ویژگیهای اساسی یک کارآفرین
مقدمه
کارآفرین، یک فرصتطلب، سازمانده و هماهنگکننده عوامل تولید است. او نهتنها فرصتهای کسبوکار را درک میکند، بلکه منابع دیگر، مانند نیروی انسانی، پول، ماشینآلات، مواد و روشها را به کار میاندازد. مطابق با نظر برخی از اقتصاددانها، کارکرد اصلی یک کارآفرین، ایجاد هماهنگی است. در یک شرکت تجاری، ریسک کردن، کنترل شرکت، نوآوری برای تغییر، انگیزه و اتخاذ راهبردهای ورود به بازار، از سوی کارآفرینی با روحیه ریسکپذیر و نوآور ممکن خواهد بود. در واقعیت، یک کارآفرین باید ترکیبی از این کارکردها را برای موفقیت و همگامی با زمان و محیط در حال تغییر داشته باشد. در واقع، او باید ایدهها و نیازهای جدید را در نظر گرفته و از فرصتها غافل نشود. یک کارآفرین موفق، ظرفیت یک سرویس یا محصول را تشخیص داده، خطمشیهای عملیاتی در بازاریابی، تولید، توسعه محصول و ساختار سازمانی را طراحی نموده و عملاً مجموعه کاملی از فعالیتهای کسبوکار را انجام میدهد. او ظرفیت بالایی برای سنجش ریسک فعالیتها داشته و در عین حال، به توانمندیهای خود ایمان دارد.
ویژگیهای یک کارآفرین را در چهار گروه عمده میتوان طبقهبندی نمود:
- رابطه مبادلهای: شامل درک فرصتهای بازار، تسلط داشتن بر منابع محدود، خرید مواد اولیه، بازاریابی محصولات و واکنش به رقابتهای بازار؛
- مدیریت سیاسی: شامل سروکار داشتن با بوروکراسی عمومی (امتیازات، مجوزها و مالیات)، مدیریت روابط انسانی در شرکت و مدیریت روابط مشتری و تأمینکننده؛
- کنترل مدیریتی: شامل مدیریت سرمایه و مدیریت تولید؛
- فناوری: شامل تملک و نظارت بر فرآیند مونتاژ، مهندسی صنعتی، ارتقاء فرآیندها و کنترل کیفیت و معرفی روشهای تولید و محصولات جدید.
لازم به ذکر است که این ویژگیها، بسیار کلی بوده و بنا به اندازه، ماهیت و محیط پیرامونی یک کسبوکار، متغیر خواهند بود. برای درک بهتر ویژگیهای کارآفرینی و شناسایی نقاط ضعف جهت آموزش و رفع آنها، بهتر است تا کارکردهای یک کارآفرین را به صورت جزئیتر مورد بررسی قرار دهیم.
1. نوآوری
یک کار بسیار مهم که توسط کارآفرینها انجام میشود، نوآوری است. آنها وضعیت کنونی امور شرکت را تحلیل نموده و تلاش میکنند تا با امتحان ترکیبات جدید و سازنده، به سطح جدیدی از تعادل برسند. آنها به ایدههای خلاقانه فکر میکنند و از مهارتهای مدیریتی و نوآورانه خود، برای تحقق بخشیدن به این ایدهها استفاده میکنند.
مطابق با گفته شومپیتر، نوآوری میتواند به شکلهای زیر رخ بدهد:
- معرفی کالاهای جدید
- استفاده از روش تولید جدید
- افتتاح یک بازار جدید
- تسخیر یک منبع تأمین مواد خام جدید
- سازماندهی مجدد یک صنعت
علاوه بر این، نوآوری یک کارآفرین را میتوان در پنج تغییر عمده تشریح نمود که به ترتیب عبارتاند از:
- گسترش اولیه که به تولید و خلق ایده جدید محصولات اشاره دارد؛
- گسترش ثانویه که به توسعه ایده و حتی تغییر در میزان تولید محصول مبتنی بر آن اشاره دارد؛
- نوآوری در عوامل تولید که به معنای افزایش تأمین یا بهرهوری عاملهای تولید (مالی، نیروی کار و مواد) است؛
- نوآوریهای تولید که به تغییرات در فرآیند تولید، اعم از تغییرات فناورانه یا سازمانی اشاره دارد؛
- نوآوری در بازار، شامل تغییرات در اندازه یا ساختار بازار.
2. قبول ریسک
ایدهای که عملی باشد، موفقیت را تضمین نمیکند. کارآفرینان ریسک موفقیت یا شکست شرکتی که میخواهند راهاندازی نمایند را قبول میکنند. این ریسکها قابل پیشبینی نبوده و مجموعهای از عوامل داخلی و خارجی کسبوکار را در بر میگیرند. در مجموع، پذیرش عدم قطعیت، یکی از مهمترین کارکردهای یک کارآفرین است که قصد دارد با ابتکار، مهارت و قضاوت درست خود، آن را کاهش دهد.
3. خلق ایده
کارآفرینان دائماً در حال ایدهپردازی و تلاش برای عملیسازی آنها هستند. ایدهها را میتوان از طریق بررسی محیطی و پیمایش بازار خلق نمود. آفرینش ایده، یک کارکرد کلیدی برای کارآفرینان محسوب شده که رابطه مستقیمی با خلاقیت و تفکر خلاقانه دارد. کارآفرینها به طیفی وسیع و متنوع از ایدهها فکر میکنند، روشهای کمی را برای آزمایش کاربرد آنها به کار میگیرند، آنها را با یافتههای عملی حاصل از آزمایشها خود تکمیل میکنند و در نهایت، به بهترین گزینه رسیده و آن را عملی مینمایند. انتخاب یک ایده جدید، شامل بهکارگیری یک روش تحقیق مناسب، چشمانداز، بینش، نظارت، تجربه، آموزش و مواجهه با کار است.
4. سازماندهی و مدیریت
یک کارآفرین، منابع مختلف تولید را در کنار هم آورده، آنها را بهدرستی سازماندهی نموده و آنها را به یک محصول یا خدمت جدید بدل میکند. در ارتباط با ایدهها و پروژههای پیشنهادی، یک کارآفرین فعالیتهای زیر را مدیریت میکند:
- بررسی محیط داخلی و خارجی کسبوکار (تحلیل SWOT)؛
- سنجش تناسب ایده تجاری؛
- تحقیقات بازار و انتخاب خطمشی تولید (یکی از مهمترین کارکردهای کارآفرین، تحقیقات بازار و تحقیقات بازار محصول است. تحقیقات بازار محصول، به معنای جمعآوری نظاممند دادهها در ارتباط با محصولی است که کارآفرین میخواهد آن را تولید نماید. کارآفرین برای اینکه جزئیات محصول مورد نظر را بداند، باید در حین راهاندازی شرکت، پیوسته تحقیقات بازار انجام دهد. به عبارت دیگر، تقاضا برای محصول، انتخاب خط تولید مناسب، قیمت محصول جایگزین، اندازه بازار مشتریان و ...)؛
- بررسی قوانین، مقررات و خطمشیهای دولتی؛
- تعیین اهداف (تعیین و مشخصسازی مأموریت، چشمانداز، اهداف و مقاصد کسبوکار که باید به شکل آشکار و واضح بیان گردد. به عبارت دیگر، کارآفرین باید در مورد چشمانداز آتی کسبوکار، تکلیفش را با خودش روشن نموده باشد)؛
- تعیین نوع کسبوکار (کارآفرین باید در مورد شکل کسبوکار بر اساس ماهیت محصول، حجم سرمایه، ماهیت فعالیتها، انواع محصول، کیفیت محصول، کیفیت منابع انسانی و ... تصمیمگیری کند. انتخاب یکی از شکلهای اصلی مالکیت سازمانی، شامل تک مالکی، شراکت، شرکت سهامی مشترک و تعاونی، خروجی اصلی این کارکرد خواهد بود)؛
- مدیریت وجوه (کل فعالیتهای یک کسبوکار به سرمایه و مدیریت مناسب آن بستگی دارد. این مسئولیت کارآفرین است که وجوه را به دقت و بنا بر منابع ورودی داخلی و خارجی جمعآوری نماید)؛
- دستیابی به مواد خام (کارآفرین باید منابع ارزان و پایدار تأمین مواد خام را شناسایی نماید. این امر به وی در کاهش هزینه تولید و رقابت بهتر کمک میکند)؛
- دستیابی به ماشینآلات و تجهیزات (علاوه بر تأمین ماشینآلات، کارآفرین باید موارد دیگری مانند جزئیات فناوری، ظرفیت نصب تجهیزات و خدمات پس از فروش فناوری را نیز تأمین نماید)؛
- انتخاب شیوه استخدام و گزینش نیروی کار (تخمین نیاز به نیروی کار، تعیین روند گزینش و گزینش کارکنان متناسب با نیازهای کسبوکار).
5. تصمیمگیری
«آرتر اچ کول»، کارآفرین را یک تصمیمگیرنده توصیف نموده که تصمیمات مختلفی را در ارتباط با موضوعات زیر اتخاذ مینماید:
- تعیین اهداف شرکت و تغییر این اهداف برای تطابق با شرایط جدید؛
- توسعه یک سازمان کارآمد، شامل روابط بهینه با شرکتهای تابعه و کل کارمندان؛
- تضمین منابع مالی کافی و حفظ روابط مطلوب با سرمایهگذاران موجود و بالقوه؛
- درخواست تجهیزات و فناوری بهینه و اصلاحات لازم با ورود ماشینآلات جدید؛
- توسعه بازار برای محصولات و طراحی محصولات جدید برای برآورده سازی یا پیشبینی نیاز مصرفکننده؛
- حفظ روابط مطلوب با مقامات عمومی و جامعه در مقیاس بزرگتر.
6. هدایت
همانطور که کسبوکار کارآفرین شکوفا میشود، کارآفرین یک نقش جدید بهعنوان رهبر را ایفاء میکند. او بهعنوان یک رهبر الهامبخش، وظیفه هدایت کارکنان و افزایش بهرهوری آنها را بر عهده دارد. وی باید در میان کارمندان، کار گروهی و انگیزه ایجاد نموده و بهعنوان یک کارآفرین، از سبک فرمان و کنترل مدیریت به یک سبک مربی گونه و مشارکتی، تغییر مسیر دهد.
7. مدیریت رشد و توسعه
کارآفرین باید رشد و توسعه کسبوکار را مدیریت نماید. این کار، شامل فعالیتهایی مانند توسعه و طراحی روشهای رشد مناسب، سروکار داشتن با بحرانها و بررسی شیوههای مختلف برای تأمین سرمایه به منظور اقدامات توسعهای خواهد بود.
8. حمایت و پشتیبانی از محیط اجتماعی
محیط اجتماعی، با رسوم، فرهنگ، ارزشها و باورهای اجتماعی تعیین میشود. تغییرات در محیط اجتماعی-اقتصادی یک شرکت، به راحتی قابلپذیرش نیستند. یک کارآفرین، منابع جدید، بازارهای جدید و فرصتهای جدید را کشف نموده و شکلهای سودبخشتر سازمانی را شکل میدهد. این بازتابی از اراده، اشتیاق و انرژی آنها بوده و به غلبه بر مقاومت جامعه در برابر تغییرات کمک میکند.
9. توسعه اقتصادی
کارآفرینان نقشی مهم در تسریع و تسهیل توسعه اقتصادی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه ایفاء میکنند. آنها از منابع شرکت (زمین، کارگر، سرمایه و فناوری)، برای بهینهسازی فرآیندها و در برخی موارد، ارائه یک نوآوری کاملاً نوظهور استفاده میکنند که میتواند منجر به توسعه همهجانبه کشور گردد.
پاداشها و چالشهای کارآفرینی
کارآفرین بودن، یک گزاره هیجانانگیز است. کارآفرینها طیفی متنوع و گسترده از فعالیتها را انجام میدهند و با چالشهای زیادی روبرو میشوند. در واقع، میتوانیم بگوییم که رفتار کارآفرینانه، پیچیده، پرشور و اشتیاق و در عین حال، دشوار است. با این حال، برای ورود به مسیر کارآفرینی، باید در ابتدا پاداشها و چالشهای کارآفرین بودن را بدانید.
الف) پاداشها:
- افزایش اعتمادبهنفس و آزادی از محدودیتها؛
- عادت به استفاده متنوع از مهارتها و استعدادها؛
- آزادی در تصمیمگیری؛
- تنها به خود پاسخگو بودن؛
- فرصت غلبه بر چالشها؛
- احساس مفید بودن و غرور؛
- پتانسیل پاداشهای مالی چشمگیر.
ب) چالشها:
- باید با تغییر و عدم قطعیت مداوم، دستوپنجه نرم کنید؛
- باید تعداد بسیار زیادی تصمیمات عجیب و دشوار بگیرد؛
- ممکن است با انتخابهای اقتصادی دشواری مواجه شوید؛
- به مهارتها و استعدادهای زیادی نیاز خواهید داشت؛
- باید به شکستهای مداوم و سربالاییهای متعدد عادت کنید.
هنوز نظری وارد نشده است!
نظر خود را ارسال نمایید
پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.