آخرین اخبار

ایجاد رابط‌های مغزی و تعدیل شبکه‌های عصبی به کمک گرافن

ایجاد رابط‌های مغزی و تعدیل شبکه‌های عصبی به کمک گرافن

شرکت اسپانیایی اینبرین نروالکترونیک (INBRAIN Neuroelectronics)، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گرافن برای ایجاد رابط‌های مغزی و یک سیستم هوشمند با قدرت پردازش بالا به منظور ارائه درمان‌های نوروالکترونیکی پیشرفته استفاده می‌کند. این شرکت به دنبال رمزگشایی و تعدیل شبکه‌های عصبی بوده که می‌تواند بهبود زندگی بیماران را به دنبال داشته باشد.

اینبرین در سال 2020 میلادی و توسط محققانی از «Graphene Flagship» به عنوان شریک مؤسسه علم  و فناوری نانو کاتالان (ICN2)، مؤسسه میکروالکترونیک بارسلونا (IMB-CNIM-CSIC) و «ICREA» تأسیس شد. این شرکت که اساساً به عنوان یک اسپین‌آف از مؤسسه «Graphene Flagship» شناخته می‌شود، اخیراً توسط مجله اسپانیایی «El Periódico» به عنوان نوآورترین شرکت این کشور معرفی شده است. این مجله، اینبرین را به دلیل تلاش‌های قابل توجه در حوزه فناوری پزشکی که با استفاده از فناوری نانو برای توسعه درمان‌های عصبی الکترونیکی امکان‌پذیر شده، به عنوان برنده جایزه «Empresa + Innovadora» معرفی نموده است. کلمات مورد استفاده در عنوان این جایزه، به معنای «شرکت+نوآوری» می‌باشند. آنچه اینبرین را به عنوان نوآورترین شرکت اسپانیا ملقب نموده، به دلیل تصمیم شرکت برای دنبال نمودن استفاده از گرافن برای این زمینه خاص فناوری پزشکی است.

گرافن با خواص ویژه‌ای از جمله نازکی و استحکام فوق‌العاده، انعطاف‌پذیری، زیست‌سازگاری و رسانایی، به طور منحصر‌به‌فردی در جایگاه مناسبی برای تبدیل شدن به تراشه‌های قابل کاشت در مغز قرار دارد. این تراشه‌ها پتانسیل جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت مغز و اصلاح انحرافات در مدارهای عصبی را دارا بوده و می‌توانند علائم بیماری‌های عصبی از جمله پارکینسون، صرع و آفازی را اصلاح نموده و نشانه‌های مرتبط با اعصاب را در بیماری‌های سیستمیک‌تر که ثبت و تحریک انتخابی مورد نیاز است، ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، فناوری مبتنی بر گرافن نسبت به فناوری‌های فعلی کاشت در مغز که معمولاً از پلاتین و ایریدیوم استفاده می‌شود، کمتر تهاجمی است. همچنین به کمک فناوری جدید، امکان شناسایی نشانگرهای زیستی عصبی با وضوح بسیار بالاتر و با قابلیت اطمینان بسیار بیشتر به منظور هدایت برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده فراهم می‌گردد.

کارولینا آگیلار (Carolina Aguilar)، مدیر عامل اینبرین، در خصوص این فناوری منحصربه‌فرد می‌گوید: «پلتفرم عصبی هوشمند مبتنی بر گرافن، با هدایت سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، بیماران را توانمند می‌کند. با توسعه هوش مصنوعی، این سیستم می‌تواند با پیشرفت وضعیت بیمار سازگار شده و با پیش‌بینی علائم، پزشکان را قادر می‌سازد تا از راه دور برای ارائه مؤثرترین درمان ممکن اقدام نمایند. قرار است اولین کارآزمایی بالینی انسانی اینبرین اواخر امسال انجام شود و ما از این بابت بسیار هیجان‌زده هستیم. این کارآزمایی شامل قرار دادن رابط گرافنی برای اولین بار روی یک فرد است تا با دقت بالا در برداشتن تومور استفاده شود.»

کری هجلت (Kari Hjelt)، مدیر بخش نوآوری «Graphene Flagship» نیز در این خصوص اظهار می‌دارد: «اینبرین مثالی عالی از این ارائه نموده که چگونه می‌توان از نانوموادی مانند گرافن برای بهبود فناوری‌های موجود و ایجاد فرصت‌های جدید فناوری استفاده کرد. نانومواد و گرافن به‌طور خاص پتانسیل زیادی برای شکل دادن به فناوری‌های پزشکی آینده دارند. شگفت‌انگیز است که می‌بینیم اینبرین به‌خاطر کار نوآورانه‌اش معرفی شده و هیجان‌انگیز است که فکر کنیم این معرفی می‌تواند نوآوران بیشتری را در فضای فناوری‌های پزشکی ترغیب نموده تا به این فکر کنند که چگونه گرافن می‌تواند به آن‌ها در تحقق اهدافشان کمک کند.»

 

مرجع: «Printed Electronics Now»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.