آخرین مقالات

فرهنگ‌سازی در استارت‌آپ

فرهنگ‌سازی در استارت‌آپ

کارآفرینان آنقدر مشغول ساخت شرکت و اصلاح محصولاتشان هستند که به مسائلی مثل فرهنگ شرکت اهمیت نمی‌دهند. منظور از فرهنگ کمپانی تنها اتاق‌های بازی و خوردن خوراکی و یا گپ و گفتگوهای دوستانه نیست فرهنگ سازمانی یک استات‌آپ در واقع به معنای نحوه همکاری تیم، ارزشها، باورها و الویتهای‌شان است. به منظور همکاری مفید در تیم‌تان باید فرهنگ سازمانی قوی داشته باشید.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید 

فرهنگ غالب یک شرکت وابسته به موسسس آن است. برای مثال اگر بنیان‌گذار شرکت فروشنده خوبی باشد اولین الویت شرکت فروش بالاست و بهترین فروشندگان را استخدام خواهد کرد. حتی برای سایر قسمت‌های دیگر شرکت هم به دنبال افراد مشتری‌مدار خواهد بود. خاطراتی که در شرکت بین افراد رد و بدل می‌شود در ارتباط با زمانی است که فروش شرکت بالا بوده و قهرمان شرکت کسی است که بین مشتریان بیشترین محبوبیت را دارد. به همین ترتیب ارزش مدنظر یک طراح طراحی و فرد فنی هم ساخت محصولات با تکنولوژی بالاست.  به عنوان یک کارآفرین شما باید این مهم را تشخیص و شرکت‌ خود را برمبنای نقاط قوت‌تان بنا کنید. خودتان باشید و سعی در تقلید از دیگران نکنید. هیچ کس مانع شما در این عرصه نخواهد بود و توانایی انجام ای نکار فقط از عهده‌ی شما برمی‌آید. 

در ارتباطات‌تان صریح باشید

هنگام ارتباط با کارمندان‌تان صریح باشید. حق طبیعی آنهاست که در جریان رشد و توسعه‌ی شرکت بوده و از راه‌های دریافت پاداش و مسیرهای حرفه‌ای موجود اطلاع داشته باشند. حتی از خبرهای بد و عواقب آنها برای شرکت باید مطلع شوند. در شرکت ما هر روز صبح ایمیلی بین کارکنان با محتوای اطلاعات کلیدی از قبیل تعداد مشتریان فعال، کاربران فعال و کاربران جدید ارسال می‌شود.

زمانی را برای رسیدگی به نگرانی‌های کارمندانتان اختصاص دهید و بهترین راه‌حلهای ممکن را برایشان عملی کنید. یک کانال ارتباطی باز داشته و بازخورد آنها را در صورت لزوم دریافت کنید. با تک تک کارمندان‌تان جلسات منظمی داشته باشید. هنگامی که به حرف تک تک‌شان توجه کنید فرهنگ استارت‌آپ شما رشد می‌کند. هنگامی که شرکت شما بزرگتر شد رهبران هر تیم باید این کار را با تک تک اعضا اجرا کنند.

هرجمعه ما یک برنامه برگزار می‌کنیم که تیم‌ها کارها و آموخته‌های هفتگی خود را ارائه می‌کنند. این جلسه زمان بسیار خوبی برای صحبت در رابطه با مسائل مهم است. من خیلی در این جلسات صحبت نمی‌کنم و فقط به افراد، اهداف و ارزش‌ها را یادآور می‌شوم. کشمکش‌های روزمره ما را از اهداف مهم دور می‌کنند بنابراین به عنوان یک رهبر باید در زمان مناسب ارزش‌های شرکت را یادآوری کنید.

پایه‌گذاری مجموعه‌ای از ارزش‌ها

ارزش‌های شرکت‌تان را از همان ابتدا تعریف و در ارتباط با آن‌ها صحبت کنید. یک ایده عملی در این رابطه درخواست از کارمندان‌ برای نوشتن ایده‌هایشان در این رابطه است. مثلا نظر شما در رابطه با ساعات کاری متغییر چیست؟ شاید به نظر این مسائل جزئی به نظر برسند اما اطلاع از این موارد مانع سوپرایزهای بعدی خواهد شد.

بهترین راه اشتراک‌گذاری ارزش‌ها با کمک نمونه‌های عینی است. اگر ارزش مد نظرتان کیفیت محصول است تیمی را برای انتقال بازخوردها با جزئیات درست کنید و با ارائه تخصص و زمان به آنها مشکلات کیفیتی را برطرف کنید. در ارائه روزهای جمعه ما سه آزمون قابلیت استفاده را می‌بینیم که افرادی به جز مشتری‌ها محصول ما را استفاده و در ارتباط با ساخت فرم مدنظرشان سوال می‌پرسند. برگزاری این جلسات تست کیفیت منجر به فهم بهتر در ارتباط با تجربه‌ی کاربران و اطمینان از کیفیت بالای محصول ما خواهد شد. در نهایت هرکس درقبال کیفیت محصول ما مسئول است و این سبک ما در ایجاد فرهنگ سنجش کیفیت است. میزان زمانی که شما صرف یک فعالیت می‌کنید بهترین راه‌کار بیان ارزش‌ها به کارمندان‌تان است.

استخدام مناسب

افراد را تنها به دلیل خوب‌بودن رزومه‌شان استخدام نکنید بلکه به این فکر کنید که آیا این شخص برای فرهنگ شرکت شما مناسب است یا نه؟ بهترین راه برای فهم این مهم درخواست برای صرف زمانی با اعضای تیم مثلا هنگام ناهار است. بدین ترتیب یک سنجش صحیح از واکنش فرد در محیط آرام خواهید داشت. گاها من افراد را برای یک روز یا یک هفته استخدام می‌کنم تا ساعاتی را با یکی از تیم‌ها بگذراند و سپس نظر افراد در ارتباط با حس‌شان به کار با آن شخص را می‌پرسم. با این وجود اگر احساس خوبی در ارتباط با شخص نداشته باشم با وجود نظر مثبت اعضا استخدام نمی‌کنم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که افراد مشابهی استخدام نکنید. بدون تنوع، انعطاف و خلاقیت عملکرد تیم‌تان افت خواهد کرد. حضور افراد با پیش زمینه‌های مختلف در درک مشتری‌ها از جنبه‌های گوناگون تاثیر‌گذار بوده و محصول‌تان به بازارهای مختلفی عرضه خواهد شد.

ایجاد یک محیط‌کاری لذت‌بخش

فضایی برای آرامش و استراحت کارمندان‌تان فراهم کنید. چنین فضایی در روحیه و بازدهی کارمندان‌تان بسیار تاثیرگذار است. تحقیقات بیان‌گر ارتباط زمان استراحت و پاداش به کارمندان است. افراد هم بدنبال چنین محیطی هستند. برای شرکتتان کارمندان سخت کوش و پایا مناسب است.

انجام فعالیت‌های خارج از تیم

 

فعالیتهای جانبی و خارجی شرکت راه بسیار خوبی برای ساخت تیم هستند. این‌گونه فعالیت‌ها افراد با محیط‌های کاری مختلف را گردهم‌آورده و منجر به روابط دوستانه بین‌شان خواهد شد. هنگام همراهی افراد فرهنگ شرکت قویتر خواهد شد. در روزهایی که ما برنامه دوچرخه‌سواری داریم افراد دورهم سرگرمند و صمیمیت و اعتماد زیادی بین افراد ایجاد می‌شود.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.