معرفی پلتفرمهای سرمایهگذاری CrowdFunder و CircleUp
در این مقاله دو پلتفرم سرمایهگذاری جمعی دیگر به نامهای کرادفاندر (CrowdFunder) و سرکلآپ (CircleUp) را معرفی میکنیم.
کرادفاندر یک مرکز سرمایهگذاری جمعی مبتنی بر سهام است که حامیان آن در کسبوکارهای پرریسک اما با نرخ رشد بالا سرمایهگذاری میکنند. در حال حاضر کرادفاندر شبکهای با حدود 130 هزار کارآفرین و سرمایهگذار است. کرادفاندر و شرکت VC Index Fund خدمات زیر را ارائه میکنند:
- فراهم آوری فرصتهای سرمایهگذاری آنلاین در کسبوکارهای مختلف
- امکان ایجاد سبد سرمایهگذاری (Index Fund) برای سرمایهگذاران در استارتآپهای نوپا
- میزان سرمایهگذاری در پلتفرم تاکنون: 160 میلیون دلار
- تعداد سرمایهگذاران(فردی و مؤسسهای): 12 هزار سرمایهگذار
- تعداد شرکتهای موجود در پلتفرم: 36 هزار شرکت
- سرمایهگذاری در ابعاد بزرگ: تأمین مالی بیش از 100 شرکت، با میانگین ابعاد 1.8 میلیون دلار
- هزینه راهاندازی جنبش سرمایهگذاری جمعی: حداقل 299 دلار در ماه
- حوزه پذیرش طرحها: کسبوکار، خیریه، جوامع، دلایل شخصی، تیمهای ورزشی و سایر موضوعات
ابزارها و خدمات تأمین مالی استارتآپها:
- پیدا کردن سرمایهگذاران جدید: دسترسی به شبکه بزرگ و دارای رشد سریع، از سرمایهگذاران فرشته و سرمایهگذاران خطرپذیر.
- شفافیت پروژهها: سرمایهگذاران به صورت فعال میتوانند در کارها سرمایهگذاری کنند. به محض اینکه آنها علاقهمندی خود را به طرح نشان دهند، بلافاصله میتوان با آنها در ارتباط قرار گرفت و سرمایه جمعآوری کرد.
- راهنمایی در نحوه جمعآوری سرمایه: مدیران موفق کرادفاندینگ، به استارتآپها مشاوره میدهند تا بهترین کارها و اقدامات لازم برای بهینهسازی فرآیند سرمایهگذاری جمعی را یاد بگیرند.
- ارائه خدمات گزارشات تحلیلی درباره جنبشها
- فرمهای از پیشطراحی شده زیبا برای ارسال در درون شبکهها
- راهاندازی جنبشهای تبلیغات
هزینههای پذیرش طرح: کرادفاندر فقط در زمان دریافت کمکها و سرمایهها، از کارآفرینان پول دریافت میکند. ساختار هزینهای آن، 5 درصد هزینههای پلتفرمی همراه با 1 درصد هزینه انتقال پول، که حدوداً 6 درصد میشود. اگر از فرآیند انتقال مالی PayPal استفاده شود، 3.4 درصد به هزینههای هر اهدا اضافه میشود. برای هر اهدا در انگلستان، اگر از Stripe استفاده شود، 1.4 درصد به اضافه 20 پنی هزینه تحمیل میشود. ساختار هزینهای بالا هم برای سیستم سرمایهگذاری جمعی AoN و هم برای KiA اعمال میشود.
سرکلآپ
یک پلتفرم آنلاین خصوصی برای سرمایهگذاری است که در آن سرمایهگذاران تأیید شده، در پروژهها و محصولات مختلف سرمایهگذاری میکنند. این پلتفرم به صورت رایگان امکان دسترسی سرمایهگذاران به سرمایهگذاری مستقیم در هر طرحی که علاقه داشته باشند، را فراهم میسازد.
محل شرکت: سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
میزان سرمایهگذاری جمعآوری شده تاکنون: 265 میلیون دلار
تعداد شرکتهایی که موفق به تأمین مالی شدهاند: 201 شرکت
متوسط سرمایهجمعآوری شده برای هر شرکت: بیش از 1 میلیوندلار
متوسط زمان برای جمعآوری سرمایه: 2 الی 3 ماه (بدون CircleUp، مدت برای جمعآوری مقدار سرمایه مشابه، به 6 الی 12 ماه میانجامد)
متوسط سرمایهگذاری هر کسبوکار در فرآیند: بیش از 100 هزار دلار
فرآیند کار:
ابتدا باید در وبسایت به صورت رایگان درخواست برای افزایش سرمایه ارائه شود. اطلاعات شرکت و برنامه شرکت در این قسمت ضروری است. مدت زمان اجرای این مرحله کمتر از یک روز است.
آمادهسازی: باید یک اطلاعات مستند دقیق از شرکت و مذاکرات با سرمایهگذاران در این مرحله انجام شود. این مرحله حدود 1 تا 10 روز به طول میانجامد.
جمعآوری سرمایه: در این مرحله حامیان شروع به سرمایهگذاری در طرح میکنند. این مرحله 2 تا 3 ماه به طول میانجامد.
حوزههای فعالیت: سرمایهگذاری جمعی، مدیریت مالی، سرمایهگذاری خطرپذیر
حوزههای پذیرش طرحها: غذا، لوازم آرایش و بهداشتی، محصولات مربوط به حیوانات خانگی، انواع محصولات پوشیدنی، شرکتهای خردهفروش و رستورانهایی که درآمد کمتر از 500 هزار دلار در سال دارند و میخواهند به میزان 100 هزار تا 2 میلیون دلار در سرمایه خود، رشد داشته باشند. عموم طرحها، مربوط به حوزه محصولات مصرفی است.
خدمات ارائه شده برای سرمایهگذاران:
- امکان سرمایهگذاری مستقیم برای مصرفکننده نوآور یا شرکتهای خردهفروش
- ارتباط مستقیم با مدیرعامل شرکت و مؤسسان
- سرمایهگذاری در کنار مصرفکنندگان و سرمایهگذاران مجرب
- دسترسی تمام وقت به آمار مالی و اسناد دقیق
معیارهای ارزیابی شرکتها: تمرکز CircleUp بر محصولات مصرفی و شرکتهای خردهفروش میباشد. پیشنهاد CircleUp به سرمایهگذاران این است که قبل از انتخاب یک شرکت برای سرمایهگذاری، موارد زیر را در نظر داشته باشند:
تیم: آیا کارآفرین تجربه و مهارتهای کافی برای رهبری این کسبوکار را دارد؟ چگونه میتوان درباره توان رهبری وی اطلاعات کسب کرد؟
محصول: چه چیزی باعث شده که این محصول مصرفی یا این مغازه خرده فروشی، به نظر شما خاص بیاید؟ آیا این تمایز، پایدار است و باقی خواهد ماند؟ چگونه این محصول یا مغازه را میتوان با رقبایش مقایسه کرد؟ نظرات مشتریان راجع به این برند تاکنون چه بودهاست؟
بازار: مشتریان چه کسانی هستند؟ آیا راضی هستند؟ ممکن است که عده بیشتری از آنها با رشد کسبوکار، جذب شوند؟ رقبا چه کسانی هستند؟ چرا این کسبوکار، بهتر از رقبای خود عمل میکند؟
خروج: برنامههای این کسبوکار در آینده چه خواهد بود؟ آیا این کارآفرین فکر میکند تا بینهایت میتواند رشد کند؟ آیا این کسبوکار میتواند به شرکت بزرگتری فروخته شود؟
خدمات ارائه شده برای کارآفرینان:
- ارتباط با سرمایهگذاران خبره و باتجربه
- تأمین مالی به صورت پربازده و سریع
- امکان دسترسی کارآفرینان به شرکای CircleUp مانند General Mills، P&G، SPINs
- ارائه مشاوره تیم Circlup به کارآفرینان برای عملکرد هرچه بهتر آنها
- شاخصهای ارزیابی کسبوکارها در صنعت :
- ضریب ارزشگذاری (عامل)
- ارزشگذاری (دلار)
- درآمد (دلار)
- میزان سرمایه جذبشده (دلار)
- نرخ رشد سال به سال (درصد)
- حاشیه سود (درصد)
هزینههای دریافتی: راهاندازی جنبش به صورت رایگان بوده، با این حال، شرکتها باید درصدی از سرمایهای که جمعآوری میکنند را به CircleUp بپردازند. معمولاً حدود 5 درصد از هر اهدا برای هزینههای پلتفرم دریافت میشود.
2 پاسخ بهمعرفی پلتفرمهای سرمایهگذاری CrowdFunder و CircleUp
نظر خود را ارسال نمایید
پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.