معرفی شتابدهنده آلکمیست
شتابدهنده «آلکمیست» بهعنوان یک مرکز رشد با سرمایهگذاری حمایتشده در سال 2012 میلادی توسط یک پروفسور هندی، راوی بلانی از دانشگاه استنفورد آمریکا تأسیس شد که ادامه کار 3 ساله کارآفرینی ایشان در واحد تحقیقاتی گروه دانشگاه هاروارد در سانفرانسیسکو بوده است. در سال 2013 میلادی این شتابدهنده به همکاری و عقد قراردادی با Salesforce پرداخت تا تضمین سرمایه کافی این شتابدهنده را تا سال 2017 میلادی توسط مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری که شامل مجموعه کاملی از فرآیندها و فناوریها برای مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و متصدیان کسبوکار در بازاریابی، فروش و خدمات، صرفنظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان است را به عهده بگیرد.
در سال 2014 میلادی توسط همکاری دیگری با سیستم سیسکو هدف و حوزه خود را بر روی استارتآپهای مرتبط با زمینهی اینترنت اشیا یا همان IOT متمرکز کرد که بهطورکلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون که به شبکهی اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند و تبلت و ... کنترل و مدیریت شوند. در همین سال به شکل یک اتحادیه صنفی با سایت Angellist شراکت جدیدی را آغاز کرد که طبق آن محدودیت سرمایهگذاران خارجی بر روی استارتآپهای شتابدهنده «آلکمیست» برداشتهشده و هر سرمایهگذاری بدون آنکه در لیست «آلکمیست» باشد، میتواند از طریق این سایت در استارتآپهایش سرمایهگذاری کند.
جامعهی هدف
«آلکمیست» از جامعه هدف خاصی صحبت نمیکند و از تمام کسبوکارها پذیرش ایده میکند، اما در این چند سال تنها مشاهده میشود که کسبوکارهای مرتبط با IOT از آن خارجشده و یا در این شتابدهنده فعالشدهاند، درواقع قدرت اصلی این شتابدهنده در حوزههای اینترنتی است.
در طول 2 سال گذشته که از فعالیت این شتابدهنده میگذرد، «آلکمیست» 10000 دانشجو و گروه را آموزش داده و در 80 استارتآپ سرمایهگذاری کرده که از میان آنها 54 استارتآپ در روز Demo Day طرحهای خود را ارائه داده و از آن میان 29 استارتآپ نمونه هر یک بهطور میانگین ارزشی بالغبر 2 میلیون دلار خلق کردهاند، تنها درصورتیکه «آلکمیست» برای آنها 1 میلیون دلار سرمایه تهیهکرده بوده است و 3 استارتآپ از آنها توسط شرکتهای بزرگ خریداری شدند
- Assmblage (توسط Cisco خریداری شد)
- Mobilespan (توسط Dropbox خریداری شد)
- AppSlingr (توسط Otoy خریداری شد)
معیارهای اصلی انتخاب طرح
معیارهای اصلی برگزیدن طرح توسط «آلکمیست» همان معیارهای متمایز و جذاب سرمایهگذاران مرتبط با این شتابدهنده هست که عبارتاند از: توانایی بالای فنی در خرد کردن یک کار و ایده بزرگ به قسمتهای کوچک (تقسیمکار)، سرسختی، توانایی در بهوضوح و صراحت بیان کردن هر طرح و ایده پیچیده، تشخیص و تصمیمگیری درست در ایجاد مبادلات تجاری سازنده، حس خوب نسبت به محصول و یا خدمات ارائهشده از استارتآپ، شور و شوق برای رسیدن به نتایج دلخواه ایده نه روند رسیدن به آن (نتیجه گرایی) و در آخر نوآوری و استعدادهای بالقوه اعضای گروه.
یک معیار دیگر که این شتابدهنده بر روی آن تأکید جدی ندارد ولی ترجیحاً آن را از گروهها میپسندد، اعضای کم گروههایی است که میخواهند یک استارتآپ را ایجاد کنند، «آلکمیست» تنها 2 الی 3 نفر را برای ایجاد یک گروه کافی دانسته و یک نفر بر روی بخش فنی و نفر دیگر مدیریت مبادلات و کسبوکار ایده را به عهده بگیرد.
حضور استارتآپها در برنامهها و دورههای آموزشی این شتابدهنده تماماً بهصورت دلخواه هست، بهجز حضور در Demo Day یا همان روز ارائه نسخه نهایی طرح که هرساله حدود 200 سرمایهگذار در آن روز شرکت کرده و طرحهای موردقبول واقعشده این استارتآپ را ملاحظه میکنند.
نحوهی دریافت و پذیرش طرحها
مدل ارزیابی و پذیرش طرحها آن است که پس از ارسال طرحها توسط استارتآپها، سندیکا و یا اتحادیه گروه مربیان و مشاوران «آلکمیست»، هرساله 12 طرح نمونه برگزیدهشده و 14 روز پس از تاریخ انقضای ارسال طرحها، در طول 4 روز بهصورت مستقیم و یا اسکایپ، گروه مشاوران با اعضای گروههای برگزیده مذاکره کرده و 12 طرح منتخب را انتخاب میکنند، سپس در 7 روز آینده گروهها باید به «آلکمیست» از حضور و همکاری قطعی خود با این شتابدهنده اطلاع دهند. سپس «آلکمیست» هزینه بالغبر 1000 دلار در ماه به ازای حضور هر یک از اعضای گروه در جلسات آموزشی خود از گروهها دریافت کرده، حضور گروهها در تمام این جلسات بهجز جلسه و برنامه Demo Day دلخواه است و همچنین به هر یک از گروهها 28000 دلار سرمایه اولیه تعلق میپذیرد. البته «آلکمیست» در مسیر چندماهه تا رسیدن بهروز نهایی ارائه به بسیاری از گروهها کمکهای مالی بهجز سرمایه اولیه اهدا میکند، بهطوریکه تا اکنون نیمی از استارتآپهایش تا قبل از Demo Day بین 50000 دلار تا یک و نیم میلیون دلار از این شتابدهنده فاند دریافت کردهاند. سپس این شتابدهنده 100 کمپانی موفق در حوزهای که طرح استارتآپ نمونه در آن قرار میگیرد را انتخاب و انتظارات و درخواستهای مشتریان آنها را با ایده استارتآپ نمونه در کنار یکدیگر قرار میدهند، اگر ایده و طرح آن استارتآپ میتوانست تا حد مطلوبی انتظارات مشتریان و مصرفکنندگان و سرمایهگذاران آن حوزه (که اکثراً حوزههای آی تی، موضوعات اینترنتی و مجازی است) را پاسخ گوید، طرح آنها موردقبول گروه شتابدهنده «آلکمیست» قرار میگیرد. ویژگی برجسته این شتابدهنده ارتباط دادن مثلث مشتریان، سرمایهگذاران و استارتآپها در طول دوره آموزشی تا قبل از Demo Day هست.
درواقع در این برنامهها، کمپانیهای سرمایهگذار میتوانند با استارتآپها و حلقه اصلی مشتریان (که نظرات و انتقادات و انتظارات خود را در مورد کالا و یا خدمات آن کمپانی سرمایهگذار دارد)، دیدوبازدید داشته و با یکدیگر در ارتباط باشند، همچنین امکاناتی فراهم میشود تا اعضای استارتآپ نیز با حلقه نمایندگان مشتریان ارتباط مستقیم داشته و از نظرات آنها برای بهبود طرح خود استفاده کنند، سعی و تمایل شتابدهنده «آلکمیست» همیشه بر آن است که این ارتباطها بین مثلث: حلقه نماینده مشتریان، سرمایهگذاران و استارتآپ، قبل از زمان نصف کل طول دوره آموزشی تا روز Demo Day باشد تا هرچه زودتر استارتآپها از بازخوردهای دو طرف معامله خود استفاده بهینه را ببرند. علاوه بر این، شتابدهنده «آلکمیست» جهت کمک کردن هرچه بیشتر به استارتآپها، جلساتی را با عنوان Day-long Summit با مدیران ارشد این شرکتها که درواقع بهترین واسطه برای رسیدن استارتآپها به سرمایهگذاران آنها هستند را شکل میدهد، واضح است که این مدیران ارشد مشتریان بالقوه این استارتآپهای نوپا بهحساب میآیند؛ و در آخر نیز تمام مراسمها و جلسات ارائه Demo Day را خود این شتابدهنده تبلیغ و اجرا میکند.
تاریخ انقضای ارسال ایده و طرحهای کسبوکار فقط یکبار در سال تا اواسط ماه ژانویه میلادی بوده، و آغاز برنامه و جلسات آموزشی 3 ماه بعد (آوریل) تنها در سه منطقه محدود San Francisco, Santa Clara, Menlo Park خواهد بود که در طول 3 ماه (تا ماه ژوئن آن سال) هر پنجشنبهشب (Thursday Evening Check-in) از ساعت 17:30 تا 21 یک جلسه برگزار میشود که گروههای مختلف از رشد کارها، موانع و ابعاد مختلفی که به صحبت با یکدیگر احتیاج دارند، در حضور مشاوران و مربیان میپردازند تا از بازخوردهای یکدیگر استفاده کنند؛ و البته بهجز این جلسات هفتگی، تمام اعضای گروهها در هرزمانی در طول هفته میتوانند به دفاتر «آلکمیست» رفته و سؤالات و مشکلات خود را در میان بگذارند، حتی گروههایی که دچار یک مشکل یکسان در مسیر اجرایی کردن ایده خود میباشند، میتوانند با یکدیگر به دفاتر مراجعه کرده و بهصورت گروهی از نظرات مشاوران و مربیان این شتابدهنده استفاده کنند؛ و در طول این 6 ماه (ژانویه تا ژوئن) تجمعهایی توسط این شتابدهنده در چندین کلاس مختلف برای شرکتکنندگان و علاقهمندان به حوزههای فعالیت «آلکمیست» برگزار میشود.
در مورد سهام درخواستی «آلکمیست» از استارتآپها در قبال خدماتی که به آنها ارائه میدهند، مانند بسیاری از شتابدهندههای دیگر عدد ثابتی وجود ندارد، ولی بهطور میانگین تا اکنون این شتابدهنده در 5 درصد سهام استارتآپهایش شریک شده است.
صلاحیت سرمایهگذاران نیز به شکلی است که تنها سرمایهگذارانی که در گذشته ارزش یک موسسه و یا استارتآپ سری A را حداقل 2 میلیون دلار ارتقا داده باشند و همچنین یک شرکت ثبتشده در آمریکا داشته باشند، میتوانند با این شتابدهنده از ابتدا برنامهها همکاری کنند، بقیه سرمایهگذاران باید توسط گروه این شتابدهنده شرایط کیفی و سطحشان موردبررسی قرار گیرد.
تبلیغات برنامه
تبلیغات این شتابدهنده علاوه بر اینکه از طریق سایت خود «آلکمیست» صورت میپذیرد، ولی برعکس اکثر شتابدهندههای دیگر آلکمیست استفادهای تبلیغاتی از صفحات شبکههای اجتماعی مانند، فیسبوک و اینستاگرام و ... نمیکند، البته آنها یک صفحه توییتر دارند، ولی به غیر از سایت خود «آلکمیست» اکثر معرفی و اخبار این شتابدهنده از طریق نشریات و وبسایتهایی معتبر مانند HBR و WSJ و CNBC و ... صورت میگیرد.
هنوز نظری وارد نشده است!
نظر خود را ارسال نمایید
پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.