آخرین مقالات

بهترین منتورها چه کاری می‌کنند؟

بهترین منتورها چه کاری می‌کنند؟

منتورها با روش‌ها و سلایق بسیار متفاوتی فعالیت می‌کنند. اما اگر آن‌ها اصول و دستورالعمل‌های خاصی را در ذهن نداشته باشند، فرایند منتورینگ با موفقیت همراه نخواهد بود. 

در طی سه سال گذشته، بخشی از کتابی که من در حال نوشتن آن هستم به تحقیق بر روی رهبران و مدیران اختصاص داده شده است. مهمترین بخش این کتاب به موضوع داشتن قضاوت‌های بهتر و عادلانه‌تر از طرف مدیران پرداخته است. این بخش از کتاب با موضوعاتی همچون استعدادهای خود را با توجه به تمرکز بر روی هدف، حضور در محیط‌های فعال در زمینه فناوری گسترش دهید. مصاحبه با بیش از 100 نفر از برترین مدیران در زمینه تجارت، شناخت فرهنگ‌های مختلف، هنر، آشنایی با  حکومت‌ها، یکی از مهمترین ویژگی‌ها که در بین آن‌ها مشترک است را آشکار می‌کند: آن‌ها هر کاری انجام می‌‌دهند تا خوبی خود را به دیگران ثابت کنند، آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا دیگران آن‌ها را به عنوان نسخه کاملی از خود تصور کنند. به عبارت دیگری، برترین مدیران نوع دیگری از مدیریت را اجرا می‌کنند، که تمرکز کمتری بر روی جذب طرفدار داشته و بیشتر بر روی خلق مدیران دیگر متمرکز می‌گردد. آن‌ها چطور این کار را انجام می‌دهند؟ در طی سال‌ها تحقیق و مطالعه من به 4 اقدام مهمی که برترین منتورها انجام می‌دهند پی برده‌ام:

ایجاد ارتباط بر منتورینگ ارجعیت دارد

در اغلب موارد، منتورینگ می‌تواند بجای اینکه کاری با اعتبار بالا و با هدف مشخص باشد، به عنوان یک کار نظارتی تلقی گردد. برای اینکه منتورینگ با موفقیت کامل همراه گردد، باید یک ارتباط بسیار عمیق مابین منتور و منتی (کسیکه منتور به او آموزش می‌دهد) صورت پذیرد. مطالعات ما نشان می‌دهد که حتی بهترین برنامه‌های سازمان‌دهی شده منتورینگ نیز نمی‌توانند جایگزین ارتباط بسیار عمیق ما بین منتور منتی گردد. در بخشی از تحقیق، که توسط "بله روز رگینگز"، یک متخصص منتورینگ، و پرفسور "ویسکونسین ویلواکی" انجام شده است، در صورتیکه منتور و منتی با یکدیگر ارتباط نداشته باشند، تفاوت چندانی مابین کسی که مورد هدایت منتور قرار گرفته و فردی که خود مسیر کسب و کار را هموار کرده وجود نخواهد داشت. تمامی این نتایح بدین معنی است که منتورینگ به توافق و ارتباط متقابل نیاز دارد. در بهترین شرایط، این کار افراد را به سمت تغییر نقش و عناوین خود (رئیس و کارمند) سوق می‌دهد و به آ‌ن‌ها کمک می‌کند تا همانند مردم عادی با مسائل روبرو شوند. 

تمرکز بر روی شخصیت افراد بجای صلاحیت آن‌ها

منتورهای زیادی منتورینگ را به عنوان برنامه آموزشی در نظر می‌گیرند که بر روی درخواست‌هایی در زمینه مهارت‌های کاری تمرکز کرده است. بدیهی است که یکی از مهمترین پرارمترهای منتورینگ بدست آوردن صلاحیت و توانایی‌های لازم در یک موقعیت شغلی است. اما بهترین مدیران چیزی فراتر از صلاحیت را در کار خود مد نظر قرار می‌دهند و تمرکز خود را بر روی شکل‌دادن شخصیت افراد، ارزش‌ها، شناخت درونی، یکپارچگی و ظرفیت‌های عملکردی آن‌ها قرار می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که در مسیر پر پیچ و خم تجارت، افرادی با روحیه بسیار لطیف دوام نمی‌آورند، و در آن‌جاست که ارزش‌ها و توانایی‌های شخصیتی مطرح شده و بر صلاحیت کاری و مهارت‌های تخصصی ارجعیت پیدا می‌کنند. روش‌های مختلفی برای هدایت و منتورینگ افراد در این مسیر و رسیدن به شناخت درونی وجود دارد. 

نگاه خوش‌بینانه خود را تقویت کنید و از دید منفی و بدبینانه به شدت دوری کنید

گاهی اوقات منتی با ایده‌ای بسیار غیر معمول و شاید نامناسب و بسیار غیر واقعی به شما مراجعه می‌کند. شما سعی می‌کنید تا به او کمک کنید تا طرز فکر خود را عوض کرده و بصورت بسیار منطقی و به ایده‌‌های واقعی فکر کند، اما منتورها باید به عنوان منابع انرژی برای منتی عمل کنند، نه به عنوان مصرف کننده آن. قبل از اینکه به عدم موفقیت یک ایده فکر کنید، در نظر داشته باشید که چرا یک ایده ممکن است به یک تجارت موفق تبدیل گردد؟ بهترین روش برای رسیدن به چنین دیدگاهی رعایت قانون 3*24 خوش‌بینی است. من در مورد این قانون مطالب بسیاری نوشته‌ و سال‌ها آن را به کارگرفته‌ام. رسیدن به مرتبه استادی در این زمینه کار بسیار دشواری است. هر زمانی که شما یک ایده جدید می‌شنوید، آیا می‌توانید برای 24 ثانیه، 24 دقیقه، و یا یک روز کامل تنها به دلایلی که منجر به موفقیت این ایه می‌گردد فکر کنید؟ آیا می‌توانید این کار را قبل از اینکه تمام جنبه‌های آن ایده مورد قضاوت قرار بگیرد انجام دهید؟ بنا به مطالعات انجام شده، شکست‌های مرسوم و عادی در جهان رایج‌تر از موفقیت‌های غیر معمول است. منتورهای خوب، مشتریان خود را به جستجو و تحقیق تشویق می‌کنند. 

به منتی خود بیشتر از شرکتی که در آن کار می‌کنید وفادار باشید: البته، ما همواره علاقمند هستیم تا بهترین عملکرد خود را داشته باشیم. ما همچنین تمایل داریم تا کارمندان ما در شرکت بهترین عملکرد خود را داشته باشند. به گفته متخصصان این امر، بهترین فرم و شکل منتورینگ، ارائه خدمات و انجام وظیفه در قبال دیگران است. بهترین راه برای انجام تعهد، از خود گذشتگی و اهمیت دادن به خواسته‌های کارمندان و همکاران است. کشف نقاط قوت منتی‌ها به تنهایی نمی‌تواند منجر به موفقیت شما گردد، کشف شور و شوق درونی آن‌ها می‌تواند عاملی مهم در موفقیت و افزایش کارایی در عملکرد آ‌ن‌ها گردد. به آن‌ها در اتخاذ تصمیمات مهم کمک کنید. شما می‌توانید با افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها به این هدف برسید.  اغلب مواقع ما با مردم به عنوان دوست، رهبران مذهبی، اعضای خانواده، حامیان عاطفی و راهنمایان خود در خارج از محل کار ارتباط برقرار کرده‌ایم. چرا ما نمی‌توانیم چنین سطح از میزان اعتماد را در محل کار خود ایجاد کنیم؟ در بیشتر موارد، ما وظیفه ایجاد چنین حسی را در منتی‌های خود داریم تا آن‌ها در محل منتورها را بیش از یک منتور به حساب آورند. 

بیشتر منتورها از برجسته‌سازی آمال و آرزوهای منتی‌های خود اجتناب می‌کنند. اگر کارمند و شغل او هماهنگی مناسبی با یکدیگر نداشته باشند و اگر یک کارمند جاه‌طلب باعث عدم گسترش و تحرک در شرکت شده است، یک منتور خوب می‌تواند به آن کارمند کمک کرده، او را به سمت ارتقاء خود و شرکت هدایت کند. آن‌ها ممکن است در بخش دیگری از سازمان کارایی بهتر و بیشتری داشته باشند.  

بالاترین درجه از منتورینگ در ارتباط با موضوع "انسان خوب" است. زمانیکه افراد خوب گرداگرد شما بیشتر شوند، این امر به کارمندان شما کمک می‌کند تا به آنچه که واقعا در درون خود به آن فکر می‌کنند نزدیک‌تر شوند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که همواره مورد تحسین قرار گرفته‌اند، آن‌هایی هستند که خود را وقف پرورش دیگر افراد کرده‌اند.

منبع: HBR.org             

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.