آخرین اخبار

بهبود فرآیند تولید در صنایع لبنی با کمک فناوری نانو غشاها

بهبود فرآیند تولید در صنایع لبنی با کمک فناوری نانو غشاها

یکی از طرحهای برگزیده سومین دوره برنامه طرحهای نوآورانه ستاد توسعه فناوری نانو "غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تولید کنسانتره آب پنیر" میباشد. استفاده از این غشا به دلیل حذف ترکیباتی مانند چربیها، کازئین، رنگدانه‌ها، لاکتوز و یون‌ها از  آب پنیر موجب تولید کنسانتره پروتئینی با ارزش غذایی و بیولوژیکی بالا می­شود.

در این طرح که توسط تیم تحقیقاتی آقای دکتر بابالو از دانشگاه صنعتی سهند تبریز توسعه داده شده و در مرحله­ی انجام تستهای تکمیلی پیش از عرضه به بازار است، از غشاهای نانوساختار سرامیکی با  اندازه حفرات در محدوده 100 نانومتر (محدوده مشترک فرایندهای میکرو و اولترافیلتراسیون) برای حذف ترکیباتی از قبیل چربیها و کازئینها استفاده شده است و  محلولی از پروتئینهای سرمی آب پنیر عاری از هرگونه چربی و کازئین بهدست میآید.  برای حذف یونها، کوچک مولکولها و ترکیبات قندی از قبیل لاکتوز از محصول حاصل ازمرحله قبلی، از غشاهای سرامیکی نانوساختار با اندازه حفراتی در محدوده دو نانومتر استفاده شده است.

لازم به ذکراست که غشاهای نانوساختار سرامیکی ساخته شده در این طرح، در مرحله اول توانایی جداسازی پروتئین­های سرمی آب پنیر را بطور کامل )صد در صد دارا می­باشند.

غشاهای تولید شده  در این طرح کاربردهای زیادی در صنایع لبنی دارند که از جمله آنها میتوان به امکان استفاده از کنسانتره پروتئینی تولید شده در صنایع لبنی برای تولید محصولات لبنی از قبیل دوغ، ماست،  پنیر  و ... با کیفیت و ارزش غذایی بسیار بالا، استفاده از کنسانتره پروتئینی تولید شده در صنایع تولید شیر خشک و تولید کنسانتره پروتئینی با ارزش افزوده بالا در واحدهای تولید پنیر اشاره کرد.

علاقمندان و سرمایهگذران محترم جهت آشنایی بیشتر با ویژگیهای این محصول می­توانند از طریق پست الکترونیکی   info@nanomatch.ir  (دبیرخانه برنامه طرحهای نوآورانه فناوری نانو) اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

 

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.