آخرین اخبار

درمان اختلال اضطراب پس از سانحه به کمک نانوذرات

درمان اختلال اضطراب پس از سانحه به کمک نانوذرات

یک استارت‌آپ مستقر در نواحی اشغالی قدس، اسپری بینی مبتنی بر روانگردان‌ها و مجهز به فناوری نانو توسعه داده که می‌تواند روشی مفید برای درمان اختلالات ناشی از اضطراب پس از سانحه باشد. مادریگال (Madrigal Mental Care) راه حلی پیشنهاد نموده که مواد روانگردان را به کمک نانوذرات به صورت مستقیم به مغز رسانده و در نتیجه علاوه بر کاهش اثرات جانبی این مواد بر روی بدن، می‌تواند برای درمان بیماری و کاهش التهابات مغزی بسیار مفید باشد.

این استارت‌آپ با توجه به تجربه زندگی در نواحی مظلوم نوار غزه که مورد هجوم همه‌جانبه رژیم اشغالگر قدس قرار دارد، یک بیماری متداول در مناطق جنگی را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش‌های موجود، در دو سال گذشته قریب به 5000 شهروند رژیم صهیونیستی، به عنوان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شناسایی شده‌اند. آزمایشات بالینی بیشتر نشان می‌دهد که قارچ‌های روانگردان یا داروهایی مانند کتامین می‌توانند این اختلالات را کاهش دهند.

در حال حاضر از قارچ‌های توهم‌زا به طور فزاینده‌ای برای درمان اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‌شود و آزمایش‌های بالینی استفاده از این مواد در مناطق اشغالی قدس و همینطور اروپا در حال انجام می‌باشد، با این وجود این مواد اثرات جانبی مضری نیز می‌توانند به دنبال داشته باشند. مادریگال، توانایی این مواد را با نانوتکنولوژی تلفیق نموده و امکان رساندن مستقیم این مواد به مغز را فراهم ساخته و با توجه به دوزهای کنترل شده، این اثرات جانبی را به حداقل می‌رساند.

اور دوک (Or Doek)، رئیس هیئت مشاوره در مرکز مراقبت روانی مادریگال در این خصوص می‌گوید: «ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما امروزه هیچ درمانی برای اختلال استرس پس از سانحه وجود ندارد. رایج‌ترین داروهای تجویز شده که مورد تأیید FDA هستند، داروهای ضد افسردگی و در برخی موارد داروهای اعصاب می‌باشند. این داروها علائم را درمان می‌کنند، اما هیچ درمانی برای علت آن که یک رویداد آسیب‌زا است ارائه نمی‌کنند. به همین دلیل است که داروهای روانگردان بسیار محبوب هستند، زیرا به نوعی نوید چیدمان مجدد خاطرات را می‌دهند. شما خاطره را حفظ می‌کنید، اما به جای اینکه آن را به عنوان یک رویداد آسیب‌زا به خاطر بسپارید، فقط یک رویداد غم‌انگیز تلقی می‌گردد و در نتیجه می‌توانید به‌طور معمول به زندگیتان ادامه دهید.»

دیوید گابی (David Gabbay)، مؤسس استارت‌آپ مادریگال، در خصوص هدف خود از راه‌اندازی این استارت‌آپ می‌گوید: «من بیش از 20 سال است که در نزدیکی نوار غزه زندگی می‌کنم، منطقه‌ای که 30 سال زیر شلیک موشک بوده است. من افراد زیادی، از جمله کودکان و افراد مسن را می‌شناسم که از استرس پس از سانحه، افسردگی و اختلالات روانی رنج می‌برند و به همین دلیل، این استارت‌آپ را راه‌اندازی کردم. به نظر من روانگردان‌ها می‌توانند کاری را انجام دهند که مواد دیگر قادر به انجام آن نیستند.»

فناوری مورد استفاده توسط این استارت‌آپ، مبتنی بر یک ثبت اختراع دانشگاهی است که اجازه می‌دهد روان‌گردان‌ها را در دوزهای کنترل‌شده به مغز رساند. گابی در این خصوص ابراز داشته: «مولکول در یک کپسول زیست‌تخریب‌پذیر نانویی محصور شده و در یک اسپری بینی قرار می‌گیرد. در نتیجه مواد از طریق تنفس، از بینی به مغز منتقل شده و تأثیری فوری به جای می‌گذارند. با این وجود، از آنجایی که به کمک این روش مقادیر بسیار کمی از ماده روانگردان استفاده می‌شود، در نتیجه بیمار هیچ توهمی را تجربه نخواهد کرد. او فقط شاهد رشد هوشیاری خود بوده که به وی امکان می‌دهد تا با کمک یک روانپزشک و یک فرایند درمانی مناسب، بتواند چشم‌اندازی از سلامت خود داشته باشد. ما در مورد افراد مبتلا به اختلالات روانی، ماده را به سلول‌های مغزی که در حالت التهابی قرار دارند می‌رسانیم. نانوذرات ما، سطح التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.»

این استارت‌آپ در حال حاضر روی سه مولکول در حال کار می‌باشد: کتامین که قبلاً توسط FDA تأیید شده است، اکستازی و سیلوسایبین، ماده‌ای که از قارچ‌های توهم‌زا استخراج می‌شود. در مرحله اول، در شرایط آزمایشگاهی تأثیر این مواد بر روی مغز آزمایش می‌شود. گفتنی است که پیش از این عدم سمیت این محصول اثبات شده و انتظار می‌رود که اسپری بینی مادریگال در اوایل سال 2024 بر روی انسان آزمایش شود. این می‌تواند دسترسی به درمان‌های روانگردان را برای جمعیت زیادی عملیاتی نموده و در عین حال، عوارض جانبی را محدود کند.

 

مرجع: «i24news»

 

اخبار مرتبط:

استفاده از گرافن برای درمان اختلالات مغزی؛ معرفی یک استارت‌آپ نانویی

بهره‌گیری از فناوری نانو برای درمان تومورهای مغزی

استفاده از نانوذرات لیپیدی برای دارورسانی به مغز

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.