آخرین مقالات

درک برند: برند چیست؟

درک برند: برند چیست؟

برند‌ها متفاوت از محصولات هستند؛ به‌طوری‌که برند‌ها «توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند»، در حالی‌که محصولات «توسط شرکت‌ها» ساخته می‌شوند. برند تجمعی از ارتباطات عاطفی و عملکردی است. برند وعده‌ای است که محصول به ازای انتظارات هر مشتری برآورده می‌سازد. همچنین انتظارات مشتری را در مورد یک محصول شکل می‌دهد. برند‌ها معمولاً دارای یک علامت تجاری هستند که باعث محافظت از آن‌ها در برابر استفاده دیگران می‌شود. یک برند اطلاعات خاصی در مورد سازمان، کالا یا خدمات ارائه می‌دهد و آن را از دیگر برند‌ها در بازار متمایز می‌کند. برند، اطمینان در مورد ویژگی‌هایی است که محصولات یا خدمات را منحصر به فرد می‌کند. یک برند قوی، افراد را از پیشنهادات شرکت آگاه می‌کند.

معنای برند برای مصرف‌کنندگان شامل موارد زیر است:

- منبع محصول

 - اعطای مسئولیت به تولید‌کننده محصول

-‌ خطر کمتر

- هزینه کمتر برای جستجو

- نماد کیفیت

-  معامله یا قرارداد با سازنده محصول

-‌ نمادین

برندها، تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان را ساده می‌کنند. مصرف‌کنندگان در طی یک دوره زمانی، برند‌های مورد نیازشان را پیدا می‌کنند. اگر مصرف‌کنندگان یک برند خاص را تشخیص دهند و در مورد آن اطلاعات داشته باشند، سریع تصمیم به خرید گرفته و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند. همچنین، هزینه‌های جستجو برای محصولات دیگر را کاهش می‌دهند. مصرف‌کنندگان تا زمانی‌که اعتقاد و درک ضمنی نسبت به برند خاص در برآورده کردن انتظارات خود و انجام وظیفه آن را دارند، نسبت به آن برند‌ متعهد و وفادار باقی می‌مانند. تا زمانی‌که مصرف‌کنندگان از مصرف یک محصول راضی باشند، احتمالاً به استفاده از آن برند ادامه می‌دهند. برندها نیز نقش مهمی در نشان دادن ویژگی‌های خاص محصول به مصرف‌کنندگان بازی می‌کنند.

برند برای یک فروشنده به معنای موارد زیر است:

- مبنای مزیت رقابتی

- روش تهیه محصولات با خصوصیات منحصر به فرد

- روش شناسایی استفاده آسان

- روش حفاظت قانونی از صفات/ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات

- ‌نشانه کیفیت به مشتری راضی

-  معیارهای بازده مالی

به‌طور‌ خلاصه، یک برند می‌تواند به‌عنوان وعده فروشنده برای ارائه یک مجموعه منحصر به فرد از ویژگی‌ها، مزایا و خدمات به خریداران/مصرف‌کنندگان تعریف شود. برند یک نام، اصطلاح، علامت، نماد یا ترکیبی از همه موارد است که برای متمایز‌کردن کالاها/خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان نسبت به رقبا طراحی شده است. برخی از نمونه برندهای شناخته شده مشهور عبارتند از: مک‌دونالد، مرسدس‌بنز، سونی، کوکا‌کولا، کینگ فیشر و غیره.

یک برند، چهار عنصر مهم شرکت - مشتری، کارمند، مدیریت و سهامدار را به یکدیگر متصل می‌کند. برند چیزی جز مجموعه‌ای از اعتبار یک محصول در ذهن مشتری نیست. برند ارزش‌ها، ایده‌ها و حتی شخصیت را نشان می‌دهد. همچنین مجموعه‌ای از ارتباطات و مزایای کاربردی، احساسی و منطقی است که ذهن بازار هدف را اشغال کرده است. این ارتباطات چیزی جز تصاویر و نمادهای مرتبط با مزایای نام تجاری یا برندی مانند نایک Swoosh، صدای نوکیا و غیره نیستند. مزایا، اساس تصمیم خرید هستند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.