Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/nanomatch/domains/nanomatch.ir/public_html/content.php on line 45

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/nanomatch/domains/nanomatch.ir/public_html/content.php on line 46

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/nanomatch/domains/nanomatch.ir/public_html/content.php on line 47

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/nanomatch/domains/nanomatch.ir/public_html/content.php on line 48
مهارت‌های کارآفرینی | برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو

آخرین مقالات

مهارت‌های کارآفرینی

مهارت‌های کارآفرینی

 مقدمه

یک سؤال کلیدی که ذهن بسیاری از افرادی که به حوزه کارآفرینی علاقه‌مند هستند را به خود مشغول می‌کند، این است که آیا آنچه برای راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار مورد نیاز است را در خود می‌بینند و اگر این الزامات و بایدها را ندارند، چگونه می‌توانند آن‌ها را به دست آورند؟ بدون شک، هر کاری نیازمند الزامات خاص خود می‌باشد و بدون تأمین نمودن این الزامات، شروع آن کار یا با شکست روبرو شده و یا به دلیل کسری‌های موجود در مواد اولیه مورد نیاز آن، نیمه‌کاره باقی می‌ماند. در خصوص کارآفرینی که همراه با قبول ریسک بسیار بالای شکست بوده و هر اشتباه شاید کوچک هم، بتواند کارآفرین و سرمایه‌گذارش را با شکست هولناک روبرو نماید، به همراه داشتن همه این الزامات، بیش از پیش ضروری بوده و غیرقابل چشم‌پوشی خواهد بود. در این نوشتار، با برخی از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرینی که برای موفقیت در کسب‌وکار به آن‌ها نیاز خواهید داشت، آشنا می‌شوید.

 

چهارچوب مهارت‌های کارآفرینی

پیش از آشنایی با مهارت‌های کارآفرینی، باید بدانیم که اگرچه این مهارت‌ها متنوع بوده و از نظر تعداد نیز قابل توجه هستند، با این وجود آن‌ها را می‌توان در قالب چند دسته کلی تقسیم نمود. این تقسیم‌بندی که آن را چهارچوب مهارت‌های کارآفرینی می‌نامیم، یک راهنمای جامع از قابلیت‌ها و مهارت‌هایی است که در سطوح مختلف توسعه ایده و کسب‌وکار و به‌ویژه در تیم‌های استارت‌آپی، به آن نیاز می‌باشد. بر اساس این قالب، مهارت‌های کارآفرینی در یکی از دسته‌های زیر گنجانده می‌شوند:

  • مهارت‌های ضروری: بنیان‌گذاران یک کسب‌وکار نوپا، به یک سطح حداقلی از مهارت‌ها نیاز دارند که در صورت عدم برخورداری از آن‌ها، در همان مراحل اولیه کارآفرینی با شکست مواجه می‌شوند. این مهارت‌ها را می‌توان مهارت‌های ضروری نامید. برای مثال، یک فرد محتاط و عاری از ریسک، نمی‌تواند خود را کارآفرین بداند. کارآفرینی مستلزم داشتن حداقلی از روحیه ریسک‌پذیری و خطر کردن است و بدون آن نمی‌توان قدم در مسیر تجاری‌سازی ایده گذارد.
  • مهارت‌های مفید: این مهارت‌ها، برای یک شرکت بسیار مهم هستند. اما اگر مؤسسان این مهارت‌ها را نداشته نباشند یا در این مهارت‌ها توانمند نباشند، باز هم می‌توانند از طریق آموزش یا استخدام افراد متخصص، این کمبود را جبران نمایند. برای مثال، اگرچه آشنایی با روش‌های تأمین سرمایه و یا اصول مذاکرات تجاری بسیار مهم هستند، اما ممکن است شما در بدو تأسیس یک شرکت، هیچ چیزی از آن‌ها ندانید. مطالعه متون آموزشی، حضور در دوره‌های تخصصی و استخدام یک مشاور یا کارمند تمام‌وقت و آشنا به این حوزه‌ها، می‌تواند مشکل شما را در کوتاه‌مدت حل نماید.
  • مهارت‌های استارت‌آپی: این مهارت‌ها، مهارت‌های اصلی کسب‌وکار هستند که برای رشد و توسعه کلیه شرکت‌ها مورد نیاز خواهند بود. این مهارت‌ها نیز، همانند مهارت‌های مفید، از طریق آموزش یا ترجیحاً از طریق استخدام افراد مناسب، قابلیت یادگیری و توسعه در خلال فرآیند گسترش کسب‌وکار را دارد. البته باید توجه داشت که برخی از این مهارت‌ها، به‌ویژه در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار، از اهمیت بیشتری برخوردارند. برای مثال، در ابتدای فعالیت‌ها که کمبود جدی منابع وجود دارد، لزوم انتخاب افراد مناسب بسیار حائز اهمیت بوده و اینجا است که مسئله مهارت تیم‌سازی به صورت جدی مطرح می‌گردد. مطمئن شوید که از استعدادهای برتر در حوزه‌های فنی بهره می‌گیرید. این افراد، مدیران آینده کسب‌وکار شما خواهند بود و به همین دلیل، باید دیدگاه و چشم‌اندازی به بزرگی چشم‌انداز شما داشته باشند و در عین حال، فناوری و توسعه آن را به خوبی بشناسند.
  • مهارت‌های بخشی یا حوزه‌محور: این مهارت‌ها، به صنعتی که در آن فعال هستید وابسته است. یک شرکت ساختمانی، به مهارت‌های فنی در صنعت ساختمان و یک استارت‌آپ فعال در هوش مصنوعی، به متخصصین نرم‌افزار و هوش مصنوعی نیازمند است.

یکی از نکات بسیار مهم این است که بنا بر آمار و مطالعات صورت گرفته، اغلب برنامه‌های توسعه استارت‌آپ‌ها و حمایت از آن‌ها، تقریباً به‌طور کامل بر روی مهارت‌های استارت‌آپی تمرکز داشته و اغلب آن‌ها مهارت‌های ضروری یا مفید را نادیده می‌گیرند. در برنامه‌ریزی خود برای تکمیل و ارتقاء مهارت‌های کارآفرینی، سعی کنید تمامی ابعاد و جنبه‌های معرفی شده در بالا را مدنظر قرار دهید. برای موفقیت یک کسب‌وکار نوپا، هم به مهارت‌های ضروری و مفید نیاز است و هم مهارت‌های استارت‌آپی و فنی.

 

مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرینی کدامند؟

اگر از یک کارآفرین یا بنیان‌گذار استارت‌آپی بپرسید که مهم‌ترین مهارت لازم برای موفقیت در کسب‌وکار چیست، احتمالاً به مواردی همچون ریسک‌پذیری، برنامه‌ریزی، توانایی مدیریت کارکنان و حتی قدرت جذب سرمایه و مدیریت مخارج اشاره خواهد شد. با این حال، باید دقت داشت که هر فعال استارت‌آپی، از زاویه نگاه خود به این موضوع نگریسته و حتی شاید آنچه باعث شکست یا متوقف شدنش شده باشد را به‌عنوان مهم‌ترین مهارت اظهار نماید. مهارت‌های کارآفرینی، همگی مهم هستند و غفلت از هر یک از آن‌ها، می‌تواند تبعات فراوانی برای یک کسب‌وکار نوپا به همراه داشته باشد. در ادامه، به برخی از این مهارت‌ها و عادات کارآفرینانه اشاره خواهد شد:

1-     توانایی مدیریت پول:

خیلی ساده است؛ اگر نمی‌توانید پول‌هایتان را مدیریت کنید، هرگز نمی‌توانید یک کسب‌وکار را هم مدیریت کنید. آیا می‌دانید هر ماه پول شما کجا صرف می‌شود؟ آیا دخل‌وخرج شما با هم می‌خواند؟ اگر جواب این سؤالات «خیر» است، برای مدیریت بودجه یک کسب‌وکار نیز، به مشکل بر خواهید خورد.

2-    توانایی افزایش پول:

بزرگ‌ترین چالش پیش روی یک استارت‌آپ، محدودیت در منابع مالی است. چه ایده‌ای برای جذب سرمایه دارید؟ اگر در زندگی پول کم بیاورید، چه می‌کنید؟ یک لحظه فکر کنید که ایده‌ای کوچک در ذهن دارید و به سراغ دوست پولدارتان (به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بالقوه) رفته‌اید، برای قانع کردن او، چه چیزهایی می‌گویید؟ آیا این‌قدر جذابیت ایجاد می‌کنید که وی از شما بخواهد ادامه دهید یا این‌که همان اول کار، شما را متوقف می‌کند؟ این وضعیت در کسب‌وکارهای استارت‌آپی، نمودی کاملاً واقعی و همه روزه دارد. اگر فکر می‌کنید از پس این کار بر نمی‌آیید، فکر راه‌اندازی کسب‌وکار را از سرتان بیرون کنید.

3-    توانایی کاهش استرس:

استرس و نگرانی را نباید دست کم گرفت. کارآفرینی استارت‌آپی، به معنای وضعیت‌های پیش‌بینی نشده و شکست‌های متعدد است. طبیعی است که استرس و نگرانی همیشه با شما خواهد بود. اگر نمونه اولیه کار نکند چه می‌شود؟ اگر جلسه مذاکره با سرمایه‌گذار خوب پیش نرود چه می‌شود؟ اگر محصولم را نخرند چه می‌شود؟ و هزاران «چه می‌شود دیگر». اگر به خود اجازه دهید که در هنگام بروز چالش درمانده شوید، به‌عنوان یک کارآفرین به مشکل بر خواهید خورد. یادگیری نحوه استفاده از استرس برای پیشروی بیشتر، بسیار مهم است. به خودتان مسلط شوید و با اتکا به انگیزه و تلاش خود، مسیر پر پیچ‌وخم کارآفرینی را آغاز نمایید.

4-    توانایی بهره‌ور بودن:

این موضوع بسیار مهمی است؛ با این وجود، یک روش مناسب برای سازنده و بهره‌ور بودن که مناسب همه افراد و همه شرایط باشد، وجود ندارد. سعی کنید روش مخصوص به خود را فرا گیرید و از آن برای باز کردن گره‌های به نظر کور و باز نشدنی استفاده کنید.

5-    توانایی پیدا کردن دوست کارآفرین:

جیم ران «Jim Rohn»، کارآفرین بزرگ معروف آمریکایی در این خصوص می‌گوید: «شما میانگینی از پنج فردی هستید که بیشترین وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کنید». بنابراین می‌خواهید چه باشید؟ احتمال موفقیت خود را با پیدا کردن دوستان کارآفرینی که مشکلات و دغدغه‌های شما را بیشتر درک می‌کنند و می‌توانند به رفع آن‌ها کمک نمایند، افزایش دهید.

6-    توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت:

به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار، نیازی نیست که در هر کاری فوق‌العاده باشید. با این حال، باید بدانید که در چه ‌کاری قوی و در چه ‌کاری ضعیف هستید. ارزیابی این مسئله، به شما در زمینه اخذ تصمیمات، انتخاب شرکا، استخدام کارمندانان و ...، آگاهی و اطمینان بیشتری می‌دهد.

7-    توانایی استخدام افراد کارآمد:

استخدام یکی از ساده‌ترین، بدیهی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر کارآفرین باید داشته باشد. داشتن افراد فوق‌العاده در تیم کاری، به شما امکان دسترسی به نقاط قوت جدید و در نتیجه، پیش رو داشتن فرصت‌های جدید را می‌دهد. همچنین باید یک فرهنگ‌ سازمانی مطلوب ایجاد نموده که دیگران را به سوی شما جذب کند. اپل یا تسلا در ابتدای کار خود، شرکت‌های بزرگی به معنای امروز نبودند. اما آن‌ها فضایی ایجاد کردند که بسیاری از مخترعین، ایده‌پردازان و متخصصین، علاقه‌مند به اشتغال در این شرکت‌ها باشند. باید توجه داشته باشید که استخدام افراد مناسب برای رسیدن به چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای که در ذهن دارید، بسیار ضروری است.

8-    توانایی آموزش به کارکنان جدید:

وقتی شما افراد جدیدی را به استخدام خود در می‌آورید، یک فرآیند آموزش مهارتی و رفتاری، تضمین می‌کند که آن‌ها در آینده می‌دانند که چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام دهند. این کار، به شما کمک می‌کند تا شرکت خود را در مسیر درست و چشم‌انداز تعریف شده حرکت دهید، سطح تعهد کارمندان شایسته را افزایش داده و زمینه را برای پیش رفتن فراهم نمایید.

9-    توانایی مدیریت کارکنان:

فرض کنید که افراد مناسبی را شناسایی و جذب نموده و آموزش‌های لازم را نیز به آن‌ها داده‌اید؛ با این حال، اگر نتوانید آن‌ها را به خوبی مدیریت کنید، نتیجه لازم را نخواهید گرفت. در اوایل کار و درست زمانی که کسب‌وکار شما در حال رشد است، مدیر مستقیم همه افراد، خودتان هستید و از همین رو باید کارآمد باشید. اگر از مدیریت سررشته ندارید، با صرف وقت و مطالعه کافی، نحوه انگیزه دادن، ترغیب و توسعه کارکنان جدید را یاد بگیرید.

10-  توانایی انجام فعالیت‌های «SEO» در سطوح اولیه:

در ابتدای کار، شما نیز باید کاری که همه شرکت‌ها انجام می‌دهند را انجام دهید: «بازاریابی کسب‌وکار». با توجه به این مسئله، آیا با بازاریابی دیجیتال و بهینه‌سازی موتور جستجو در سطوح اولیه آشنا هستید؟ اگر این‌طور نیست، پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار، با این موارد آشنایی پیدا کنید.

11-  توانایی ارتباط و شبکه‌سازی از طریق شبکه‌های اجتماعی:

در کنار «SEO» سایت، شبکه‌های اجتماعی نیز نقشی کلیدی در استراتژی بازاریابی هر شرکتی ایفا می‌کنند. نه تنها باید با تمامی پلتفرم‌های موجود آشنایی داشته باشید، بلکه بایستی مجهز به بهترین استراتژی‌ها برای معرفی استارت‌آپ و برند شخصی خود در هر یک از این شبکه‌های اجتماعی باشید. بدیهی است که فضای شبکه‌های مختلف، مانند اینستاگرام و لینکدین، به شدت متفاوت بوده و می‌بایست برای هر یک از آن‌ها، استراتژی‌های محتوایی متفاوتی اتخاذ نمایید.

12- توانایی تمرکز بر مشتریان:

راستش را بخواهید، شما بدون مشتری هیچ کسب‌وکاری نخواهید داشت. توجه کنید که کلیه محصولات و خدمات شما، بر نیازهای واقعی مشتری متمرکز هستند. اگر نمی‌دانید این نیازها چه هستند، تحقیق کنید و حتی از خود مشتریان بالقوه سؤال بپرسید، تا بتوانید خدمات فوق‌العاده و قابل‌قبول برای مشتری ارائه نمایید.

13- توانایی فروش:

این‌که مشتریان بدانند شما با آن‌ها هم‌دل و هم‌صدا هستید، بسیار مهم است. با این حال، چانه زدن بر سر قیمت چیزی است که باعث می‌شود بسیاری از کارآفرینان در فرآیند عرضه و فروش محصول یا خدمت خود با مشکل مواجه شوند. اگر در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنید و احتمال می‌دهید که نتوانید در زمینه فروش محصول (اعم از یک کالا، یک خدمت یا حتی انجام یک پروژه) به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کنید، در کارگاه‌های آموزشی تکنیک‌های فروش حضور یابید، تا این مهارت بسیار ضروری را یاد بگیرید.

14- توانایی شناسایی روندهای جدید:

کسب‌وکارها به‌سرعت پیش می‌روند؛ بنابراین باید تغییراتی که در صنعت و محیط کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود را در زودترین زمان ممکن متوجه شوید. اگر استارت‌آپ شما مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته است، با توجه به دوره عمر کوتاه فناوری و احتمال ظهور فناوری‌های جدید، همواره در حال رصد بازار، تغییر و تحولات دنیای فناوری و ظهور استارت‌آپ‌های جدید و پیشرفت‌های مرتبط با فناوری خود باشید. به‌روز بودن رمز موفقیت شما است.

15- توانایی کنار آمدن با شکست:

برای رسیدن به بازار، هیچ طرح کسب‌وکاری شفاف و سرراستی وجود ندارد. به معنای بهتر، برای موفقیت یک مسیر مستقیم وجود نداشته و این‌که شما بدانید با پستی‌ها و بلندی‌ها در طی مسیر چطور کنار بیایید، بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که هر فرد موفقی که می‌بینید، پیش از موفق شدن، چندین و چند بار شکست خورده است. شکست هدف شما نیست، مکان توقف هم نیست، صرفاً یک نقطه در مسیر موفقیت است که خواه‌ناخواه باید از آن بگذرید.

16- تمایل به بهبود دنیا:

اغلب کسب‌وکارها برای سودآوری و کسب ثروت تأسیس می‌شوند؛ اما در پس تمام آرزوهای مالی، یک انگیزه معنوی هم در ذهن کارآفرینان وجود دارد. بهترین و ماندگارترین انگیزه برای کارآفرینی، ایجاد یک تغییر مثبت در دنیا است. وقتی کسب‌وکار و موفقیت خود را معطوف بر آن اولویت معنوی می‌کنید، خود را برای رفع هر مشکلی (هر چقدر بزرگ) و رسیدن به هدف، آماده خواهید کرد.

 

مهارت‌های ذهنی کارآفرینی

در بخش قبلی، با برخی از مهارت‌های مهم کارآفرینی آشنا شدید. مهارت‌های فوق، عمدتاً در زمره مهارت‌های مفید و یا استارت‌آپی جای می‌گیرند. با این حال، برخی مهارت‌های ذهنی کارآفرینی نیز وجود دارند که به‌عنوان رهبر یک کسب‌وکار، باید همواره به آن‌ها توجه داشته باشید. این عادات و مهارت‌های ضروری، در تمامی کارآفرینان موفق، همچون یک عادت غریزی عمل نموده و موفقیت را به همراه خود می‌آورد. هفت خصوصیت کارآفرین‌های کارآمد که یک ذهنیت برنده را شکل می‌دهند، عبارتند از:

1-     ذهنیت رؤیاباف:

کارآفرینان موفق، زمان زیادی را صرف فکر کردن، خلق کردن و تصور کردن می‌کنند. در صورتی که خود را عادت دهیم که از فرآیند کشف مداوم لذت ببریم، نوآور بودن به‌طور طبیعی سراغ همه ما می‌آید. قوی‌ترین دارایی یک کارآفرین موفق، قدرت به تصویرکشیدن او است. کارآمدترین کارآفرینان، جسارتی ویژه برای رؤیابافی و تبدیل رؤیاهای خود به واقعیت‌ها دارند. کارآفرینان برجسته، محدودیتی برای خلاقیت، موفقیت و کسب پول نمی‌بینند. آن‌ها همراه تأثیری مثبت و دائمی بر دیگران داشته و خود را در تجربه‌های جدید درگیر می‌کنند.

2-    سحرخیزی:

اغلب کارآفرینان موفق، سحرخیز هستند. آن‌ها از این باور حمایت می‌کنند که «سحرخیز باش تا کامروا باشی». آن‌ها روز خود را با تصور آنچه می‌خواهند به دست آورند و صحبت از قطعیت موفقیت در ذهنشان، آغاز می‌کنند. البته بسیاری از کارآفرینان نیز، روز خود را با نوعی فعالیت فیزیکی شروع می‌کنند تا خون به تمام نقاط بدن پمپاژ شده و ذهنشان هوشیار و پویا گردد.

3-    ذهن برنامه‌ریزی شده:

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که کارآفرینان با استفاده از آن کارایی خود را افزایش می‌دهند، برنامه‌ریزی است. آن‌ها مسئولیت‌ها را در درجه اول اهمیت و تفریح را در درجه دوم قرار می‌دهند. کارآفرینان موفق، ارزش بیرون رفتن و زمان گذراندن با مردم را درک می‌کنند. این مسئله، صرفاً به خاطر تعامل انسانی و احساس به هم وابسته بودن یا حتی تفریح نبوده، بلکه به این دلیل است که زمان گذراندن با دیگران، باعث کاهش استرس و افزایش نوآوری می‌شود. وقتی مسئولیت‌ها در درجه اول اهمیت قرار گیرند، این اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی به کارآفرینان کمک می‌کند تا از اوقات فراغت خود هم لذت ببرند و دغدغه مسئولیت‌هایی که در طول روز برآورده نشده است را نداشته باشند.

4-    به قدرت خواب احترام بگذارید:

کارآفرینان موفق، اهمیت خواب را به خوبی درک می‌کنند. هر چه خواب بیشتری داشته باشید، هوشیارتر شده و از لحاظ عاطفی و ذهنی پویاتر می‌شوید. برخلاف تصور موجود در خصوص کارآفرینان موفق که همواره در حال کار بوده و از کمبود خواب رنج می‌برند، کم‌خوابی باعث افزایش واکنش‌های لحظه‌ای و کاهش تحمل در برابر درماندگی شده و خود می‌تواند کم‌خوابی‌های ادامه‌دار دیگری ایجاد نماید. این چرخه، بسیار وحشتناک بوده و در صورتی که الگوهای خواب نامنظم ادامه یافته و به آن‌ها رسیدگی نشود، کارایی و موفقیت غیرممکن می‌گردد.

5-    سادگی:

سادگی، سلاح مخفی کارآفرینان موفق، برای افزایش کارآمدی آن‌ها است. آن‌ها عمدتاً به شکل وسواس گونه‌ای، یک زندگی روتین و ساده را انتخاب می‌کنند. این زندگی ساده، به آن‌ها کمک می‌کند تا از فشارهای کاری که گاهی فراتر از چیزی است که منطق بتواند بر آن‌ها فائق آید، اجتناب نمایند. شما هنگامی بیشترین کارایی و بهره‌وری را دارید که استرس موجب درماندگی و ناامیدی نشده باشد. پس ساده باشید و با این سادگی از پس فشارهای کاری برآیید. حتی قهرمانان برجسته هم، گاهی اوقات به مرخصی و آرامش نیاز دارند، پس با ساده کردن زندگی خود، این مرخصی مستمر را برای خود فراهم کنید.

6-    انعطاف‌پذیری:

انعطاف‌پذیری کافی برای تغییر مسیر و عدم اصرار به عقیده قبلی، می‌تواند احتمال موفقیت را افزایش دهد. انعطاف‌پذیری، یادگیری، رشد و آموزش را در شما تقویت می‌کند.

7-    کنجکاوی:

یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های یک کارآفرین خلاق، کنجکاوی است. آن‌ها با خوشحالی و لذت، ساعت‌های بی‌پایانی را صرف کار و انجام دادن چیزی می‌کنند که دوست دارند. آن‌ها جویای اطلاعات جدید در مورد هر چیز، اعم از زندگی و حوزه کاری خود هستند و این را به یک عادت بدل نموده‌اند. این کنجکاوی، باعث می‌شود تا سؤالاتی بپرسند و ایده‌هایی برای اقدامات بعدی خود بیابند.

 در پایان، باید به این نکته اشاره نماییم که اجازه ندهید این لیست شما را هراسان یا دلسرد نماید. کارآفرین بودن، یک کار بزرگ و دشوار است، اما هیجان و لذت‌های مخصوص به خود را دارد. تمامی مهارت‌های ذکر شده در سطور بالا را می‌توان یاد گرفت، پس اگر در یکی از این مهارت‌ها نقص دارید، برای فراگرفتن آن تلاش کنید و بدانید که موفقیت نهایی شما وابسته به این کار است.

 

مراجع: «entrepreneur» و «entrepreneur» 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.