

ویژگی‌های محصول

محصول اصلی «فیول‌جمز» که قابلیت‌های کلیدی شرکت بر محور آن توسعه یافته است، نوعی افزودنی مبتنی بر نانوذرات کربنی است که ویژگی‌ها و مزایای متعددی در بر دارد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. کاهش انتشار آلاینده‌ها:

این افزودنی، انقلاب بزرگی در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خطرناک پدید می‌آورد. بنا بر آزمایشات صورت گرفته، افزودن این ماده نانویی به سوخت خودرو، باعث کاهش هیدروکربن‌های نسوخته (50 درصد)، مونواکسید کربن (15 درصد)، دی‌اکسید کربن (8 درصد) و ذرات معلق (6 درصد) خواهد شد. از آنجا که ذرات معلق و هیدروکربن‌های نسوخته می‌توانند منبع اصلی سرطان‌های کشنده و بیماری‌های قلبی باشند، استفاده از آن باعث می‌شود تا دنیا به مکانی پاک‌تر و ایمن‌تر برای همه انسان‌ها مبدل گردد.

2. افزایش روانکاری:

با بهبود فرآیند روانکاری، عمر موتور افزایش یافته و پمپ سوخت هم بهتر از قبل کار می‌کند. طی سال‌های اخیر، به دلیل سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردهای سوختی، میزان خورندگی به بیش از 70 درصد رسیده که بخشی از آن، به دلیل استفاده از سوخت‌های زیستی (اتانول) در بنزین است. افزودنی نانویی فیول‌جمز، با اثرات شدید خورندگی اتانول مقابله کرده و عمر سیستم‌های مهم یا گران‌قیمت، مانند موتور و پمپ سوخت را افزایش می‌دهد.

3. کاهش مصرف سوخت:

شاید، مهم‌ترین کارکرد افزودنی فیول‌جمز، صرفه‌جویی در مصرف سوخت باشد که بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، به 10 درصد هم می‌رسد. برای درک بهتر نتایج این کاهش 10 درصدی مصرف سوخت، این را در نظر بگیرید که آمریکا سالیانه حدود 650 میلیارد دلار صرف سوخت می‌کند (3.5 تریلیون دلار در سرتاسر جهان). مزایای اقتصادی این محصول ارزشمند، به مصرف‌کنندگان خرد محدود نشده و طبق برآوردهای صورت گرفته، می‌تواند صرفه‌جویی تقریباً 50 میلیارد دلاری در پالایشگاه‌ها به دنبال داشته باشد. این امر، برای مناطقی مانند هاوایی که برای تولید 60 درصد برق خود از گازوئیل استفاده می‌کند یا ژاپن که 20 درصد برق خود را با سوخت فسیلی تولید می‌کند، یک برگ برنده بزرگ خواهد بود.

4. قیمت بسیار پایین:

مزیت تجاری افزودنی نانویی تولید شده، نیاز به مقادیر بسیار کم آن برای اثرگذاری گسترده در مصرف سوخت است. بنا بر شواهد، 1 تا 5 گرم در هر 260 گالن (1000 لیتر) سوخت، تفاوتی همانند شب و روز در عملکرد سوخت ایجاد می‌کند. یک مقایسه با دیگر افزودنی‌ها، می‌تواند این موضوع را روشن‌تر سازد: «افزودنی 2- اتیل هگزیل نیترات، به‌طور معمول با غلظت 0.0025 درصد به دیزل اضافه می‌شود. افزودنی فیول‌جمز به قدری شوک‌آور است که می‌توانید از غلظت 500 برابر کمتر، برای به دست آوردن همان نتایج استفاده کنید».

5. تازه نگه داشتن سوخت:

یکی دیگر از مزایای افزودنی نانویی تولید شده، تازه نگه داشتن سوخت است. این محصول، اکسیداسیون سوخت را متوقف نموده و در نتیجه، سوختی که در کمتر از 30 روز، به دلیل اکسیداسیون ممکن است خراب شود، برای مدت زمان طولانی‌تری در سطح عملکردی بالا باقی می‌ماند.

 

اهمیت تحقیق و توسعه و همکاری‌های فناورانه

تولید یک ماده افزودنی کاهش‌دهنده مصرف سوخت، بهبود عملکرد موتور و در عین حال، کاهنده آلایندگی‌های زیست‌محیطی، نیازمند تحقیق و توسعه جدی و استفاده از تمامی منابع در دسترس است. فیول‌جمز را می‌توان نمادی موفق از همکاری‌های فناورانه بین صنعت و دانشگاه دانست که با سرمایه‌گذاری‌های وسیع تحقیقاتی، یک افزودنی تجاری مقرون‌به‌صرفه را آماده عرضه به بازار نموده است. در وب‌سایت این شرکت آمده است: «تحقیق و توسعه و آزمایشات پیشرفته، کلید موفقیت ما است. ما با بیش از پنج مؤسسه تحقیقاتی در آمریکا و اروپا، از جمله مرکز تحقیقات انرژی تجدیدپذیر کان (Conn Center for Renewable Energy Research) و دانشگاه کاونتری (Coventry University) همکاری داریم. ما همچنین، بیش از یک میلیون مایل، با مواد افزودنی خود رانندگی کرده‌ایم تا ایمنی کامل را برای انواع موتورها تضمین کنیم. آزمایشات جامع ما، منجر به اخبار شگفت‌انگیزی برای انواع حمل‌ونقل در سرتاسر کره زمین شده است».

 

تأکید بر سیستم مالکیت فکری

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیول‌جمز، تأکید ویژه بر حفاظت از اختراع و فناوری توسعه‌یافته است. این استارت‌آپ، برخلاف بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا، ثبت پتنت و اخذ حقوق مالکیت فکری را نه به‌عنوان یک هزینه غیرضروری، بلکه یکی از مهم‌ترین نیازهای توسعه کسب‌وکار خود دانسته و نسبت به حفاظت از اختراعش اقدام نموده است. جالب‌تر این‌که، با توجه به پیچیدگی‌های فرآیند ثبت اختراع و لزوم دقت در تدوین اسناد پتنت و ادعاهای آن، فیول‌جمز از کمک‌های یک شرکت حقوقی به نام «Knobbe Martens» که در زمینه «IP» فعالیت دارد، استفاده می‌نماید. نتیجه این همکاری، اخذ گواهی ثبت اختراع برای ماده افزودنی کاهش مصرف سوخت بوده است.

 

مشتریان بالقوه و استراتژی‌های ورود به بازار

فیول‌جمز مدعی است که با بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان (حتی وزارت دفاع دولت استرالیا)، در حال همکاری آزمایشی است، چیزی که با توجه به ایده جذاب کاهش مصرف سوخت (مزیت تجاری) و کاهش آلاینده‌ها (مزیت زیست‌محیطی)، طبیعی به نظر می‌رسد. در وب‌سایت این استارت‌آپ نوظهور، فهرستی از برخی مشتریان و متقاضیان فناوری درج گردیده که در بین آن‌ها، «Suncor» (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز با درآمد 28 میلیارد دلاری)، «Severstal» (تولیدکننده فولاد با درآمد 8 میلیارد دلاری) و «Mapubeni» (هولدینگ بزرگ ژاپنی با درآمد 65 میلیارد دلاری) به چشم می‌خورد.

از آنجا که طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار، مصرف‌کننده سوخت محسوب می‌شوند، بازار بزرگ و به شدت جذابی پیش روی فیول‌جمز خواهد بود. صنعت حمل‌ونقل (اعم از انواع خودرو، کامیون حمل بار، کشتی‌ها، قطار و هواپیما)، صنایع تولیدی مانند الکترونیک و صنایع سنگین، پمپ‌های گاز و بنزین و ژنراتورها، از عمده‌ترین این بخش‌ها محسوب می‌شوند.

جالب این‌که تقاضای این محصول را می‌توان به برخی از صنایع و حوزه‌های به ظاهر نامرتبط هم تعمیم داد. برای مثال، مجله مشهور فوربس، در مقاله‌ای که به معرفی این استا‌رت‌آپ و محصول ارزشمندش پرداخته، نقش آن در صنعت مد و زنجیره تأمین محصولات را پررنگ ساخته است. بنا بر آمار این مقاله، تولید لباس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های زمین از نظر مجمع جهانی اقتصاد، حدود 10 درصد از کل انتشار کربن را تشکیل می‌دهد، چیزی بیش از همه پروازهای بین‌المللی و انتشار کربن مربوط به حمل‌ونقل دریایی!

با توجه به این موارد و رویکرد فیول‌جمز به مشتریان بالقوه و همکاری‌های آزمایشی با آن‌ها، به نظر می‌رسد که این استارت‌آپ سعی دارد تا متقاضیان عمده را به خود جلب نماید. به عبارت بهتر، با وجود مزایای محصول برای کاربران خرد (رانندگان خودرو و ...)، سعی شده پیش از عرضه محصول به بازار، مصرف‌کنندگان خاص در اولویت قرار گیرند. کیریل گیچونتز (Kirill Gichunts)، بنیان‌گذار فیول‌جمز در این باره می‌گوید: «هدف ما این است كه پالایشگاه‌ها، مواد افزودنی را در سطح عمده‌فروشی به سوخت خود اضافه كنند. ما همچنین، به دنبال هدف قرار دادن ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی، شرکت‌های توزیع و خرده‌فروشان بزرگ فعال در صنعت لجستیک، مانند شرکت آمازون هستیم».

پیش‌بینی‌ها حاکی از استقبال بسیار خوب بازار از محصول نوآورانه فیول‌جمز است و حتی ادعاهایی مبنی بر علاقه‌مندی قریب به 90 درصدی رانندگان اوبر برای استفاده از این ماده افزودنی گزارش شده است.

 

جذب سرمایه

فیول‌جمز برای تأمین مالی خود، از دو رویکرد مجزا استفاده نموده است. محور نخست، مبتنی بر مذاکرات تجاری با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فرشتگان کسب‌وکار بوده که بنا بر اعلام رسمی این استارت‌آپ، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر «Sputnik ATX» به ریاست دکتر اوکسانا مالیشوا (Oksana Malysheva) و جو مریل (Joe Merrill)، از آن حمایت می‌کنند.

به موازات این تلاش‌ها، استفاده از پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی هم، به‌عنوان یک استراتژی جذب سرمایه، مورد توجه بنیان‌گذار و مدیران شرکت قرار گرفته است. حضور در «WEFUNDER» و جذب سرمایه 895 هزار دلاری از سرمایه‌گذاران فردی، نتیجه این استراتژی بوده است!

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.