آخرین مقالات

مقدمه‌ای بر رسانه

مقدمه‌ای بر رسانه

اغلب، اصطلاح مطبوعات عمومی که درمورد رسانه‌ها به کار می‌رود را شنیده‌ایم. این اصطلاح به چهار ستون اصلی دموکراسی اشاره دارد که رسانه‌ها ستون چهارم و مهم آن هستند. تا‌کنون بسیاری از کشورها هنجارهای دموکراتیک حکومتی خود را اتخاذ کرده‌اند، رسانه‌های پر جنب و جوش و آزاد جزء موارد لازم برای دموکراسی سالم محسوب می‌شوند. این امر به این دلیل است هر دموکراسی نیاز به یک رسانه دارد که در آن مقامات و اقدامات آن‌ها به طور انتقادی مورد نظر و تحلیل قرار گیرد.

بدون خود‌اندیشی، هیچ دموکراسی نمی‌تواند امیدوار باشد که شرافت را در پشت مفهوم آزادی و برابری به کار‌ گیرد. علاوه بر این، رسانه‌ها به علت ماهیت ذاتی پرسشی و انتقاد‌گرانه خود که به اختیارات حاکم مربوط می‌شود، برای هر کشور بسیار حیاتی هستند. این بدان معنی است که بدون یک مطبوعات آزاد و عادلانه، هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند امیدوار باشد که به هنجارهای دموکراتیک حکومت کمک کند.

در زمان‌های پیش از ظهور تلویزیون و اینترنت، رسانه‌های چاپی تنها منبع اطلاعات برای مردم بودند.

با ظهور تلویزیون، قوانین اولیه تغییر یافتند، زیرا مردم قادر به مشاهده اقدامات و اظهارات هموطنان خود و نمایندگان منتخب آن‌ها به صورت زنده بودند و از‌این‌رو، می‌توانستند نظرات خود را در مورد آن‌ها ابراز کنند. علاوه‌بر‌این، همانطور که گفته شد، یک تصویر دارای هزاران حرف برای گفتن است، و به همین ترتیب، تصاویر متحرک تلویزیون، انقلابی در میان کشورهای جهان ایجاد کرد. علاوه‌بر‌این، طبق گفته‌های مارشال مک لوهان، نظریه‌پرداز افسانه‌ای رسانه‌ها، رسانه یک پیام است و از‌این‌رو، تلویزیون به طور اساسی تغییراتی را در کشورها و سیستم‌های حکومتی ایجاد می‌کند. این موضوع اثری آبشاری بر تمام اشکال سیاست داشت.

سپس، ظهور اینترنت یکی دیگر از تغییرات این بازی محسوب می‌شد. با گسترش سریع فناوری‌های اطلاعات و دسترسی آسان به اطلاعات در کشورها با فضای بسته، مردم در نهایت فرصتی برای برقراری ارتباط و بیان نگرانی‌ها، نیازها، آرزوها و رویاهای خود به همراه اضطراب‌ها و ترس‌های خود به دیگران در سرزمین‌های دور را داشتند. این بدان معنا بود که اینترنت در یک قالب تعاملی، یک مرحله به سمت جلو پیش رفت و امکان انتشار سریع رویدادها و اتفاقات در سراسر جهان برای هر کسی که به کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشت، فراهم ‌کرد. علاوه‌بر‌این، ظهور رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر، انگیزه تازه‌ای جهت ارائه مفهومی است که رسانه‌ها را ابزار انقلابیون و واکنشگران تلقی کرده است. در سال‌های گذشته، تظاهرات مردم در نقاط مختلف جهان نمونه‌ای از یک اعتراض موفق بود که کاملا توسط رسانه‌های اجتماعی هدایت می‌شد.

رسانه‌ها باید برای تضمین یک دموکراسی مناسب، آزاد و بدون هیچگونه محدودیتی وجود داشته باشند. علاوه‌بر‌این، رسانه‌ها باید درباره کار خود مطابق با اهداف شایسته صنایع رسانه‌ای، تجزیه و تحلیل شوند. تنها در زمان تجزیه و تحلیل مقررات موثر رسانه‌ای توسط دولت، رسانه‌ها می‌توانند یک رابطه همزیستی میان ستون‌های دموکراسی ایجاد کنند که بسیار سالم و سازنده است.

در‌نتیجه، ما در زمان فوق‌العاده‌ای زندگی می‌کنیم و چالش‌های آینده باعث تغییرات گسترده‌ای در تمام جنبه‌های زندگی ما می‌شود. رسانه‌ها نقش مهمی را در این آینده ایفا می‌کنند و از‌این‌رو، نیاز بیشتر از قبل به رسانه‌ها جهت انجام نقش‌های اختصاصی خود به طور حرفه‌ای حس می‌شود.

منبع: 

http://www.managementstudyguide.com/introduction-to-media.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.