آخرین مقالات

معرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی Indiegogo

معرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی Indiegogo

در این مقاله در ادامه سلسله مقالات سرمایه‌گذاری جمعی به بررسی پلتفرمهای ایندیگوگو (indiegogo) می‌پردازیم

 ایندیگوگو یک شبکه از افراد مختلف است که به صاحبان ایده کمک می‌کند که در هر مرحله‌ای که هستند، محصول خود را تکمیل کرده و به بازار عرضه کنند.

حوزه‌های دریافت پروژه: موضوعات مربوط به حیوانات (جنبش‌های حمایتی، ابزارهای کمکی برای حیوانات خانگی، غذای حیوانات خانگی و ...)، هنر، داستان‌های مصور، مسائل اجتماعی، رقص، طراحی، آموزش، محیط زیست، مد لباس، فیلم، غذا، بازی‌های کامپیوتری، سلامت، موسیقی، عکاسی، سیاست، دین، کسب‌وکارهای کوچک، ورزش، تکنولوژی، تئاتر، ترنسمدیا(رسانه‌های جدید برای داستان‌پردازی) ، ویدیو و فضای وِب، نویسندگی 

میزان سرمایه‌گذاری از آغاز تاکنون: بیش از 950 میلیون دلار

میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با هدف بیشتر از 650 هزاردلار: بیش از 11 میلیون دلار

تعداد کشورهایی که ایندیگوگو در آن‌ها جنبشی راه‌اندازی کرده: 223

بهترین پروژه از نظر جمع‌آوری سرمایه: 17386 درصد هدف خودش پول جمع کرده، یعنی تقریباً 174 برابر هدف.  

خدمات پیش از عرضه محصول: امکان ساخت صفحه ای در وب تحت عنوان Coming Soon Page ، که در آن کارآفرین می‌تواند اخبار مربوط به پروژه خود را به اطلاع افراد مختلف در شبکه رسانده و مخاطب خود را پیدا کند.  فرآیند کار به این صورت است که در صفحه وب، ایده توضیح داده شده، اسم‌گذاری شده و تصویری از آن بر روی صفحه قرار می‌گیرد. سپس این صفحه بین یک گروه وفادار (معمولاً از طرف صاحب ایده یک لیست ایمیل ساخته می‌شود) به اشتراک گذاشته شده و این افراد اولین کسانی هستند که از ایده باخبر می‌شوند. سپس کارآفرین، دنبال کنندگان صفحه را در جریان جزئیات برنامه خودش قرار داده و از آن‌ها درخواست می‌‎کند که کمک‌های خود را به پروژه ارسال کنند.  

خدمات جنبش سرمایه‌گذاری جمعی: راه‌اندازی جنبش‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی در ازای پاداش 

خدمات بازار: در انتهای یک جنبش موفق، ابزارهای فروش در بازار ایندیگوگو فراهم شده و حتی امکان ارائه محصول به کارخانه‌های تولیدی مرتبط و قرارگیری محصول در لجستیک خود وجود دارد. 

ساختار هزینه‌ها:  

مرحله پیش از عرضه محصول: رایگان است.

مرحله سرمایه‌گذاری جمعی: 5 درصد از مبلغ جمع‌آوری شده به هزینه‌های پلتفرمی اختصاص یافته، 3 درصد به اضافه 30 سنت از طرح هم به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات انتقال پول اختصاص می‌یابد.

مرحله بازار: 5 درصد طرح برای هزینه‌های پلتفرمی، 3 درصد به اضافه 30 سنت از طرح هم به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات انتقال پول اختصاص می‌یابد.

انواع پروژه‌ها: پروژه‌هایی که ایندیگوگو حمایت می‌کند، دو نوع است: پروژه‌های کارآفرینانه یا خلاقانه یا علایق افراد و یا پروژه‌هایی که برای یک علتی (خیریه، غیرانتقاعی، شخصی) راه‌اندازی می‌شوند. برای پروژه‌های نوع اول، ایندیگوگو 5 درصد پلتفرم را به عنوان هزینه دریافت می‌کند اما پروژه‌های نوع دوم رایگان است.   سپس صاحب طرح مشخص می‌کند که چه‌ قدر می‌خواهد سرمایه جمع‌آوری نماید. مشابه با سایت کیک‌استارتر، کلیه اطلاعات مربوط به طرح و مواد مرتبط (عکس، فیلم عنوان، مکان ارائه طرح، داستان و انگیزه راه‌اندازی طرح، سطوح مبالغ اهدایی، اطلاعات شخصی صاحب طرح) باید توسط صاحب طرح تکمیل شوند. 

مشخص کردن پِرک‌ها: به انگیزاننده‌هایی که در ازای حمایت، به حامیان پروژه اهدا می‌شود، Perk گفته می‌شود. ایندیگوگو امکان ایجاد پرک‌های مختلف به صاحب ایده می‌دهد. مبلغی که در ازای به دست آوردن آن پرک باید پرداخته شود، توصیف پرک و تخمینی از زمان ارسال پرک در این صفحه می‌تواند پر شود. 

مشخصات اعضای تیم: امکان آدرس‌دهی و پرکردن مشخصات اعضای تیم نیز در این سایت وجود دارد (نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، کشور اقامت، آدرس، کدپستی و شماره تماس و ایمیل آن‌ها) و می‌توان از طریق ایندیگوگو آن‌ها را از این طرح باخبر کرده و به آن‌ افراد پیشنهاد همکاری داد. 

ساختار تأمین مالی: ایندیگوگو دو نوع تأمین مالی دارد: تأمین مالی منعطف (که صاحب طرح پول جمع‌آوری شده را حفظ می‌کند یا KiA) و تأمین مالی ثابت (مدل AoN). ایندیگوگو با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تراکنش‌های مالی ارتباط داشته و از این رو امکان ایجاد مسیرهای ساده‌تر برای پرداخت مبالغ و اهدا، مانند Paypal و یا کارت‌های اعتباری در این سایت وجود دارد.

خدمات مشاوره‌ای ایندیگوگو: ایندیگوگو در موارد مختلفی به کارآفرینان مشاوره می‌دهد: 

انتخاب نحوه تأمین‌مالی

تبلیغ و بازاریابی: از طریق ایجاد شبکه طرفداران و جمع‌آوری پس‌خوران از نظرات افراد و ارائه پیشنهاداتی برای بهتر کردن کیفیت داستان و محتوای نوشتاری طرح

ارائه خدمات تحلیل یکپارچه (قابلیت یکپارچه‌سازی با گوگل و فیس‌بوک) و ارائه داده‌هایی از رفتار مخاطبان( ارزشمندترین مخاطبان، ارزشمندترین کمک‌ها و سایر موارد)

ارائه پیشنهاد درباره نوع پِرک‌ها

ارائه نرم‌افزار مدیریت جنبش‌ها و ارتباطات از طریق موبایل

امکان ارتقای فروش و یا حمایت‌های تولید، از طریق همکاری با آمازون و بروکستون (برای مراحل انتهایی طرح، بعد از جذب سرمایه و راه‌اندازی طرح)

ارائه تخفیف برای پروژه‌های خدمات اجتماعی یا پروژه‌های غیرانتفاعی: همانطور که اشاره شد، در قسمت انتخاب پروژه، دو امکان انتخاب برای صاحب طرح وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها، کهGenerosuty by Indiegogo نام داشته و از پروژه‌های اجتماعی و غیرانتفاعی حمایت می‌کند، این مزیت را دارد که هیچ هزینه پلتفرمی به صاحب پروژه تحمیل نمی‌کند. 

2 پاسخ بهمعرفی پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی Indiegogo

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.