آخرین مقالات

درس‌های کارآفرینی: «ارزش زمان، باور به خود و تیم کاری»

درس‌های کارآفرینی: «ارزش زمان، باور به خود و تیم کاری»

مقدمه

مسیر کارآفرینی، سرشار از درس‌های چالش‌برانگیز و روشنگرانه است که در صورت توجه به این درس‌ها، می‌توانید کسب‌وکارتان را به سطوحی بالاتر هدایت نمایید. در این نوشتار، برخی از ارزشمندترین درس‌های کارآفرینی، از زبان پنج کارآفرین موفق از حوزه‌های مختلف بیان خواهند شد. درس‌هایی که چگونگی استفاده از منابع، اعم از زمان، انگیزه و کارکنان را برای یافتن موفقیت نهایی بازتاب می‌دهد.

 

1-     کارآفرینی از زبان کوین هارینگتون «Kevin Harrington»

«کوین هارینگتون»، متولد اکتبر 1956 میلادی و یک کارآفرین موفق آمریکایی است. وی بنیان‌گذار «As Seen On TV» و از سخنرانان اصلی «American Annual Invention Trade Show INPEX» به حساب می‌آید. شهرت هارینگتون، به دلیل برنامه‌های تلویزیونی است که در آن‌ها محصولات مختلف، به روشی عینی و آموزنده به بیننده عرضه شده و به همین دلیل، تبلیغاتی جذاب و اثرگذار برای محصول به حساب می‌آیند. این برنامه‌ها، لقب «Inventor of the Infomercial» را برای وی به همراه داشته است. در زیر برخی از درس‌های کارآفرینانه کوین، از زبان خودش ارائه شده است:

«با قرار دادن یک برچسب قیمتی، برای زمان خود ارزش قائل شوید.»

وقت شما بزرگ‌ترین منبع در دسترستان است؛ چیزی که نمی‌توانید آن را بازگردانید. برای مدیریت زمان و استفاده بهینه از آن، باید جاذبه کامل زمان را درک کنید. ضروری است که زندگی و کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای اولویت‌بندی نمایید که آنچه برای شما ارزش بیشتری دارد، در رده بالاتری قرار گیرد.

توجه داشته باشید، در حالی که نگاه به آینده و دوراندیشی از اهمیت بالایی برخوردار است، به همان نسبت هم زندگی در لحظه مهم خواهد بود. در این راه، می‌بایست مشخص کنید چه چیزی به زندگی شما ارزش داده و می‌تواند زمانتان را گران‌بها سازد.

در اواسط دهه 1980 میلادی، من اعتبار بخشیدن به هر دقیقه از هر روز خود را شروع کردم. هنگامی که با «Shopping Channel» همکاری می‌کردم، مشاهده کردم که بخش‌های مختلف، دقیقه به دقیقه،60 دقیقه در ساعت، 24 ساعت در روز و هفت روز در هفته فعالیت می‌کردند. ثبت ارزش خروجی هر دقیقه و هزینه‌ای که برای آن صرف می‌شد، به من درکی محسوس از نحوه ارزش‌گذاری هر دقیقه از وقتم را می‌داد. من این ذهنیت را در زندگی خود بکار بردم و از خود پرسیدم که اگر زمان تا این حد ارزشمند است، چگونه بیشترین ارزش را برای لحظه حال خود به ارمغان بیاورم؟ چگونه برای آینده‌ام برنامه‌ریزی کنم که هر دقیقه آن ارزشمند باشد؟

 

2-    کارآفرینی از زبان مایکل آلدن «Michael Alden»

«مایکل آلدن»، از فعالان صنعت سینما، نویسنده برخی کتاب‌های پرفروش و از کارآفرینان موفق محسوب می‌شود. وی تجربه همکاری با «Canon Films»، «Pathe International» و «MGM» را در کارنامه خود داشته و در حال حاضر، مدیریت «CloiXonné» را بر عهده دارد. در زیر برخی از درس‌های کارآفرینانه مایکل، از زبان خودش ارائه شده است:

«کنجکاو باقی بمانید.»

وفادار ماندن به آنچه می‌دانید، یک مکتب فکری سخت‌گیرانه در بسیاری از محافل کارآفرینی است. اما من پس از سال‌های متمادی زندگی کردن در این مکتب، به باوری مخالف آن دست پیدا کرده‌ام. با باز نگه داشتن ذهن خود نسبت به ایده‌های جدید و پذیرفتن نوآوری، می‌توانید فرصت‌هایی شگرف ایجاد نمایید. با قرار گرفتن در معرض تعداد زیادی از محصولات و کسب‌وکارها، قلمرو شما گسترش پیدا می‌کند. در مقابل، اگر همیشه چشم خود را به روی خیلی از محصولات و کسب‌وکارها ببندید، چشم‌انداز شما بیش از حد محدود شده و فرصت‌های نوظهور موجود در بازار را از دست می‌دهید.

اجازه دهید تا در این مورد مثالی بزنم. دو سال پیش، دوستی ارز دیجیتالی و بیت کوین را به من معرفی کرد. من به آن خندیدم و فوراً پاسخ دادم که علاقه‌ای به این موضوع ندارم. در آن زمان، بیت کوین تقریباً 500 دلار ارزش داشت. از آن زمان، ارزش بیت کوین به شدت افزایش یافته و شاید اگر پیشنهاد دوستم را جدی می‌گرفتم، ورود به این حوزه، برایم منافع سرشاری به همراه داشت. من در حوزه ارز دیجیتال فعالیت نمی‌کنم و یک فرصت اولیه برای مشارکت را از دست دادم، چراکه نمی‌خواستم چیزی در مورد آن یاد بگیرم و برای من بیش از حد انتزاعی و مبهم بود. با این حال، ایده‌های پیروز و موفق، پیش از این‌که به هنجاری جدید تبدیل شوند، همیشه همین‌قدر مبهم و عجیب و غریب جلوه می‌کنند.

زمان صرف کنید و در مورد ایده‌های جدید یا کسب‌وکارهای کاملاً جدید آموزش ببینید. با کنجکاو بودن و پذیرش ایده‌های جدید و نوظهور، در دنیای در حال تغییر امروز، به رشد و موفقیت خود ادامه دهید.

 

3-    کارآفرینی از زبان مارینا رز «Marina Rose»

«مارینا رز»، یک کارآفرین خوش‌فکر و بنیان‌گذار و توسعه‌دهنده «®Quantum DNA Acceleration» است که یک ایده انقلابی برای رشد در بهداشت، زندگی و کسب‌وکار ارائه نموده است. در زیر برخی از درس‌های کارآفرینانه مارینا، از زبان خودش ارائه شده است:

«به خودتان، بینش و چشم‌اندازتان، باور داشته باشید.»

شعار من این است: «برای باور داشتن و به دست آوردن هر چیزی، باید آن را ببینم، حس کنم، ببویم و بچشم». این کار، نیازمند ذهنیتی پیشرفته و قدرتمند است. به انرژی یک کودک فکر کنید: ماجراجو، حریص، تهاجمی و پرانگیزه. اغلب کارآفرینان، پس از رسیدن به چند مانع اولیه، جرقه باور به خود را از دست می‌دهند و فکر می‌کنند که شکست اجتناب‌ناپذیر است. با این وجود، این حیاتی‌ترین زمان برای برنامه‌ریزی مجدد در ذهن، درس گرفتن از شکست و حرکت به سمت موفقیت است.

برای این‌که ذهنیت و چشم‌انداز خود را به خوبی مشخص کنید، از مشوق‌ها مثبت استفاده کنید. با فکر کردن در مورد آنچه از زندگی می‌خواهید و علت دور افتادن از مسیر، محرک‌های خود را مجدداً فعال کنید. پس از شناسایی اهداف واقعی خود، شور و هیجان بیشتری را تجربه می‌کنید و در نتیجه، مقاوم‌تر، سازنده‌تر و خلاق‌تر خواهید شد.

درس کلیدی دیگری که من فرا گرفته‌ام، این است که همیشه به دنبال روش‌هایی برای بهبود کسب‌وکار خود و ارزش‌آفرینی در زندگی مردم باشید. برای مثال، من از وجود این مسئله که اغلب روغن‌های ضروری موجود در بازار، مواد افزودنی مصنوعی دارند، دل‌زده شده بودم. بنابراین یک خط تولید برای روغن‌های ضروری درمانی درجه یک و عاری از هر نوع افزودنی را راه‌اندازی کردم. وقتی در می‌مانید، به این فکر کنید که چه محصولات، سیستم‌ها یا سرویس‌هایی می‌تواند به منافع همگانی ختم شود.

 

4-    کارآفرینی از زبان ای‌جی ریورا «AJ Rivera»

«ای‌جی ریورا»، یک متخصص بازاریابی، مشاور کسب‌وکار و مدیرعامل «FitPro Heroes» است. در زیر برخی از درس‌های کارآفرینانه ای‌جی، از زبان خودش ارائه شده است:

«سازندگان امپراتوری خود را توانمند کنید.»

محیطی ایجاد کنید که در آن نه‌تنها شما، بلکه هر فردی که در تیم کاری شما حضور دارد، بتواند به تمامی خواسته‌هایش دست یابد. کارآفرینان، اغلب درگیر چالش‌ها بوده و در میان عدم اطمینان‌ها و هراس‌ها دست و پا می‌زنند. آن‌ها همواره نگرانند که دیگران مشتریانشان را بدزدند. با این حال باید بدانید که اگر محیطی ایجاد نکنید که کارکنانتان در کنار شما به رشد و موفقیت دست پیدا کنند، شما هرگز قادر به جذب بهترین کارکنان یا به تعبیری بهترین «سازندگان امپراتوری» در کره زمین نخواهید بود. وقتی شما کسب‌وکار خود را با اعتمادبه‌نفس و به گونه‌ای راه‌اندازی می‌کنید که نفع تیم و مشتریان در نظر گرفته شود، قادر به جذب استعدادهای برتر شده و یک امپراتوری واقعی را ایجاد می‌کنید که در برابر چالش‌ها و موانع پیش رو کاملاً مقاوم است.

استعدادهای برتر، چند مفهوم عمده در بر دارند. اول این‌که گزینه‌های برتر، افراد ورشکسته نیستند. این عبارت، یک واکنش منفی بر می‌انگیزد، اما وقتی می‌گویم ورشکسته، به وضعیت اجتماعی یا اقتصادی اشاره نمی‌کنم. منظورم فردی است که بیشتر به پیشرفت ساعتی خود علاقه دارد تا چشم‌اندازی بلند در مورد شرکت، کسب‌وکار و حتی خودش. من کسی که ذهنیتی ورشکسته دارد را استخدام نمی‌کنم. وقتی استعداد برتر را جذب کردم، دوست دارم بر اساس نتایج حاصل از کارش، به وی پرداختی داشته باشم نه برحسب ساعاتی که کار کرده است. مادامی که نتایج مورد انتظار به دست بیایند، برای من مهم نیست که کارکنانم، این هفته ده ساعت کار کرده‌اند یا صد ساعت.

 

5-    کارآفرینی از زبان دنی مورل «Danny Morel»

«دنی مورل»، نویسنده کتاب «نقشه راه مقاومت» یا «The Resilience Roadmap» و بنیان‌گذار دانشگاه «M.PIRE» است. در زیر برخی از درس‌های کارآفرینانه دنی، از زبان خودش ارائه شده است:

«از سر راه کنار بروید.»

یک اشتباه شغلی اولیه برای من این بود که کسب‌وکار خودم را با انرژی، انگیزه و وقت بیش از حدی آغاز کردم. من پارادایمی ایجاد کردم که در آن، من تنها موتور محرک کشتی بودم. با این ذهنیت، به سرعت متوجه شدم که هفته‌ای هفت روز کار می‌کنم که تکرار و ادامه آن، بسیار دشوار و ناپایدار بود. اکنون کسب‌وکار من تغییر یافته و شامل سه مؤلفه «رهبری»، «مردم» و «سیستم‌ها» است. در مدل کسب‌وکار، ترکیب این سه فاکتور می‌تواند بازی را برای رشد و موفقیت ماندگار شما تغییر دهد.

رهبری به معنای تبیین و انتقال چشم‌انداز، تعیین دقیق نقش تیم و اعطای آزادی عمل به آن‌ها برای انجام اهداف خود است. به تیم خود نشان دهید که به آن‌ها اعتماد دارید (این امر با اعتماد به خودتان شروع می‌شود) و به آن‌ها اجازه دهید به بازیکنان اصلی سازمان و کسب‌وکارتان بدل شوند.

منظور از مردم، هر فردی است که برای شما کار می‌کند. من به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهم که رئیس صدایم کند. مهم نیست چقدر بزرگ می‌شوید، به خاطر داشته باشید که بدون تیم خود عملاً چیزی نیستید.

در ارتباط با سیستم‌ها، مستند کردن همه‌چیز و آموزش متقابل به همه، بسیار ضروری است. تنها روشی که با استفاده از آن، کسب‌وکارتان می‌تواند بدون شما به کار خود ادامه دهد، این است که دستورالعمل‌ها و روندهای آشکاری را در هنگام نبود خود ایجاد کنید. در صورتی که از آن دست افرادی نیستید که راهنمای فرآیند می‌نویسند، فردی را برای انجام این کار مهم و حیاتی پیدا کنید. اگر در مورد فرآیند به همه آموزش دهید، از دست دادن هیچ‌کسی (از جمله نبود خودتان یا کلیدی‌ترین کارکنان)، هیچ‌گاه باعث غرق شدن کشتی شما نمی‌شود.

 

مرجع: «entrepreneur»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.