آخرین مقالات

چه بر سر یاهو آمد؟

چه بر سر یاهو آمد؟

اریک اشمیت مدیر ارشد اجرایی شرکت گوگل در جلسه مطبوعاتی ارائه گزارش‌های مالی این شرکت در سه ماهه اول سال 2006- بیش از یک سال قبل از انتشار آی فون و بیش از دو سال قبل‌تر از انتشار اولین گوشی هوشمند اندروید- مسیر جلسه را تغییر داد تا در مورد گوشی‌های تلفن همراه صحبت کند. 

او به شنوندگان گفت: «مایلم به برخی از پیشرفت‌هایی که در زمینه گوشی‌های تلفن همراه داشته‌ایم اشاره کنم، چرا که عرصه گوشی‌های تلفن همراه یک حوزه استراتژیک بزرگ برای ما محسوب می‌شود». او با اشاره به محبوبیت روزافزون گوگل مپ نزد کاربران بلکبری افزود: «برای گوگل بسیار حیاتی است که مطمئن شود تمامی محتویات این برنامه بر روی گوشی‌های تلفن همراه به درستی کار می‌کند». 

در همین بازه زمانی، در کنفرانس مطبوعاتی ارائه گزارش‌های مالی یاهو، به ندرت سخنی در مورد تلفن همراه به میان آمد در واقع یک بار در ارتباط با تبلیغ بازی‌های انتخابی جام جهانی فوتبال در اروپا، و بار دیگر زمان صحبت در مورد قابلیت جدید یاهو که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تماس‌های گوشی تلفن همراه خود را بر روی کامپیوتر شخصی (PC) دریافت نمایند، اشاره‌ای به گوش‌های تلفن شد. 

زمانی که یاهو پس از تلاش‌های ناموفق در جبران عقب‌ماندگی‌های خود در بازار به دنبال یک خریدار می‌گشت، نظریه‌های بسیاری پیرامون علل شکست‌ یاهو مطرح شد. یکی از برجسته‌ترین نظریه‌ها این بود که یاهو خیلی دیر وارد حوزه تلفن همراه شده است. زمانی که ماریسا مایر در سال 2012 به عنوان ریئس هیئت مدیره یاهو انتخاب شد، واهینی وارا در هفته نامه نیویورکر این طور نوشت: "امکان کسب و کار یاهو در حوزه تلفن‌های همراه به سختی وجود خواهد داشت". ماموریت مایر این بود که در طی یک بازه پنج ساله پس از شروع فعالیت خود، یاهو را به "عصر گوشی‌های تلفن هوشمند" برگرداند. تا آن زمان اپل و گوگل اکثریت بازار سیستم‌ عامل‌های گوشی تلفن همراه را در اختیار داشتند، و فیسبوک نیز با قدرت در بخش اپلیکیشن‌ها پیشتاز بود. شاید بتوان گفت شروع این کار در سال 2012 خیلی دیر بود. 

کنجکاوی نسبت به این نظریه مرا بر آن داشت تا به برخی از بیانیه‌های عمومی این شرکت نگاهی بیاندازم تا ببینم که یاهو در گذر زمان چگونه در مورد گوشی‌های تلفن همراه صحبت‌ کرده است. آیا رهبران یاهو واقعا اهمیت گوشی‌های هوشمند را درک نکرده بودند؟ یا این ‌که آن‌ها به اهمیت موضوع واقف بودند و تنها در اجرای آن شکست خوردند؟ من متن گزارش‌های مالی سه ماهه یاهو و دو رقیب اصلی این شرکت را از اواخل سال 2005 تا سه ماهه اول سال 2016 بررسی کرده و تعداد اشارات به کلماتی مانند "گوشی تلفن همراه"، "تلفن"، یا "گوشی هوشمند" را شمردم.

در این بین یک مورد قطع به یقین وجود دارد و آن این که ورود خانم مایر به یاهو مقارن با فعالیت بیش‌تر یاهو در حوزه گوشی‌های تلفن همراه می‌باشد. اشاره به گوشی تلفن همراه در سال 2012 یعنی سال آغاز فعالیت خانم مایر، سه برابر سال 2011 بوده است، و چشم انداز مثبتی با ورود وی رخ داده است. ممکن است این امر اتفاقی باشد اما تناسب آن با گزارش‌های مربوط به اولویت‌های مایر را نمی‌توان کتمان کرد. 

آدام کاهان، معاون ارشد بخش تولید و مهندسی یاهو در مصاحبه‌ای که با من داشت گفت: "ماریسا داخل اتاق شد و گفت OK ، آینده از آنِ گوشی‌های تلفن همراه است، تغییری در پلتفرم‌ها ایجاد شده که ما مجبوریم پشت سر آن حرکت کنیم".  کاهان ادامه داد: " اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، من فکر می‌کنم که یاهو کمی دیر وارد بازی شد. در سال 2011 در مقایسه با بازار کمی جا ماندیم. باید اعلام کنم که ورود جدی به حوزه گوشی‌های تلفن همراه، یک تغییر قابل توجه در تمرکز و جهت‌گیری شرکت به شمار می‌رفت".

اطالاعات نشان می‌دهند که پیش از شروع به کار خانم مایر، بحث‌های‌ اندکی در مورد گوشی‌های تلفن همراه در  بیانیه‌های یاهو وجود داشته است، اما این نتایج در مورد شرکت‌های رقیب یاهو چگونه بوده است؟ نتایج نشان می‌دهند که از زمان انتشار آی فون در سال 2007 تا انتصاب مایر به عنوان رئیس هیئت مدیره یاهو در سال 2012، یاهو در مقایسه با گوگل، حداقل در گزارش‌های مالی خود کمتر در مورد گوشی‌های تلفن همراه صحبت کرده است. این نتایج منطقی به نظر می‌آید. گوگل در سال 2008 اندروید را روانه بازار کرد و در طی چند سال آینده، جایگاه خود را به عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران عرصه تجارت گوشی هوشمند به تثبیت رساند. 

این اشتباه است که تعداد تکرار واژه گوشی‌ تلفن همراه در گزارش های مالی را اثبات قطعی چیزی بدانیم، اما این اطلاعات حاکی از این است که یاهو خیلی دیر برای ورود به عرصه گوشی‌های‌ تلفن همراه اقدام کرده است. علاوه براین، استراتژی یاهو نیز در این زمینه، خیلی تناسبی با اهمیت و چالش‌های پیش روی این موضوع ندارد. 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اساسا محصولات یاهو تطبیق پذیری کمتری نسبت به دنیای گوشی‌‌های تلفن همراه دارند. بنا بر گفته‌های بندیکت ایوانز، تحلیلگر و یکی از موسسین شرکت اندرسون هوروویتز، شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک خوش شانس بوده‌اند که توانستند در کسب و کار اصلی خود خیلی آسان‌ با گوش‌های هوشمند سازگار شوند. در حالی که محتوای صفحه -محور پورتال یاهو چنین قابلیتی را ندارد. او معتقد است در راستای خلق محصولات جدید برای گوشی‌های هوشمند «یاهو به اندازه  فیسبوک و گوگل موفق نبوده است. و به بیان دقیق‌تر، محصولات فعلی یاهو روی گوشی‌های هوشمند جوابگو نیستند.»

موضوع دیگری که نشان می‌دهد نمی‌توان تنها استراتژی یاهو نسبت به گوشی‌‌های تلفن همراه را علت مشکلات یاهو در این زمینه دانست، مسیر حرکت شرکت مایکروسافت است. اطلاعات گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که مایکروسافت حتی در سال‌های اولیه عصر گوشی‌های هوشمند، نسبت به یاهو تمرکز کمتری بر این مقوله داشته است، اما در عین حال  بخش قابل توجهی از بازار به محصولات این شرکت تعلق دارد. 

مایکروسافت نیز به نوبه خود در زمینه گوشی‌‌های تلفن همراه با مشکلاتی مواجه بوده است. این شرکت 2/7 میلیارد دلار از درآمد خود از تجارت گوشی‌های نوکیا را صرف جابه‌جایی و موفقیت در زمینه ربات‌ها کرده است. گوگل (در واقع شرکت فناوری هلدینگ اَلفابت، که شرکت گوگل نیز زیرمجموعه‌ای از آن است) هنوز هم حرف‌های زیادی در مورد اهمیت گوشی‌‌های تلفن همراه بیان می‌کند، اما این شرکت نگاهی نیز به آینده دارد. در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی ارائه گزارش های مالی شرکت، ساندار پیچای مدیر عامل اجرایی گوگل اذعان داشت: «در بلند مدت، من معتقدم از دنیای گوشی‌های تلفن همراه به دنیای هوش مصنوعی گذر خواهیم کرد». 

مایر و تیم وی در صحبت با خریداران بالقوه، بدون شک ادعا خواهند کرد که آن‌ها در تطبیق یاهو با عصر گوشی‌های هوشمند پیشرفت خوبی داشته‌اند. 

در عین حال، رقابت در این عرصه نیز هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. 

منبع: HBR.org

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.