آخرین مقالات

چه عاملی در نهایت منجر به موفقیت یک سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌شود؟

چه عاملی در نهایت منجر به موفقیت یک سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌شود؟

 برخی از جالبترین دانستنی‌ها در پاسخ به این سوال، در تحقیق منتشرشده در سال گذشته توسط شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Capital First Round آمده است. مجموعه داده‌های منحصربفرد این شرکت، دربردارنده اطلاعاتی درباره بیش از 300 شرکت و تقریبا 600 بنیانگذار، شامل ویژگی‌های بنیانگذار مانند سن، جنسیت، تحصیلات، محل شرکت، شغل سابق و تجربه استارتاپ می‌باشد. این مطالعه، به چندین رابطه قطعی و شگفت‌انگیز در ارتباط با موفقیت دست یافت: 

اولا، در سرمایهگذاری‌های کارآمد معمولاً حداقل یک بنیانگذار زن حضور دارد. این نتیجه، عجیب نیست، زیرا در یک تحقیق مشابه دیگر نیز همین نتیجه به دست آمده بود. این یک تذکر بجا درباره اهمیت نقش برجسته زنان به عنوان کارآفرین و از دست دادن فرصت‌ها در سرمایهگذاری‌های خطرپذیر در اثر عدم توجه به این مسئله است. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که بنیانگذاران جوانتر و نیز بنیانگذاران با پیشینه تحصیلاتی معتبر یا تجربه کار در شرکتهای تکنولوژی بزرگ موفقترند. همچنین با توجه به شواهد، موفقیت استارتاپ از لحاظ جغرافیایی شامل محدوده وسیعی می‌شود، و محدود به دره سیلیکون نیست. تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های کارآمد از مراکز تکنولوژی رو به رشد در تگزاس و کارولینای شمالی شروع شده‌اند. 

واقعیت این است که سرمایهگذاری‌های موفق با یکدیگر وجوه مشترکی دارند که می‌تواند نشان‌دهنده یک رابطه علت و معلولی باشد. با این وجود، این رابطه همیشه علت و معلولی نیست و گاهی در این سرمایه‌گذاری‌ها، اهمیت متغیری مخفی، بیشتر به چشم می‌آید. سرمایه‌گذاری خطرپذیر تا حد زیادی تمرین درک مستقیم و تطبیق الگوها با هم است. این داده‌ها، جایگزین عقاید نمی‌شوند، بلکه تا حدی که می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند چیزهایی را که در مسیر موفقیت قرار می‌گیرند شناسایی کنند. داده‌ها می‌توانند آن عقاید را تأیید کنند. من بینش به دست آمده از نتایج تحقیق و بررسی‌های انجام‌شده توسط First Round را با تجربه‌ام به عنوان یک محقق تکنولوژی و کارآفرینی ترکیب کردم، تا به کمک آن، یافته‌هایی را که در ارتباط با کارآفرینی باشد شرح دهم. 

استارتاپهای تأسیس‌شده توسط زنان عملکرد بهتری نسبت به تیم‌های صرفا مردانه دارد. جنسیت در کارآفرینی اخیراً توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. به طور کلی، تعداد مردان کارآفرین دوبرابر زنان است، اما تعداد زنان کارآفرین به سرعت در حال افزایش است. اگرچه شرکت‌های تأسیس‌شده توسط زنان، درصد بیشتر سرمایه‌گذاری‌های First Round را نسبت به استارتاپ‌های متوسط ملی با حداقل یک شریک زن نشان می‌دهند، آنها هنوز اقلیت سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهند. 

به هر حال، در دادههای First Round، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با حداقل یک بنیانگذار زن نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکتهای با تیم‌های متشکل از فقط مردان کارایی بهتری داشت. در واقع، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با یک بنیانگذار زن، %63 بهتر از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با تیم‌های مردانه بود. در اینجا، کارایی اشاره به میزان تغییر در ارزش بازار (قیمت مناسب برای خریدار و فروشنده) بین نخستین سرمایه‌گذاری First Round تا پایان سال 2014 دارد. سه تا از ده سرمایه‌گذاری برتر First Round در طی همه دوره‌ها، بر اساس ارزش به دست‌آمده برای سرمایه‌گذاران، حداقل یک مؤسس زن داشتند. به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی، زنان، کارآفرینانی بزرگ هستند، و بیشتر آنها به منظور سرمایه‌گذاری نیازمند کمک مالی‌اند. 

تیم‌های بنیانگذار جوانتر عملکرد بهتری نسبت به تیمهای مسن‌تر دارند. تحقیقات همچنین بر روی عوامل سن، تحصیلات، و تجربه صورت گرفته است. سن متوسط یک کارآفرین تقریباً 40 سال است، در نتیجه، کارآفرینی با افزایش سن بهبود می‌یابد. اما درباره فیسبوک، اپل، گوگل، و مایکروسافت چطور؟ سن متوسط بنیانگذاران این شرکتها تقریباً 23 سال است. بنابراین می‌توان استدلال کرد که حوزه‌های تکنولوژیک مورد توجه افراد جوان است. نمونه سرمایه‌گذاری‌های First Round این بحث را تأیید می‌کند. تیم‌های بنیانگذار با سن متوسط زیر 25 سال تقریباً %30 بالاتر از میانگین عمل کردند. در حالی که سن متوسط همه بنیانگذاران تحت حمایت First Round سی و چهار سال است، سن متوسط برای ده سرمایه‌گذاری برتر، ۳۲ سال بود. در حوزه تکنولوژی، به نظر می‌رسد جوان بودن، عامل کلیدی برای رسیدن به موفقیت است. 

بنیانگذاران فارغ التحصیل از مدارس سطح بالاتر عملکرد بهتری دارند. برخی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برجسته، مانند پیتر تیل، نظریه میزان تحصیلات بالاتر برای دستیابی به موفقیت بیشتر در حوزه کارآفرینی را نقض می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از بنیانگذاران برجسته، شامل بیل گیتس و مارک زوکربرگ، از دانشگاه انصراف دادند. Round First اثر مدرسه یا دانشگاهی که شخص در آن پرورش یافته است را بر روی عملکرد شرکت بررسی کرد. تیم های با حداقل یک بنیانگذار فارغ التحصیل از مدرسه نخبگان (مانند آیوی لیگ، استنفورد، یا ام آی تی) عملکرد بهتری نشان دادند. 

در نمونه های First Round، سی و هشت درصد از شرکتها، حداقل یک بنیانگذار فارغ‌التحصیل از یکی از آن مدارس نخبه داشتند؛ بررسی‌ها نشان داد که آن شرکت‌ها در حدود %220 عملکرد بهتری از سایرین داشتند. وارد شدن به این گونه مدارس سخت و هزینه‌بر است، با این حال، تحصیلات بالا می‌تواند عاملی برای موفقیت استارتاپ باشد. 

تجربه در شرکت‌های با تکنولوژی پیشرفته، عاملی برای موفقیت بنیانگذار است. First Round کشف کرد که تیم‌های با حداقل یک بنیانگذار که از آمازون، اپل، فیسبوک، گوگل، مایکروسافت، یا توئیتر خارج شدند، %160 بهتر از شرکت‌های دیگر عمل کردند. همچنین تیم‌های بنیانگذاری با تجربه کار در هر یک از آن شرکت‌های تکنولوژی، تقریباً %50 بیشتر از همتاهای‌شان به ارزشگذاری‌های پیش از سرمایه‌گذاری رسیدند. این یک راهنما برای سرمایه‌گذاران است تا افرادی را که پیش از این غربالگری شده‌اند در نظر بگیرند، زیرا گرفتن شغل در شرکتهای مذکور بسیار سخت است. (جالب توجه است در حالی که تحصیل در مدرسه نخبگان با بازدهی مالی بالاتر مرتبط است، اما با ارزشگذاری پیش از سرمایه‌گذاری در ارتباط نیست. این مسئله شاید به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد که تحصیلات را در زمره عوامل مؤثر برای غربالگری افراد به حساب نیاورند.) 

این قبیل شرکت‌ها (همچون آمازون) انتظارات بسیار زیادی از کارمندانشان دارند؛ از توانایی‌های فنی گرفته تا زمان سپری‌شده در محل کار. کارمندان این شرکت‌ها مهارت‌های سخت مانند مدیریت پروژه، و همچنین مهارت‌های نرم که وابسته به هوش هیجانی فرد می‌باشد، مانند سیاست و شبکه‌سازی (برقراری ارتباط با دیگران) را یاد می‌گیرند. این مهارت‌ها می‌تواند برای هدایت مؤثر نوسانات نامنظم استارتاپ‌ها در مراحل اولیه حیاتی باشد. 

استارتاپ‌های موفق لزوماً در دره سیلیکون شکل نمی‌گیرند. امروزه بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها در کجا شکل می‌گیرند؟ با توجه به مجموعه داده‌های ما، به نظر نمی‌رسد که مکان بنیان‌گذاری اختلاف زیادی در کارایی و عملکرد شرکت ایجاد کند. شرکت‌های First Round که در خارج از شهر نیویورک و منطقه خلیج سان فرانسیسکو آغاز به کار کردند، درست به خوبی آنهایی که در قطب‌های جدید سرمایه‌گذاری بنیانگذاری شدند، عمل کردند. با توجه به مجموعه داده‌ها، %25 از سرمایه‌گذاری‌ها در خارج از این شهرها انجام شد، و به طور متوسط، عملکردشان کمی بهتر از سایر شرکت‌ها بود. این برای کلیه مراکز استارتاپ تکنولوژی جوانتر در سرتاسر آمریکا، از آستین در تگزاس تا رالی در کارولینای شمالی، خبر خوبی است. 

این امر همچنین نشان‌دهنده این واقعیت است که امروزه کشف سرمایه‌گذاری‌های سودمند آسانتر شده است. از لحاظ تاریخی، فرشتگان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر به سرمایه‌های بالقوه داخل شبکه‌های خودشان ارجاع داده می‌شوند، اما این رویه در حال دگرگونی است. First Round به مجموعه سرمایه‌گذاری‌هایی با پتانسیل بالا و تنوع بالا، شامل توئیتر و گردهمایی‌های حضوری مانند "دمو دی" معروف شده است. این منابع غیر مرسوم، منجر به ایجاد شرکت‌هایی شدند که عملکردشان نسبت به شرکتهای مرجع %4/58 بهتر بود. همچنین، بنیانگذارانی که مستقیماً با ایده‌هایشان به First Round آمده بودند، تقریباً %23 عملکرد بهتری نشان دادند. 

 

سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده از سن نشأت می‌گیرد، و یک منبع مالی مناسب برای نسل بعدی تکنولوژی‌ها و خدمات تحو‌ل‌آفرین است. ما با مطالعه و بررسی بیش از 300 سرمایه‌گذاری الگوهایی را مشاهده کردیم: اهمیت نقش زنان به عنوان کارآفرین در یک صنعت به طور سنتی مردسالار و مزایای تحصیلات خوب و تجربه پیش از استارتاپ واضح هستند. توسعه مناطق دوستدار استارتاپ در شهرهای مختلف کشور به پخش متناسب سرمایه‌گذاری‌ها در سرتاسر کشور کمک خواهد کرد. همچنین، این مطالعه به ارزش داده‌ها در گرفتن تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری سهامداران اشاره می‌کند. شرکت‌های هوشمند، با بررسی شرکت‌های موفق و سهام آنها و درک عمیق سرمایه‌گذاری‌هایشان از طریق مجموعه داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، فضایی رقابتی برای خودشان و برای استارتاپ‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند ایجاد کرده‌اند. 

منبع: HBR.org

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.